Overstroomd – Eva Moraal

0
128

Omslag Overstroomd

Na de eerste Grote Overstroming ligt een futuristisch Nederland in puin. Het resterende terrein is opgedeeld in gewesten met veilige gebieden (GG’s) en arme buitenwijken, geleid door gouverneurs. Ook de bevolking leeft verdeeld. In de GG’s leven Drogen; de rijke aristocratische burgers. De buitenwijken worden bewoond door Natten; de arme onderlaag van de bevolking die steeds meer hun onvrede over het regime willen uiten.

Nina, dochter van de Gouverneur van het Vijfde Gewest, is een Droge. Nadat de tweede Grote Overstroming haar school verwoest, is ze gedwongen lessen te volgen onder een valse naam in een van de buitenwijken. Hier ontmoet ze Max, een Natte. In het begin moet ze niks van hem hebben, hij is tenslotte een gevaarlijke straatrat voor wie haar echte identiteit strikt geheim moet blijven. Maar naarmate ze hem beter leert kennen blijkt zijn impulsieve en rauwe karakter misschien juist datgene te zijn wat ze nodig heeft.

Onder de arme bevolking heerst een grote ontevredenheid. De verzetsgroep NatTO is in de periode na de tweede Grote Overstroming actiever en dreigender geworden. Omdat Max’ broer Liam nauw betrokken is bij de verzetsorganisatie raakt hij er zelf ook steeds verder in verstrikt. Er worden aanslagen op de gewesten gepleegd en de leiders zoeken in paniek naar de daders om ze te executeren. En nu heeft NatTO het gemunt op de Gouverneur van het Vijfde Gewest, en zijn dochter…

Wat erg mooi is om te lezen, is dat Moraal twee verschillende schrijfstijlen hanteert, voor de twee verschillende hoofdpersonages.

Nederlandse dystopie
Het is tegenwoordig een hit: schrijven over een toekomstige wereld vol met technologische vooruitgangen waarin de bevolking te kampen heeft met een onderdrukkend regime; een Dystopie. Toch zijn er vooral buitenlandse en weinig Nederlandse Young Adult schrijvers die dit oppakken. Het leuke aan het lezen van Overstroomd is dan ook dat het verhaal erg dichtbij blijft. Eva Moraal beschrijft haar wereld zo realistisch dat je zelf gaat nadenken over het doorbreken van de dijken en het water dat je normale leven in een keer kan wegspoelen.

Max & Nina
Nina en Max leven op hetzelfde land, maar tussen hen is een wereld van verschil. De een is een Droge,  dochter van de Gouverneur en behoort tot de rijke elite van de samenleving. De ander is een Natte, arm en niet vies van een scheldwoord. Wat erg mooi is om te lezen, is dat Moraal twee verschillende schrijfstijlen hanteert. Nina is een net, ingetogen meisje dat constant wordt kortgehouden door haar vader. Ze weet daarom maar weinig af van de wereld om haar heen. Max’ stukken worden hard en rauw beschreven. Het is duidelijk dat hij moeilijke tijden achter de rug heeft en moet vechten voor zijn bestaan. Hij praat met korte scherpe zinnen, ook drukt hij zich vaak uit in scheldwoorden. De karakters worden goed uitgewerkt en er wordt hiermee nog eens extra benadrukt dat ze erg van elkaar verschillen. Het verhaal is opgebouwd uit kleine hoofdstukken met een perspectief dat wisselt tussen Max en Nina. Op deze manier vliegt de lezer door het boek heen. Elke keer als je een hoofdstuk hebt gelezen doe je de ander er nog snel achteraan.

Vragen
Ondanks het bijzondere toekomstbeeld dat Moraal schept, blijft de lezer toch met een aantal vragen zitten. Welke stukken van Nederland zijn overstroomd? Is het overgebleven gebied een eiland, of zitten Duitsland en België er ook nog aan vast? En als het zo gevaarlijk is voor Nina om in het natte gebied naar school te gaan, is er dan geen school in een van de andere gewesten waar ze heen kan? Een kaart is dan ook handig om je als lezer te oriënteren en het blijkt dat er een te vinden is op de website van Overstroomd.

Overstroomd is een mooi debuut over verzet, liefde, vriendschap en familie met een rauw randje. Spanning en verschillende schrijfstijlen maken het boek bijzonder moeilijk weg te leggen.

[product_page sku=”9789047705116″]

Overstroomd Boek omslag Overstroomd