Noorse Mythen over Odin, Thor en Loki – Kevin Crossley-Holland

0
169

De Noorse mythen en sagen spreken al generaties lang tot de verbeelding en de laatste tijd komen er ook heel wat boeken uit rond dit thema. Lazen we recentelijk nog een boek van Neil Gaiman (Noorse goden) dat geschreven was voor volwassenen, dit boek van Kevin Crossley-Holland is juist gericht op kinderen. Het gaat over de belangrijkste verhalen rondom Odin, Thor en Loki. Denk daarbij aan de verhalen over hoe de hel is ontstaan, hoe de hamer van Thor, Mjöllnir, is gemaakt en waarom, en natuurlijk ook over hoe Loki heel wat listige plannen uitvoert. En uiteindelijk gaat het ook over Ragnarok, het einde van de Noorse goden. De duistere illustraties die dit verhaal zo goed versterken zijn gemaakt door Jeffrey Alan Love.

Hét boek voor kinderen, of toch niet…?

In de Verenigde Staten en Engeland werd dit boek geprezen als een van de belangrijkste boeken van het jaar, dus toen hij vertaald werd naar het Nederlands, moesten we dit natuurlijk lezen. Het eerste wat opvalt zijn de grote lappen tekst naast de gruwelijke en duistere illustraties. Dit was onverwachts, aangezien dit boek vooral wordt gepromoot als een kinderboek. Hoewel de verhalen wel wat simpeler zijn verteld, worden de details over vermoorde personages en gruwelijke daden uitvoerig verteld. En daarbij zie je ook nog eens de duistere illustraties die dit verhaal ondersteunen. Dit maakt het heel moeilijk om het in een hoekje van een bepaalde leeftijd te duwen. Voor kinderen is het soms wel erg gruwelijk, zo zou ik een kind niet snel laten lezen over harten die leeggebloed werden om er bier van te maken.

Noorse verhalen met een vleugje levenslessen

Als je hier even overheen kijkt, kun je wel echt genieten van dit boek. Veel van deze verhalen zijn wellicht wel bekend via geschiedenislessen en de Thor films van Marvel, maakt dit het niet minder interessant. De verhalen zijn uitgebreid en zitten soms ook vol levenslessen over de gevaren van arrogantie en wraak. De verhalen lopen goed in elkaar over, waardoor je door wil lezen om te ontdekken wat er gaat gebeuren. Toch is het ook fijn dat het steeds maar korte verhalen zijn, waardoor je ook makkelijk tussendoor kunt stoppen om later weer verder te gaan, zonder echt veel te vergeten.Soms werd het einde van een verhaal wel wat afgeraffeld, waardoor je erg snel bij het einde kwam.

De schrijfstijl is heel spannend en de illustraties versterken de sfeer mooi. Sommige illustraties zijn zo groot dat ze één á twee pagina’s in beslag namen. De duistere en non-gedetailleerde stijl is erg passend bij het verhaal, maar dat maakt het af en toe wel des te gruwelijker en soms moest je even goed nadenken voordat je doorhad welke scène er nou eigenlijk precies afgebeeld werd.

Dit boek is een echt collectors item voor liefhebbers van (Noorse) mythen, maar voor jonge kinderen zou ik het eigenlijk niet adviseren. De gedetailleerde schrijfstijl in combinatie met de lugubere illustraties, maakt dat niet echt gepast. Al met al is het zeker een leerzaam boek voor degenen die nog niet al te veel weten over de Noorse mythologie of die er juist niet genoeg van kan krijgen.

Noorse Mythen over Odin, Thor en Loki Boek omslag Noorse Mythen over Odin, Thor en Loki
Kevin Crossley-Holland
9789047710110