Alice – Tyler Mase

0
29

Omslag Alice

“Alice – een surrealistische roman” staat er op de achterflap van Tyler Mase’s debuut. Tot zover klinkt dat nog alsof het iets met Alice in Wonderland te maken heeft, maar dat is niet het geval. De Alice in dit boek is weliswaar ook een klein meisje in een jurk, maar dat is de enige gelijkenis: Alice speelt zich af in het Heilige Roomse Rijk en het meisje zelf bevindt zich in het hoofd van apotheker Nichollis Welth, waar ze bezig is hem langzaam gek te maken.

Het meisje met de violette ogen
Als achtjarig jongetje gaat Nichollis vissen met zijn vader, maar midden op het meer valt hij overboord. Verdwaasd zakt hij naar de bodem, totdat ineens al het water verdwenen is. Nichollis is alleen met een oude, dode boom, waar een kring van blauwe lantarentjes omheen staat. Angstig roept hij om zijn vader, maar dan komt er een klein meisje met een kanten jurkje, zwart haar en donkerviolette ogen achter de boom vandaan. Alice vraagt of Nichollis haar het boek wil aangeven, dat net buiten de kring van lantarentjes ligt…

Als Nichollis van de verdrinkingsdood gered wordt door zijn vader, mag hij van hem niets zeggen over het mysterieuze meisje. “Er is alleen God!” maant hij Nichollis tot stilte. Nichollis zwijgt er voortaan over, maar het meisje blijft hem in gedachten achtervolgen. En tegen de tijd dat hij getrouwd is en eigen apotheek heeft, zijn de hallucinaties ’s nachts zo levendig dat hij ze alleen met drank en opium kan buitensluiten. Nichollis vervreemdt van zijn vrouw, slaapt nauwelijks en wordt steeds wanhopiger. Wat wil Alice van hem? En zal ze haar zin krijgen?

Dromerig, filmisch verhaal
Alice valt in eerste instantie op door de sterke cover. Het silhouet van een rokende man met een boom die uit zijn hoofd groeit verbeeldt duidelijk Nichollis, die verdoofd door zijn pijp vol opium of bloemtabak probeert de beelden in zijn hoofd te verjagen. Het verhaal heeft dezelfde dromerige sfeer: als lezer zit je dicht op Nichollis’ huid (al is er niet vanuit ik-perspectief geschreven), waardoor zijn gelijkmatige aard de spanningsboog van het verhaal wat afvlakt. Ook de personages krijgen vanuit Nichollis’ oogpunt niet veel diepgang, maar er zitten soms fascinerende types bij.

Het verhaal kabbelt rustig voort en kent veel momenten van verstilling, waarbij de nadruk vooral op details in Nichollis’ omgeving, zijn gedachten en de aanwezige vrouwen ligt. Toch is dat niet altijd storend. Het geeft het verhaal een eigen toon die goed bij Nichollis’ (verdoofde) belevingswereld past, net als de eveneens wat op de achtergrond blijvende setting. Het ‘Heilige Roomse Rijk’ laat zich vooral zien in de middeleeuwse samenleving, met een continue dreiging vanuit de kerk. ‘Diedemaij’ of alles wat ‘diedemaij’ is (dialect voor ‘duivels’?) wordt streng vervolgd en indien nodig opgeknoopt. Menselijke zonde is daarbij blijkbaar minder kwalijk, want er komen heel wat bordelen en hoeren voor in het boek.

Het verhaal bestaat eigenlijk uit twee delen: Nichollis’ wereld voor en na een bepaalde noodlottige gebeurtenis in zijn volwassen leven. In het eerste deel overheerst de normale logica en zorgen alleen Nichollis’ hallucinaties voor een surrealistisch tintje, maar in het tweede deel is die verhouding andersom. Toch volgt het boek ook dan nog een bepaalde logica en mist het (gelukkig) het absurde associatieve element van de surrealistische literatuurstroming.

De schrijfstijl is keurig en ondersteunt het verhaal, op een enkel slordigheidsfoutje na. Soms blijft het verhaal wat hangen bij een iets te geforceerd bloemrijke uitdrukking of een filosofische overpeinzing, maar het zijn vooral de beelden die je bijblijven. Wat Nichollis beleeft wordt vrij filmisch en met detail omschreven, waardoor vooral de gebeurtenissen in de tweede helft van het boek een aantal mooie, maar griezelige mentale plaatjes opleveren.

Alice van Tyler Mase is een mysterieus, soms wat lastig te peilen boek. Hoofdpersoon Nichollis Welth probeert zijn hallucinaties buiten te sluiten met allerlei verdovende middelen, wat een dromerige, soms wat vlakke spanningsboog en wel erg rustige vertelstijl oplevert. Toch past dit bij het verhaal en wordt het consequent volgehouden, waardoor deze stijl na een korte gewenning niet meer stoort. Echt dromerig, op het surrealistische af, wordt het pas in de tweede helft van het boek. Aan de schrijfstijl valt nog iets te schaven, maar Alice is hoe dan ook een ongewoon debuut.

[product_page sku=”9789460860515″]

Alice Boek omslag Alice
Tyler Mase