De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 1: Aïn, de dood van de halfling – Atalanta Nèhmoura

0
51

Omslag De kronieken van Ulriach de Waanzinnige 1: Aïn, de dood van de halfling

Het leven van de jonge kroonprins Aktran verandert dramatisch als zijn vader wordt gedood door de zwarte magiër Nemroth en zijn invasieleger. Geholpen door vrienden vlucht Aktran voor zijn leven. Hij hoopt een schuilplaats en antwoorden te vinden bij zijn mysterieuze moeder, die hem verlaten heeft toen hij nog maar 10 jaar was. Hiervoor moet hij naar de witte toren van de tovenaar Elassar, die hem meer over zijn moeder kan vertellen. Zo begint een lange en gevaarlijke reis.

Vlak voor Aktran zijn doel bereikt wordt hij bijna gedood door de elfenprinsen Karathan en Serathan. De elfen zijn ooit verraden door mensen en uit op wraak. Net op tijd ontdekken ze echter het amulet dat Aktran om zijn nek draagt. Daaraan herkennen ze dat hij de zoon van Elfenkoningin Ilesse en dus hun neef, de halfling Aïn, is. Vol spijt proberen ze het leven van Aïn te redden en wanhopig vragen ze de tovenaar om hulp. Die beseft dat het leven van Aïn alleen nog met magie te redden valt. Hiermee staat hij voor een levensgroot dilemma, want de tovenaar had gezworen nooit meer zijn magie aan te wenden. Elassar raadpleegt ten einde raad het geheimzinnige boek met de gedichten van Ulriach de Waanzinnige. Tot zijn verbijstering zou Aïn “De Ene” kunnen zijn uit de voorspellingen van Ulriach. Aïn is de halfling uit een van de gedichten, en degene die Nemroth kan verslaan.

Aïn mag niet sterven, dus gebruikt Elassar zijn magie om het leven van de kroonprins te redden. De raadselachtige voorspellingen die eeuwen geleden door Ulriach zijn beschreven staan nu op het punt waarheid te worden en Aïn zal zijn lotsbestemming moeten gaan volgen.

Epische fantasy
Wat direct opvalt aan het boek is de prachtige cover. Door de mysterieuze uitstraling en de schitterende draak op de voorkant lokt het zeker uit om te gaan lezen. De belofte aan fantasy op de cover wordt in het boek ook absoluut waargemaakt met een middeleeuwse setting, de vreemde wezens en de avontuurlijke queeste. Hoewel het verhaal veel fantasy in zich heeft en vlot geschreven is, kostte het me toch moeite om echt in het verhaal te komen. De wereld van Aïn en de hoofdpersonen gingen niet voor me leven. Aïn laat namelijk bijna geen emotie zien en je krijgt niets mee van zijn innerlijke strijd mee over het verlies van zijn vader en de plotselinge revelaties over zijn achtergrond. Pas toen ik hier overheen stapte en gewoon het verhaal ging volgen werd het lezen een stuk prettiger.

Opmaat naar deel twee
Het verhaal wordt vlot en goed geschreven, en na wat geduld wordt er meer achtergrondinformatie gegeven over de hoofdpersonen. Uiteindelijk word het duidelijk waarom mensen en elfen zo’n hekel aan elkaar hebben en waarom het absoluut noodzakelijk is om samen te gaan werken. Een aantal vragen over Ulriach en zijn voorspellingen en over de geschiedenis van deze wereld worden beantwoord.

Tegen het einde van het boek is Aïn in staat om het pad te gaan volgen dat lang geleden in de gedichten van Ulriach werd beschreven. Juist nu wordt het boek ongelofelijk spannend en heeft Aïn nog onverwachte en interessante ontmoetingen. Helaas begint de wereld pas echt tot leven te komen aan het einde van dit eerste deel. Dit laat je achter met het gevoel dat het echte verhaal nu pas gaat beginnen. Gelukkig ligt deel 2 al klaar om verder te lezen.

Het boek springt er uit door de prachtige cover. De schrijfstijl is vlot en plezierig, maar het duurt erg lang om vertrouwd te worden met de wereld en de personages in het verhaal. Dit eerste deel is voornamelijk een aanloop naar deel twee.

Kronieken van Ulriach de Waanzinnige 1: Aïn, De dood van de halfling

Atalanta Nèhmoura | Books of Fantasy | 2012

Op een zonnige nazomerdag eindigt Arktrans vredige leven als kroonprins van Silkon abrupt wanneer zijn vader door de zwarte magiër Nemroth en diens invasieleger wordt gedood. Aktran vlucht. Zijn enige hoop is zijn moeder die hen jaren eerder onder mysterieuze omstandigheden verliet. Om haar te vinden begint de jonge prins aan een gevaarlijke reis naar de geheimzinnige tovenaar Elassar.

Een ontmoeting met twee wraaklustige elfen, vlak voor zijn einddoel, wordt hem bijna fataal. Als de elfen ontdekken dat Arktran niemand minder is dan hun neef, de halfling Aïn, stellen ze alles in het werk om zijn leven te redden. Elassar raadpleegt ten einde raad het geheimzinnige boek van Ulriach de Waanzinnige. Tenslotte zijn er geen elfengenezers aan deze zijde van de Nevelbergen en zonder magie ziet het er hopeloos uit.

Het antwoord van Ulriach roept nog meer vragen op. Is Aïn de halfling uit het gedicht van de Zeven? En wat als hij sterft? Moet Elassar zijn belofte breken en daarmee het risico lopen dat de zwarte magiër hem vindt? Al snel blijkt dat alle betrokkenen geen keus hebben en dat hun lotsbestemming al eeuwen geleden op raadselachtige wijze in de kronieken van Ulriach is beschreven.

Vorig artikelRune 2: De Eerste God – Adrian Stone
Volgend artikelDe Spelmeester #2: Het Dorp