De Verwanten – Guido Bottinga

0
188

Omslag De Verwanten

Luca had zich voorgenomen om William, de Engelsman op wie ze vorig jaar in Frankrijk verliefd werd maar die haar bedroog, nooit meer te zien. Toch nodigt ze hem in een opwelling uit om langs te komen wanneer hij op doorreis is naar België. In het begin behandelt ze hem heel koel en afstandelijk. Als ze echter hoort dat William op weg is naar Ieper kan ze niets anders doen dan toegeven aan de vreemde drang om met hem mee te gaan.

Vlak voor Luca vertrekt krijgt ze van haar tante een kistje. Dit kistje bevat brieven die een Duitse soldaat genaamd Julius schreef aan zijn verloofde tijdens de loopgravenoorlog. Als Luca onderweg een paar brieven leest bekruipt haar het gevoel dat er iets niet klopt. Ze weet meer over het leven en het verhaal van Julius dan mogelijk is. En wanneer de jongen met het rode haar, die ze als sinds haar kindertijd ziet en die in al die jaren nog geen dag ouder is geworden, ook steeds vaker opduikt lijkt niks meer normaal. Want Luca en William zijn niet bij toeval in Ieper terecht gekomen. In de oude stad liggen geheimen verborgen die verder rijken dan hun generatie alleen.

Zowel geschiedenisliefhebbers als mensen die op zoek zijn naar een mooi liefdesverhaal zullen De Verwanten zeker kunnen waarderen.

Honderd jaar geleden
Op 28 Juli 1914 begon de Eerste Wereldoorlog. Hoewel iedereen er wel eens over heeft gelezen krijgt het over het algemeen minder aandacht dan de Tweede Wereldoorlog. De Verwanten is zowel een mooi verhaal als een ode aan deze soms vergeten strijd. Het laat jongeren in aanraking komen met de vreselijke loopgravenoorlog door middel van een tragische liefdesgeschiedenis. Julius beschrijft in zijn brieven een zwaar leven aan het front waarbij de liefde voor zijn verloofde Sophie en de vriendschap met zijn medesoldaat Friedrich von Eck de enige twee dingen zijn die hem op de been houden.

Theoloog & theosoof
Voordat Julius in het leger moest studeerde hij theologie (godsdienst) en hij ontleent daarom veel kracht aan god. Friedrich daarentegen is een theosoof: iemand die gelooft in reïncarnatie. Terwijl je zou denken dat deze gedachtes botsen, zorgen ze er juist voor dat de twee tot bijzondere opvattingen over het leven komen. Naast het historische thema heeft het verhaal dus ook een spiritueel randje. Daarnaast wordt het leven van Julius in zijn brieven sterk beschreven en is het interessant om over de meer en minder bekende feitjes van de eerste wereldoorlog te lezen. Het gedicht ‘The Day My Family Came’ van Micheal Edwards en het boek Shot at Dawn (verhalen over soldaten die door hun eigen leger werden neergeschoten) worden op een mooie manier in het verhaal verwerkt en dragen bij aan een emotioneel beladen sfeer.

Mooi en meeslepend
Vanaf het moment dat Friedrich in het verhaal komt wordt helaas al wel snel duidelijk hoe het boek zal eindigen. De nadruk ligt in de brieven van Julius namelijk op een speciaal onderwerp en hoewel het op deze manier mooi wordt gepresenteerd aan de lezer maakt het de ontknoping niet echt verrassend. Ook zijn sommige gebeurtenissen die leiden tot het plot een beetje toevallig en wordt het onderbuikgevoel van Luca hierbij net iets te vaak als schuldige aangewezen. In deze opzichten is het dus niet echt spannend maar omdat het als geheel een mooie en meeslepende vertelling is wil je toch snel verder lezen.

Zowel geschiedenisliefhebbers als mensen die op zoek zijn naar een mooi liefdesverhaal zullen De Verwanten zeker kunnen waarderen. Als je tegen wat toevalligheden kan is het een ontroerend boek dat maar weer eens bewijst: honderd jaar later weet de Eerste Wereldoorlog jong en oud nog steeds te boeien.

[product_page sku=”9789047706731″]

De Verwanten Boek omslag De Verwanten
Guido Bottinga