Pinkeltje in de Efteling – Studio Dick Laan

0
214

Omslag Pinkeltje in de Efteling

Pinkeltje Witbaard is een mannetje niet groter dan je pink, heel slim en ontzettend oud (zo oud dat hij zelf niet eens weet hoe oud hij is). Pinkeltje kan met dieren praten en heeft al heel veel avonturen beleefd. Samen met zijn vrouw Pinkelotje woont hij in Pinkeltjesland. Op een dag zit Pinkeltje op een blad van een grote bloem. Tot zijn schrik breekt het blad af en waait het met hem erop steeds verder weg. Pinkeltje belandt in de Efteling, maar heeft zelf geen idee waar hij is. Wat moet hij nu doen? Gelukkig ontmoet hij al snel meneer Raaf en Mees Muis die hem wel willen helpen. Maar is Meneer Raaf wel zo aardig als hij lijkt?

Wanneer het nieuws van de bijzondere bezoeker de ronde doet in de Efteling denken de kabouters uit het park dat Pinkeltje een indringer is. Ze beginnen een zoektocht om hem gevangen te nemen. Ondertussen gaat Pinkeltje in de Efteling op zoek naar iemand die hem kan helpen om terug naar huis te komen. Krijgen de kabouters Pinkeltje te pakken en komt hij ooit terug bij Pinkelotje?

Pinkeltje is terug
Voor het eerst in 36 jaar is er weer een boek verschenen van het populaire mannetje met de witte baard en de blauwe puntmuts. Tussen 1939 en 1978 verschenen er 30 Pinkeltjes boeken, waarvan 4 postuum en 1 filmeditie. Vanaf het eerste boek, De avonturen van Pinkeltje, dat in 1939 uitkwam, zijn de avonturen van Pinkeltje in binnen- en buitenland erg populair. In de boeken laat Pinkeltje zich nooit aan de grote mensen zien, behalve aan meneer Dick Laan die zijn verhalen opschrijft. Vaste vriendjes in de eerdere boeken zijn o.a. de hond Wiebelstaartje en de poes Snorrebaard en vijf kleine muisjes. Voor de ondeugende noot in de boeken zorgde de vriend van Pinkeltje: Wolkewietje. Een wolkenmannetje zo groot als een arm afkomstig van boven op de wolken.

Zelf ben ik, net als mijn ondertussen volwassen kinderen, opgegroeid met de verhalen van Pinkeltje. De auteur van Pinkeltje in de Efteling had dus de zware taak om zowel de oude fans tevreden te stellen, alsook de nieuwe jonge lezers te boeien. Misschien is dat de reden dat uitgeverij Unieboek niet bekend maakt wie het nieuwe boek geschreven heeft.

Vertrouwde gele cover
De cover van het boek is in de vertrouwde gele kleur en past mooi bij de andere boeken uit de serie. Op de cover zijn attracties van de Efteling te zien en een verschrikt kijkende Pinkeltje die aan de snavel van een grote zwarte raaf hangt. Dit is goed gekozen wat mij betreft: vertrouwd en spannend tegelijk. Waarschijnlijk zal het de jonge lezers ook aanspreken, mijn zevenjarige neefje vond de cover namelijk echt cool. Hij was er hierdoor direct van overtuigd dat het wel een leuk boek moest zijn. Een mooie cover is op die leeftijd erg belangrijk.

In het voorwoord wordt aan de jonge lezer verteld dat het bijna zeker is dat papa en mama en misschien opa en oma Pinkeltje kennen. Er wordt uitgelegd wie hij is en dat hij al veel avonturen heeft beleeft. Zo wordt op een leuke manier een brug geslagen tussen de eerdere boeken en dit nieuwe verhaal. Het voorwoord eindigt met een uitnodiging om het boek te gaan lezen “Ben je benieuwd naar Pinkeltje? Sla dan de bladzijde maar snel om en ga samen met hem op avontuur.”.

Grappig en spannend verhaal
Pinkeltje komt in de Efteling terecht na een spannende tocht op een vliegend blad. Al snel ontdekt hij dat alle figuren van het sprookjesbos tot leven komen wanneer de bezoekers naar huis zijn. Hij gaat bij heel veel sprookjesfiguren langs om te vragen of ze weten hoe hij thuis moet komen. De draak wil hem wel helpen maar alleen als pinkeltje hem een kroon brengt. Gelukkig hoeft Pinkeltje dit niet alleen te doen. Hij ontmoet de drukke en zeer aardige Mees Muis die hem helpt. Samen beleven ze spannende avonturen, maar hebben ze ook veel plezier. Deze afwisseling van spanning en humor is leuk gedaan en zorgt dat het boek niet te eng is voor jonge lezers. Pinkeltje komt op allerlei plekken in de Efteling, wat extra leuk is voor kinderen die zelf in de Efteling geweest zijn. Maar het verhaal van de zoektocht naar de kroon, een gemene raaf, boze kabouters en een trouwe vriend is ook zonder bekendheid met het park een leuk en fantasierijk verhaal met een goede afloop.

Zelf lezen of voorlezen
Het boek leent zich goed om voor te lezen of samen te lezen. Het is vlot geschreven en wordt ondersteunt door eenvoudige maar zeer aansprekende illustraties. Voor kinderen die zelf al kunnen lezen is het fijn dat het korte hoofdstukken zijn. Ook is het lettertype groot en zit er ruimte tussen de regels. Nadeel is wel dat er soms wat moeilijke woorden in voorkomen die voor beginnende lezers het leesplezier kunnen bederven. Samen lezen op school of thuis is dan een gezellige en goede oplossing.

Vervolg?
Of er een vervolg komt op Pinkeltje in de Efteling is niet duidelijk. De uitgever heeft laten weten hier nog over na te denken. Mochten er nieuwe verhalen komen dan heeft Pinkeltje in dit deel al een leuke nieuwe vriend gevonden in Mees Muis. Hopelijk komt die dan weer terug, want in de eerdere boeken was ook de herkenbaarheid met een aantal vaste personages wat lezers aansprak in de boeken. Wat mij betreft is de hernieuwde kennismaking met Pinkeltje goed bevallen. Hij is nog de vertrouwde Pinkeltje, maar in een moderner jasje. Hier en daar is hij misschien wat knorriger als wat ik gewend was, maar een beetje pit staat hem goed.

Pinkeltje in de Efteling is een vlot geschreven boek om voor te lezen of voor de jonge lezers om zelf te lezen, al zitten er voor het zelf lezen wel wat moeilijke woorden in. Het is een fantasievol verhaal vol spanning en humor. De Efteling speelt een grote rol in het verhaal zodat het boek extra leuk is als de lezer de Efteling kent. Maar ook zonder die kennis is het een verhaal dat de moeite waard is.

[product_page sku=”9789000334643″]

Pinkeltje in de Efteling Boek omslag Pinkeltje in de Efteling
Studio Dick Laan