Offworlder 1: De jongen uit Celstad – C.M. Chang

0
69

Omslag Offworlder 1: De jongen uit Celstad

Als je boek gepubliceerd wordt bij een uitgeverij is dat al een prestatie, maar helemaal bijzonder is het als het manuscript ook nog in een andere taal is geschreven. C.M. Chang groeide op bij haar Zuid-Koreaanse ouders in de VS en verhuisde later naar Nederland. Daar schreef ze Offworlder: De jongen uit Celstad in het Engels. Na een vertaling ligt het boek nu bij ons in de schappen. “DeathZone, het dodelijkste spel sinds The Hunger Games”, staat op de cover. Is Offworlder ook als boek een killer, of is het lezen ervan een eindeloze ‘grind’?

Onmogelijke opdrachten, of anders…
NamJu Abernay, geslacht mannelijk, leeftijd 17, Bio-ID 038-7V5-269. Hij is een van de vele onbetekenende ‘celslompers’, arme inwoners van Celstad die blij mogen zijn met elk werk dat ze kunnen krijgen. Met tegenzin accepteert hij dus een baantje bij Metalles, het grootste en meest gehate bedrijf van Europaplex. Zijn enige manier om even uit deze sombere realiteit te ontsnappen is het virtual reality-spel DeathZone, waar spelers het in een gevaarlijke omgeving tegen elkaar opnemen in een strijd op leven en dood.

Dan wordt hij door een vriend benaderd om deel te nemen aan een andere ‘game’ die zijn grootste wens in vervulling kan laten gaan. Helaas blijkt het allesbehalve een spelletje. Een manipulatief buitenaards wezen geeft hem drie schijnbaar ondoenlijke opdrachten. Als hij doet wat deze Offworlder zegt, zal NamJu beloond worden. Maar als hij weigert, zal hij de consequenties ervan ervaren…

Goede basis, maar geen uitblinker
Het eerste wat gezegd moet worden over dit boek is dat de cover en flaptekst een beetje misleidend zijn. Het virtual reality-spel DeathZone is een belangrijk onderdeel van het boek, maar is niet de gevaarlijke game waar NamJu in terecht komt. Die speelt zich gewoon af in ‘real life’ en lijkt niet op een actiespel, maar is meer een soort roleplaying game, waar NamJu een langetermijndoel heeft dat hij in het dagelijks leven tussen alle andere mensen moet zien te bereiken.

Door de game-achtige structuur heeft Offworlder een overzichtelijke plot. NamJu krijgt drie opdrachten en elke succesvolle uitvoering brengt hem iets dichter bij het einddoel. Daardoor is het verhaal over het algemeen weinig verrassend. Wat er moet gaan gebeuren is duidelijk, het is alleen de vraag hoe het NamJu zal lukken. Toch zijn de losse situaties meestal origineel genoeg om het interessant te houden.

De personages zijn herkenbaar en sympathiek, maar maken niet veel ontwikkeling door. Behalve Ellisen, NamJu’s baas bij Metalles die moeilijker te peilen is, en misschien NamJu zelf die meer in zijn mars blijkt te hebben dan je op het eerste gezicht zou verwachten, zijn ze voor het grootste deel precies zoals ze zich voordoen.

Een toekomstbeeld scheppen dat interessant en futuristisch is maar toch herkenbaar blijft heeft nogal wat haken en ogen, maar Chang heeft daar duidelijk veel aandacht aan besteed. De setting komt geloofwaardig over en dient als ondersteuning voor het verhaal. Bijna nergens treedt het zo naar de voorgrond dat je erover gaat nadenken en het je te veel uit het verhaal haalt. De uitzondering daarop is het vaak voorkomende gebruik van ‘moderne’ krachttermen als ‘fokkig’ en ‘skut’, die opvallend afwijken van het verder onveranderde taalgebruik. Als iemand moppert over zijn ‘skuttige’ omstandigheden wil je best meeleven, maar het klinkt eerder onbedoeld grappig en herinnert je eraan dat je er toch niet helemaal bij hoort. Voor ons hedendaagse lezers heeft het helemaal niet de lading die het voor de personages heeft, en dat schept afstand.

Het boek lijkt door zijn setting en taalgebruik vooral bedoeld voor jongvolwassenen. Chang snijdt enkele maatschappelijke thema’s aan, zoals met een virus besmette mensen die door de gezonde mensen worden geminacht en de grote kloof tussen arm en rijk. De beschrijvingen in Offworlder zijn simpel en doelgericht. Met een paar woorden schetst Chang een beeld van de situatie en voegt daar moeiteloos wat achtergrondinformatie aan toe zodat we meteen begrijpen waar we in terecht komen en de focus verder bij de plot blijft.

Al met al is het boek leuk om te lezen, alles is goed opgezet en goed geschreven, het blinkt alleen nergens écht in uit. Wie weet wordt in het vervolgdeel meer onthuld over de Offworlder en krijgt het verhaal wat meer gelaagdheid en intrigerende personages.

Offworlder heeft een overzichtelijke plot, duidelijke personages en een sterke setting. De basisingrediënten voor een goed boek zijn dus aanwezig, maar iets meer diepgang en ontwikkeling in de personages zou het verhaal een stuk sterker maken.

[product_page sku=”9789024563456″]

Offworlder 1: De jongen uit Celstad Boek omslag Offworlder 1: De jongen uit Celstad
Offworlder 1