Oneiros – Dodelijke Vloek – Markus Heitz

0
19

Omslag Oneiros – Dodelijke Vloek

Oneiros – Dodelijke Vloek is een op zichzelf staand verhaal van Markus Heitz. De auteur zet zijn verhaal neer in onze huidige wereld en gebruikt dit keer geen dwergen, elfen of vampiers. In dit boek gaat het over zogenaamde Doodslapers. Deze relatief kleine groep mensen heeft in hun jonge jaren een gave ontwikkeld die ervoor zorgt dat ze onsterfelijk zijn. Ze kunnen wel gewond raken, maar genezen wanneer ze in diepe slaap zijn sneller dan een gewoon mens. Het enige nadeel aan deze gave is dat wanneer ze in een diepe slaap liggen ze de Dood, Magere Hein, aantrekken. Ze zijn volledig onzichtbaar voor de Dood, maar hij voelt hun aanwezig wel. Dit frustreert de Dood enorm en daarom maait hij rond in de buurt van de Doodslaper, waardoor alles en iedereen die dicht bij de Doodslaper in de buurt is direct sterft.

Konstantin is zo’n Doodslaper. Hij weet prima met zijn gave, voor sommigen een vloek, om te gaan. Hij houdt zich overdag wakker door veel koffie en pepmiddelen tot zich te nemen. Hij woont op een woonboot en kan daar met een gerust hart van zijn nachtrust genieten, want om een onverklaarbare reden komt de Dood niet wanneer een Doodslaper aan alle kanten wordt omgeven door water. Konstantin is de eigenaar van een mortuarium en is een expert op het gebied van thanatologie, de wetenschap van de dood, en het balsemen en behouden van lijken, waardoor hij door mensen over de hele wereld wordt ingehuurd. Buiten zijn werk is Konstantin een fervent beoefenaar van de straatsport Parcour, waarbij halsbrekende stunts worden uitgevoerd. Ook beheerst hij de verdedigingskunst Aikido. Hij bezoekt iedere voorstelling van het Gewandhausorkest wanneer zij in zijn woonstad Leipzig komen spelen. Hij is namelijk smoorverliefd op de celliste Iva. Het doet hem pijn dat hij geen nacht met haar kan doorbrengen, omdat hij bang is om in haar bijzijn in slaap te vallen. Hij zou voor haar alles over hebben om geen Doodslaper meer te zijn.

Wanneer Konstantin wordt ingehuurd om in Parijs een dodelijk slachtoffer van een vliegtuigcrash op te baren komt hij, zijn oude vriend Timothy tegen. Timothy is een agent voor MI6, de Britse geheime dienst en evenals Konstantin een Doodslaper. Timothy is op dat moment op zoek naar een Doodslaper met narcolepsie, een ziekte die ervoor zorgt dat een persoon op ieder moment binnen seconden in diepe slaap kan vallen. Deze man is al op meerdere openbare plekken in slaap gevallen en heeft op die manier al honderden mensen het leven gekost. Timothy vraagt Konstantin om hem te helpen; die ziet het echter niet zitten om zijn oude leven weer op te pakken. Maar wanneer Timothy hem verteld over zijn onderzoek naar Doodstenen, die er mogelijk voor kunnen zorgen dat de Dood niet komt wanneer een Doodslaper slaapt, besluit Konstantin zijn hulp toch aan te bieden.

Ondertussen is mevrouw von Windau, een Doodslaper met een slaapstoornis en nog maar een korte levensverwachting, op zoek naar geschikte Doodslapers om te ontvoeren naar het zogenaamde instituut Leven, waar zeer experimentele hersentransplantaties worden uitgevoerd op mensen. Haar pad kruist dat van Konstantin. Dan wordt Konstantin ook nog eens achtervolgd door een mysterieuze fotograaf en brengt zijn onderzoek naar de Doodstenen en de achtervolging van de narcolepticus hem in de gevaarlijkste situaties.

Leuk nieuw concept
Markus Heitz heeft met Oneiros – Dodelijke Vloek een origineel element in het genre gebracht. Nog nooit eerder is er geschreven over zogenaamde Doodslapers. Het idee is nieuw en wordt door Heitz goed uitgewerkt. Tijdens het verhaal worden er diverse sprookjes verteld, van onder andere de gebroeders Grimm, waar sprake is van mensen die op verschillende manieren te maken krijgen met de Dood. Dit geeft het concept een sterkere geloofwaardigheid mee en de sprookjes vormen een leuke afwisseling.

Helaas zijn er ook wel een paar punten waarop het Doodslapers concept een beetje vaag blijft. Zo wordt de Dood tijdens de slaap van een Doodslaper tegengehouden door muren, deuren en gesloten ramen. Als een Doodslaper dus in de badkamer zou gaan slapen, dan is er niets aan de hand. Maar zodra er een raam op een kiertje zou staan in diezelfde badkamer dan is niemand veilig. Dat er een kier onder een deur zit wordt dus blijkbaar verwaarloosd. Ook wordt er niet meer uitleg gegeven over het feit dat de Dood niet in de buurt van water komt, dan dat ook de Doodslapers nu eenmaal niet alles weten. In het begin van het verhaal zijn er veel punten die niet lijken te kloppen. Die onduidelijkheden kunnen in het begin storend zijn, maar naarmate het verhaal vordert worden er gelukkig toch nog een aantal verklaard.

Actiespektakel
Tijdens het verhaal volgen we niet alleen Konstantin, maar op ook mevrouw von Windau en de dingen die zij meemaakt op haar zoektocht naar geschikte patiënten. Daarnaast volgen we de mysterieuze fotograaf en komen meer te weten over wie hij is en de reden van zijn handelen. Alle personages worden heel goed uitgewerkt en wanneer de verhaallijnen uiteindelijk samenkomen, voelt dit heel natuurlijk aan. Er is geen verhaallijn die afgeraffeld aanvoelt. Heitz geeft aan het einde van zijn boek dan ook aan dat dit boek geen deel is van een serie en dat blijkt ook wel.

Oneiros – Dodelijke Vloek is doorspekt met achtervolgingen, explosies en vuurgevechten. Omdat Konstantin erg goed is in zowel Parcour als Aikido zijn de achtervolgingen te voet spectaculair te noemen. Maar ook komen er autoachtervolgingen in de Zwitserse bergen en vuurgevechten in Marokko in het boek voor. Dit houdt het boek spannend en leuk om te lezen. Er is gelukkig ook nog genoeg tijd voor romantiek en humor. In feite is dit boek een bovennatuurlijke thriller. Dit gevoel is vooral in het begin heel sterk, omdat er pas vrij laat echt goed duidelijk wordt dat Doodslapers echt zijn en tot die tijd heb je het idee een thriller te lezen.

Oneiros: Dodelijke Vloek

Markus Heitz | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: Oneiros: Todlicher Fluch

Konstantin is een zogenaamde Doodslaper, een onsterfelijke, maar geniet niet de voordelen die het eeuwige leven met zich meebrengt. Als ieder ander kan hij ziek of gewond raken. Hij geneest niet sneller, is niet sterker en hij kan eenvoudigweg niet sterven, omdat De Dood hem niet kan zien!

Maar, telkens als Konstantin in slaap valt, geeft zijn brein een signaal af dat De Dood in staat stelt hem op te sporen. Als dat gebeurt, gaat hij op pad en vernietigt hij alles en iedereen in Konstantins nabije omgeving – mensen, dieren, planten – in de hoop dat Konstantin zich deze keer onder zijn slachtoffers bevindt. Dat betekent ook dat Konstantin nooit naast een vrouw in slaap kan vallen – binnen luttele seconden zou De Dood een eind aan haar leven maken.

Maar Konstantin is niet de enige Doodslaper; ook zijn goede vriend Timothy, die in opdracht van mi6 terroristen en andere bedreigingen uit de weg ruimt, is een van hen. Samen gaan ze op zoek naar een Doodslaper die aan narcolepsie lijdt en door zijn slaapzucht en geregelde woedeaanvallen onschuldige slachtoffers maakt. En Konstantin heeft nog een persoonlijk doel voor ogen: hij is vastbesloten de vloek op te heffen die hem aan De Dood bindt, zodat hij als een gewone sterveling de rest van zijn leven kan doorbrengen in het gezelschap van de vrouw van wie hij zielsveel houdt.