Schaduw van de vos 2: Ziel van het zwaard – Julie Kagawa

0
116

De demon Hakaimono heeft zich los weten te maken uit het zwaard Kamigoroshi, het zwaard waar hij 400 jaar lang in leefde. Hij heeft het lichaam van Tatsumi overgenomen en is van plan om de complete perkamentrol te bemachtigen zodat de Kami-draak een wens van hem moet vervullen. Yumeko heeft de perkamentrol en gaat op weg naar de tempel van de Stalen Veer, terwijl ze een plan moet bedenken voor het uitdrijven van de demon uit het lichaam van Tatsumi. Weet ze beide opdrachten te volbrengen, of is de demon Yumeko en haar vrienden de baas?

Een traag begin, maar wel veel afwisseling

Ziel van het zwaard speelt zich kort na de gebeurtenissen in Schaduw van de vos af. Je wordt meteen weer in het verhaal gegooid en volgt Yumeko, Hakaimono en de geest Suki in hun avonturen. Helaas kabbelt het verhaal grotendeels rustig voort. De personages zijn de hele tijd zichzelf aan het voorbereiden op een grote strijd, maar in de tussentijd gebeurt er niet ontzettend veel. De spannende gevechten gaandeweg het verhaal doen daardoor iets meer aan als een manier om het verhaal wat uit te rekken en meer pit te geven. Dit is erg jammer, want dit boek had veel korter kunnen zijn. Nu waren er vooral veel overbodige vertragingen in het verhaal die de vaart eruit haalden.

Verschillende plotwendingen komen voorbij, waardoor je nieuwsgierigheid naar het slotdeel in deze trilogie zeker wordt gewekt.

Gelukkig weet Julie Kagawa met haar vlotte, maar beschrijvende schrijfstijl je mee te slepen door het boek. Ook zorgt ze voor de nodige afwisseling, aangezien je vanuit verschillende perspectieven leest. De personages wisselen elkaar goed af en de overgangen verlopen ook erg soepel, waardoor je ondanks het trage verloop geboeid blijft. Alle drie de perspectieven zijn in het begin niet heel begrijpelijk, maar aan het einde snap je waarom Yumeko, Hakaimono en Suki worden gevolgd. Vooral van Yumeko kan je genieten, aangezien ze nu veel meer vastberaden is en bereid is om gevaren te doorstaan. Ze durft risico’s te nemen en de groep waarmee ze reist is een mooie toevoeging aan het verhaal.

Japanse mythologie en een spannend slot

Julie Kagawa heeft veel inspiratie gehaald uit Japanse mythologie, wat ruim naar voren komt tijdens het lezen van dit boek. Vele verschillende monsters komen voorbij en als je al wat weet over Japan of vroeger veel anime hebt gekeken, zal dit boek een feest van herkenning voor je zijn. Zo niet, is het soms lastig om alle Japanse termen te begrijpen. Aan het einde van het boek is nog een verklarende woordenlijst te vinden, maar het is over het algemeen aan te raden om het eerste deel te herlezen zodat je niet constant de woordenlijst moet raadplegen. In een alinea kunnen soms vier verschillende termen voorbijkomen, en als je deze termen niet herkent, kan het verhaal nog trager aanvoelen.

Het slot van dit boek barst daarentegen van de spanning. Dit maakt zeker wat goed, want aan het einde is de actie hoog en wil je het boek haast niet wegleggen. Verschillende plotwendingen komen voorbij, waardoor je nieuwsgierigheid naar het slotdeel in deze trilogie zeker wordt gewekt.

Hoewel het verhaal heel traag verloopt en het boek veel onnodige vertragingen heeft, weet Julie Kagawa een vermakelijk vervolg neer te zetten vol Japanse mythologie. De setting is indrukwekkend en het einde weet de spanning goed op te voeren, dus dat maakt zeker nieuwsgierig naar het derde deel. Julie Kagawa heeft alleen wel wat te bewijzen, aangezien het grootste deel van Ziel van het zwaard een vrij rustige opbouw had. Laten we hopen dat Yumeko, Tatsumi, Hakaimono en Suki de meest epische avonturen mee gaan maken in het slotdeel!

Ziel van het zwaard Boek omslag Ziel van het zwaard
Schaduw van de vos
Julie Kagawa