Rune 2: De Eerste God – Adrian Stone

0
11

Omslag Rune 2: De Eerste God

De Eerste God is het slot in het tweeluik Rune van de Nederlandse auteur Adrian Stone. In het voorgaande deel maakten we al kennis met de personages Ghelan en Serina en hun eerste avontuur. Nu krijgen de protagonisten te maken met de gevolgen van hun daden. Het keizerrijk van Kadish zit in de ijzeren greep van haar Godkeizer die met de pas verkregen Achtste Runen oppermachtig is geworden. Maar hij wordt met de seconde krankzinniger. Alsof dat nog niet genoeg is, dreigt een dodelijke mist het leven op de hele wereld te vernietigen.

Snel tempo
Meteen vanaf de proloog zit het tempo er goed in; er zijn ook ontzettend veel dingen in gang gezet en er zal veel moeten gebeuren om de problemen op te lossen. De auteur gebruikt hiervoor vlotte zinnen. Ook de dialogen zijn helder en vlot geschreven. Er worden geen woorden verspild aan overbodige beschrijvingen of doelloze gesprekken. Alle zinnen staan in dienst van de plot en de ontwikkeling van de personages. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en dit tempo zorgt ervoor dat de spanningsboog haar werk goed kan doen.

Hoewel Stone in enkele gevallen zich verlaat tot de Alwetende Verteller, blijft hij voor het merendeel van het verhaal dicht bij de personages. De lezer maakt actief mee wat de protagonisten overkomt. We weten wat de personages voelen, denken en willen. Hierdoor word de lezer het verhaal ingetrokken.

Interessante thema’s
Het is bekend dat Adrian Stone in zijn verhalen actuele thema’s gebruikt. In de Duivel-trilogie speelde hij in op religieuze twisten en liet zien dat zelfs in een fantasywereld het moeilijk is voor verschillende geloofsovertuigingen om in vrede samen te leven. In het eerste deel van Rune bracht hij voornamelijk de cultuur van twee totaal verschillende rijken aan het licht. Dit boek is een combinatie van die twee thema’s. Religieuze overtuigingen worden betwijfeld, communicatie tussen landen gaat stroef.

Het verhaal is daarmee levendig en herkenbaar. De setting die Stone schetst is geen ideaalwereld. Er zijn (naast de bovennatuurlijke dreigingen) realistische problemen zoals wij die zelf kennen. De tekst ademt dat uit.

De hoofdrolspelers Serina en Ghelan gaan gebukt onder de hevige druk die op hen ligt. Zo is Ghelan een drager van de Achtste Rune en wordt geleid door schaamte en schuld. Serina, zwanger van de Godkeizer, is nog steeds gevangen in Kadish en moet alles in de strijd gooien om zichzelf en haar ongeboren kind in leven te houden. Beide ontpoppen ze zich gedurende het verhaal tot sterke karakters. Ze nemen het recht in eigen handen en leiden zichzelf. De hoofdpersonages worden aangevuld door een breed scala bijfiguren, zowel oud en nieuw. Allen met hun eigen doelen en ambities die niet altijd even rechtlijnig zijn.

Het verhaal
Het verhaal zelf is een bloedstollende achtbaanrit door Stone’s fantasywereld. Er dreigt een groot gevaar en lange tijd lijkt er geen hoop meer te zijn. Vooral niet met een krankzinnige Godkeizer die iedereen die zijn god niet aanbidt (en ook enkele die dat wel doen) zonder pardon wilt wegvagen. Na een bloedstollende ontknoping volgt een epiloog die ervoor zorgt dat het boek met een voldaan gevoel dichtgaat.

Punt van kritiek
Het grootste probleem met het boek komt van de keuze van de Caroliaanse koning. Op een gegeven moment valt de legermacht van Carolia Kadish binnen met als doel hulp te vragen tegen de mist. Het klinkt alleen niet logisch om een daad van oorlog te gebruiken om iemands hulp te vragen. Vooral niet als je degene wiens hulp je nodig hebt aanvalt. Voor het verhaal is de aanval een heel interessant punt en levert het een mooie situatie op voor de personages. Maar de geloofwaardigheid van de invasie valt te betwisten.

Met De Eerste God levert Stone niet alleen een goed boek af, maar zet hij zichzelf ook op een voetstuk waar hij niet snel vanaf gestoten zal worden.

Rune 2: De Eerste God

Adrian Stone | Luitingh-Sijthoff | 2012

De waanzinnige Godkeizer van Kadish regeert met meedogenloze hand en benut de ongekende macht die de Achtste Rune hem verschaft ten volle. Terwijl hij zijn duivelse plannen in werking zet, vloeit een dodelijke mist uit de boomtempel op het Caroliaanse schiereiland – een nevel die het leven op beide continenten dreigt te vernietigen. Intussen worstelt de runenpriester Ghelan met zijn pas verworven krachten, en ziet zich voor een wanhopige keuze gesteld. Ook Serina, priesteres en haremdame, wordt meegesleurd in de nietsontziende wedloop tussen machtshonger en overlevingsdrang. Een wedloop die zelfs de godenwereld niet onberoerd laat!