Ordo Entia: Openbaring – Esmeralda van Belle

0
80

Jeroens vader is een jaar geleden omgekomen na te zijn aangevallen door een hond. Een beetje knullige dood, vind Jeroen zelf, en hij heeft het er maar moeilijk mee. Zijn moeder is streng en onrechtvaardig, en wanneer Jeroen een geheimzinnige brief vindt die aan hem gericht is besluit hij dan ook om er ’s nachts op uit te trekken. Hij ontmoet Bram, lid van het geheime Ordo Entia, die hem vertelt over de dood van zijn vader. De keuze is nu aan Jeroen of hij de taak van zijn vader wil overnemen: het trainen van mythische wezens. Maar de Ordo Entia is niet de enige geheime organisatie die zich met de mythische wezens bezig houdt. Terwijl zij de wezens wil beschermen, wil Aretikos deze gevaarlijke wezens liever uitschakelen.

De schrijfstijl

Esmeralda schrijft vlot en met veel dialogen. Ze geeft een inkijk in de gedachten van hoofdpersonage Jeroen, een jonge tiener die aan het begin van het verhaal vooral verdrietig en woedend is. Hij heeft het moeilijk met de dood van zijn vader en zet zich hard af tegen zijn moeder, al weet hij dat ze gelijk heeft. Zijn belevingswereld wordt goed uitgeschreven.

Laat je meenemen in een avontuur over goed tegen kwaad, familiegeheimen, en vooral veel legendarische wezens.

Het verhaal heeft een algemeen Harry Potter en Fantastic Beasts and Where to Find Them gevoel. Niet alleen vanwege de opzet: de start met de brief, de geheime orders, de magie en de wezens die we vooral kennen vanuit de mythologie. Maar ook de manier waarop de Ordo Entia omgaat met de wezens die zij beschermen. het is een warm en spannend avontuur vol herkenbare elementen die het boek aantrekkelijk maakt.

Daarnaast is het boek omschreven als een young adult urban fantasy. Het speelt zich af in een hedendaagse wereld, waar het mystieke naast het gewone dagelijkse leven plaatsvindt. De wezens zijn ‘geheim’ en de orde probeert dat zo te houden. Esmeralda haalt de Pest aan om de oprichting van de orde te verklaren – een verhaallijn over een genootschap waar ik zelf wel meer over zou willen lezen. Zo verwerkt ze punten uit de geschiedenis in haar verhaal en combineert die met mythen en volksverhalen op een leuke en speelse wijze.

Jeroen is een typische puberende jongen die zich afzet, en daarmee het boek specifiek geschikt maakt voor tieners. Zijn kijk op de wereld is vooral uit eigen perspectief, draait om hemzelf, zijn keuzes zijn impulsief en doordat we zijn beleveniswereld volgen worden karakters om hem heen gepresenteerd als goed of slecht. Zo ook zijn moeder, waarmee hij vrij snel vervreemd raakt aan het begin van het boek. Maar de reacties van de personages aan het begin van het boek zijn soms nogal gehaast geschreven, er mist communicatie. Logisch, want hierdoor kan Jeroen snel aan zijn avontuur beginnen.

Ordo Entia: Openbaring en echt tienerverhaal dat leuk inhaakt op de huidige interesse rondom mythische wezens en toverwerelden. De gebeurtenissen in dit verhaal zouden, ondanks alle fantasy elementen, prima in onze huidige wereld kunnen plaatsvinden en daarmee maakt het een aantrekkelijk boek voor iedereen die van urban fantasy houdt.

Ordo Entia: Openbaring Boek omslag Ordo Entia: Openbaring
Ordo Entia
Esmeralda van Belle