Op de rand van het niets – Corinne Duyvis

0
316

Amsterdam, 2035. Denise wacht net als de rest van de wereld gespannen af totdat de komeet die op de aarde afstevent inslaat. Nog maar een paar uur daarvoor zijn Denise en haar moeder nog thuis. Denise houdt de tijd gespannen in de gaten, want als ze niet opschieten zullen we niet op tijd aankomen bij hun tijdelijke schuilkelder. Die plek is nu hun beste kans op overleven, aangezien ze geen plekje hebben gekregen op een van de generatieschepen of permanente schuilkelders. Als Denises moeder dan eindelijk klaar is om te vertrekken, komen ze onderweg Els en haar partner Leyla tegen. Els en Leyla kunnen niet met eigen vervoer naar hun schuilkelder en ondanks dat ze hun eigen schuilkelder dan niet meer zullen halen, brengen Denise en haar moeder Els en Leyla naar hun schuilkelder. Dit blijkt alleen geen schuilkelder te zijn, maar een achtergebleven generatieschip!

Eenmaal daar aangekomen probeert Denise wanhopig een plekje op het schip te bemachtigen, maar de toelatingseisen zijn erg streng: iedere passagier moet zichzelf op de een of andere manier nuttig kunnen maken en zo zijn steentje bijdragen. Voor Denise is dit extra moeilijk, want ze is autistisch. Toch zet ze alles op alles om te mogen blijven, maar gaat dit lukken of moet ze achterblijven op de straks onleefbare aarde?

Niet je typische dystopische verhaal
Vanaf het eerste hoofdstuk zit je meteen in het verhaal en krijg je een opgejaagd gevoel, net alsof je zelf weg moet rennen voor een komeet. Dit heeft Duyvis ontzettend knap gedaan, aangezien je eigenlijk nog niets van de personages afweet. Na het eerste gedeelte in het boek zakt het tempo van het verhaal en daardoor ook het opgejaagde gevoel. Dit maakt dat het boek een lager tempo heeft dan het gemiddelde dystopische verhaal. Je krijgt hierdoor een beeld wat er zich afspeelt achter de ramp, wat het met de mensen doet en vooral ook wat er in Denises hoofd omgaat.

Zodra je het boek openslaat word je meteen meegezogen in de beleveniswereld van Denise en juist doordat je haar zo goed leert kennen, wil je weten hoe het voor haar afloopt en kun je het boek niet makkelijk wegleggen!

Duyvis weet heel goed hoe ze toch een stukje snelheid en actie in het boek kan brengen. Ze doet dit door er soms wat kleinere spanningsmomenten in te schrijven die het verhaal boeiend houden en ervoor zorgen dat ook de mensen die juist van actie houden het boek niet kunnen wegleggen.

Diversiteit
Duyvis hecht veel waarde aan diversiteit en dit komt ook altijd in haar boeken terug. Daarnaast heeft ze zelf ook autisme, waardoor ze een goede kijk heeft op de beleveniswereld van Denise. Denise is niet je typische (dystopische) hoofdpersonage, juist vanwege haar autisme, en daardoor zijn haar gedrag en haar denkwereld anders dan die van een personage zonder autisme. Denise heeft een zachtaardig karakter en ziet dingen erg zwart-wit, wat haar handelen beïnvloedt. Voorbeeld hiervan is dat Denise vindt dat regels gewoon regels zijn en die mogen niet gebroken worden. Denise heeft echter ook andere waarden die ze hoog in het vaandel heeft staan, waardoor ze nog wel eens in een intern dilemma verwikkeld raakt.

Gedurende het verhaal maakt ze een groei door: ze maakt vrienden die haar accepteren voor wie ze is en ze vindt werk waar ze goed in is. Ze stapt steeds vaker buiten haar comfortzone en leer hierdoor dingen minder zwart-wit te zien.

Duyvis heeft met Op de rand van het niets een ander soort dystopsich verhaal geschreven dan we gewend zijn. Doordat Denise autisme heeft, is ze niet je standaard hoofdpersonage en dit is erg verfrissend in het dystopische genre. Naast een personage met autisme verschilt Op de rand van het niets ook van de andere dystopsiche boeken doordat het tempo lager ligt en het daardoor rustiger leest. Hierdoor leer je de personages en de verhalen achter de ramp kennen. Toch betekent dat niet dat er geen actie in het boek zit! Zodra je het boek openslaat word je meteen meegezogen in de beleveniswereld van Denise en juist doordat je haar zo goed leert kennen, wil je weten hoe het voor haar afloopt en kun je het boek niet makkelijk wegleggen!

[product_page sku=”9789402723007″]

Op de rand van het niets
Corinne Duyvis