BoekenBoekrecensiesMoord en mysterie in 'De Knaap, de Knecht, de Meid, de Moord'...

Moord en mysterie in ‘De Knaap, de Knecht, de Meid, de Moord’ van Mark Tijsmans

-

In dit jeugdige avontuur volgt de lezer drie kinderen in het kasteel van Graaf Constantijn, waar de meest huiveringwekkende en mysterieuze dingen gebeuren. Een rits moorden en verdwijningen teistert het Middeleeuwse kasteel. Is dit echt het voorspelde einde der tijden? Of kunnen onze hoofdpersonen ontdekken wie er achter dit complot zit?

Hellevuur en Vlam

De graaf van de heuvellanden heeft een probleem. Het is rond de eeuwwisseling en de priester is vermist. De lekenbroeders prediken daarom over het einde der tijden en de dorpsbewoners raken in paniek. Het helpt niet dat er ’s nachts een ridder verschijnt tegenover het kasteel van de graaf, omringt door vuur. Een spookridder, zo fluistert men.

Gelukkig stuurt de Aartsbisschop een nieuwe priester naar de graaf. Vader Vergilius moet de rust laten wederkeren. En dat zou een stuk makkelijker zijn als de kokkin niet vermist zou raken, een hond vergiftigt wordt en de keukenhulp het loodje legt. Verdacht?

De Knecht, de Knaap, de Meid

Om zijn vermoedens te gaan bevestigen heeft Vader Vergilius een helpende hand nodig en die vindt hij door één van de drie kinderen die op het kasteel werken tot assistent te maken. Wie dat is, dat verklap ik liever nog niet, omdat het verhaal zo is opgebouwd dat één van hen het vertelt. En ik wil niet een stukje van de opbouw weggeven.

Wat volgt is een verhaal als een toneelstuk, en dat merk je. Het is dan ook geschreven door de bekende acteur Mark Tijsmans, die als geen ander weet hoe dat medium in elkaar steekt. Veel scènes bestaan voornamelijk uit dialogen, waardoor acties soms wegvallen. Dat is meestal niet hinderlijk en het verhaal blijft goed te volgen. De scherpe gesprekken en reacties van de personages op elkaar zorgen ook voor een hoop humor, en zo blijft een vrij duister verhaal (want het gaat over moorden, vergif en lijken) toch luchtig en zelfs af en toe vrolijk aanvoelen. De humor doet overigens geen afbreuk aan de spanning. Zodra de eerste echte moord gepleegd is, gaat het tempo omhoog en stapelen de raadsels zich op. Lekker doorlezen dus om uit te vinden wat er gaande is en wie er achter de moorden zit.

De combinatie van taalgrapjes en mysterie zijn goed in balans, en je wordt makkelijk meegezogen in het avontuur van deze historische jeugddetective.

Welke Derde Moord?

Het begin kan lastig zijn om in te komen. Dit komt omdat het verhaal begint met een overdenking van één van de personages. Vervolgens volg je meerdere personages die geïntroduceerd worden zoals de hofnar die een brief verstuurd, Vader Vergilius die aankomt, en het kindermeisje dat van huis wegloopt. Dit gebeurt inclusief gedachten van deze personages. Gedachten die je soms doen vergeten dat dit vertelt wordt door een ander.  Al komt de verteller vaak wel aan het einde van het hoofdstuk terug. Maar het voelt wat onnatuurlijk aan en had naadlozer gekund.

Wat ook niet helpt is dat het begin veel omschreven acties heeft en, zoals eerder genoemd in dit stuk, Mark een man van dialogen is. Hij komt ook echt los in een hoofdstuk dat bijna uitsluitend dialoog tussen de graaf en zijn vrouw is. Maar daarvoor nog valt het op hoe vaak hij het uitroepteken in een gewone tekst gebruikt. Te vaak! Zou je zo zeggen! Soms ook onnodig! Gelukkig valt dit overmatige gebruikt al vrij snel niet meer op, zeker wanneer de moorden losbarsten.

Gelukkig Nieuwjaar!

De Knaap, de knecht, de meid, de moord is een vermakelijk historisch verhaal voor jong en oud. Zodra het mysterie begonnen is, en het hoofdpersonage zichzelf onthuld heeft, wordt je meegezogen in het avontuur van deze historische jeugddetective. Het hele verhaal geeft een goed middeleeuws en tegelijkertijd ook fantasievol gevoel. Want ook al wordt veel van het bovennatuurlijke op logische wijze verklaard, de elementen zijn er. Wanneer je een jeugdboek zoekt dat vlot wegleest, over moorden en middeleeuwse praktijken, dan is dit zeker een boek om eens een kans te geven.

De knaap, de knecht, de meid, de moord Boek omslag De knaap, de knecht, de meid, de moord
Mark Tijsmans
9789463833189