BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Segrijn en Sotalia 1: De Anumoria Initiatie – Robert Bijman

Segrijn en Sotalia 1: De Anumoria Initiatie – Robert Bijman

0
106

Omslag Segrijn en Sotalia 1: De Anumoria Initiatie

Tom Segrijn is sinds zijn vijfde doodsbang voor water, maar als zijn watervrees op zijn vijftiende plotseling weer verdwijnt, wordt duidelijk wat de reden was. Door aanraking met water verandert namelijk Toms uiterlijk. Hij krijgt een vissenhuid en ziet er niet erg menselijk meer uit. Ook kan hij de gedachten van anderen horen. In eerste instantie wil Tom niets aan zijn ouders over zijn verandering vertellen, alleen zijn beste vriendin Shantea weet Toms geheim.

Tijdens de zomervakantie neemt Toms vader, Johan, hem en Shantea mee op zijn schip de Meissa. Tijdens deze reis vertelt Johan dat zij allen deel uitmaken van een onderwatervolk, mensen die kunnen veranderen in zeewezens. Tom is daarbij de eerste die in zijn DNA vier waterwezens heeft: haai, rog, inktvis en dolfijn. Johan biecht ook op dat ze op weg zijn naar Anumoria, de onderwaterstad waar Johan is opgegroeid.

Nog voordat ze de diepzeestad kunnen bereiken wordt Johan echter ontvoerd door een haaimeerman genaamd Fango. In ruil voor Johans leven wil hij twee legendarische Prismaparels die alleen Tom en Shantea uit de levensgevaarlijke hologramkluizen kunnen halen.

Fantasy met sciencefiction
De Anumoria Initiatie is meer dan sommige andere boeken een verhaal dat je moet liggen. Het is namelijk niet alleen doordrenkt met fantasy-elementen, maar ook met sciencefiction. Aan hightech computers, hologrammen en robots ontkom je dus niet. Tom en Shantea zijn gewend aan deze technologieën, maar ik had zelf wat wat meer uitleg en achtergrond kunnen waarderen. Doordat dit ontbrak, kwam ik ietwat moeilijker in het verhaal.

De leukste vondst is wat mij betreft dat de personages niet ‘slechts;  zeemeermensen zijn – half vis, half mens –, maar dat het onderwatervolk bestaat uit verschillende zeewezens.

Rare momentjes
Het verhaal is in deze tijd van middeleeuwse fantasy en weerwolf/vampierverhalen zeker origineel. De leukste vondst is wat mij betreft dat de personages niet ‘slechts;  zeemeermensen zijn – half vis, half mens –, maar dat het onderwatervolk bestaat uit verschillende zeewezens. Ze veranderen onderwater helemaal, degenen die maar één waterwezen in hun DNA hebben, zijn daarbij bijna niet te onderscheiden van hun dierlijke soortgenoten.

Het doel van dit eerste deel is duidelijk: de kwaadaardige Fango wil twee Prismaparels ontvangen in ruil voor Johans leven. Tom en Shantea zetten al hun zinnen om deze te bemachtigen. Het rare is daarbij dat de twee tieners eerst door Toms oom getraind moeten worden. Ook worden ze geacht om een paar opdrachten uit te voeren, voordat ze zich aan de hologramkluizen mogen wagen. Dit kwam op mij wat omslachtig over, als je vader is ontvoerd, dan heb je daar toch geen zin en tijd voor? Zo waren er nog een aantal momenten in het verhaal die niet helemaal logisch overkwamen of eerdere gebeurtenissen compleet tegenspraken.

Sterk neergezette omgeving
De sterkste kant van het boek zijn alle gedetailleerde beschrijvingen. De onderwaterstad Anumoria wordt erg goed uitgelicht, zodat de stad tot leven komt. Ook zijn de bewoners van de stad die van uiterlijk veranderen in water, goed neergezet. Soms lijkt het echter wel alsof er te veel verteld moet worden over de omgeving. Het gaat dan net iets te lang door, wat ervoor kan zorgen dat je het spoor even bijster raakt of zelfs stukjes tekst overslaat om weer bij de verhaallijn te komen. Maar gelukkig gebeurt dat niet al te vaak.

De Anumoria Initiatie is een origineel verhaal en heeft zeker goede kanten, maar de mindere punten haalden mij toch te veel uit het verhaal om er van te kunnen genieten. Door verschillende dingen die elkaar tegenspraken of mij onlogisch leken zat ik af en toe met gefronste wenkbrauwen lezen. De mooie beschrijvingen maakten daarbij wel weer wat goed.

[product_page sku=”9789490767648″]

Segrijn en Sotalia 1: De Anumoria Initiatie Boek omslag Segrijn en Sotalia 1: De Anumoria Initiatie
Segrijn en Sotalia 1