Mollie en Seb 1: Het geld onder de vloer – Cat Calcoen

0
31

De 12-jarige Seb is niet zo blij met zijn leven. Zijn lieve poes Elvis is onlangs overleden, zijn vader is ervandoor gegaan met een andere vrouw en zijn huis staat te koop omdat zijn moeder het niet langer kan betalen. En alsof dat nog niet erg genoeg is, wordt hij ook nog eens gepest op school. Maar dan ontmoet hij op een regenachtige dag een andere poes, Mollie. En Mollie blijkt niet zomaar een poes te zijn: Seb kan haar namelijk verstaan, en Mollie hem ook!

Dat is het begin van een bijzonder avontuur. Niet alleen Seb blijkt namelijk een vriendje kwijt te zijn geraakt, ook Mollie is iemand verloren: haar baasje Odette. Seb en Mollie worden al snel vrienden. Er is alleen één probleem: in het nieuwe appartement waar Seb gaat wonen, zijn geen huisdieren toegestaan. Gelukkig weet Mollie een oplossing: in haar oude huis ligt nog een hele hoop geld verstopt onder de vloer. Meer dan genoeg om Sebs oude huis mee af te betalen. Alleen woont er in Mollies huis tegenwoordig een heel gemene vrouw… Zal het Mollie en Seb lukken het geld te vinden en Sebs huis te redden, zodat ze voor altijd bij elkaar kunnen blijven?

Spannend en lief avontuur vol mooie thema’s
Meteen vanaf het eerste hoofdstuk zit de spanning er goed in in Het geld onder de vloer. Seb, zijn beste vriendin Bindu en Mollie belanden van het ene avontuur in het andere en maken van alles mee. De hoofdstukken zijn kort, lezen snel weg en worden op spannende wijze afgesloten, waardoor je dit boek het liefst in één ruk uitleest. Maar ook al leest dit boek als een trein, toch zijn het vooral de onderliggende thema’s die het zo’n mooi en bijzonder verhaal maken.

een mooie balans tussen spanning, diepgang en kattenliefde, die je nu al doet uitkijken naar het vervolg.

Dit eerste boek in de serie stipt namelijk heel kort en heel subtiel een aantal thema’s aan die het verhaal tegelijkertijd herkenbaar maken voor de doelgroep en zorgen voor een diepere boodschap. Zo hebben Seb, Bindu en Mollie alle drie te maken met verlies en rouw, maar ook geldgebrek, depressie en pesten zijn onderwerpen die voorbij komen. Seb en Bindu worden allebei gepest op school, Bindu omdat ze wat dikker is en Seb omdat hij lang, blond haar heeft en anders is dan de andere jongens. Ze noemen hem ‘mietje’ en ‘homo’, maar betekent dat dat hij dat ook is? Dat vraagstuk voegt weer een nieuw thema toe aan het boek, maar toch legt Calcoen nergens echt de nadruk op. Het verhaal wordt nergens te zwaar en is over het algemeen juist heel open, wat erg fijn kan zijn voor jonge tieners die zelf met deze onderwerpen worstelen.

Een boek vol kattenliefde
Door die spannende avonturen en mooie onderwerpen zal dit eerste boek over Mollie en Seb ongetwijfeld bij veel jonge lezers in de smaak vallen. Toch is Het geld onder de vloer zeker niet alleen leuk voor kinderen en jongeren. Het is namelijk een boek vol kattenliefde, waardoor kattenliefhebbers van alle leeftijden er ongetwijfeld van kunnen genieten. Je kunt duidelijk merken dat Calcoen zelf ook van katten houdt (Mollie is gebaseerd op Calcoens eigen kat Wacko), want Mollie gedraagt zich in haar doen en laten precies zoals je van een echte kat zou verwachten. Ze is heerlijk koppig, kieskeurig en nuchter, en dat zorgt nog wel eens voor wat grappige momentjes.

Wel moet ik zeggen dat de slechteriken in het verhaal wat stereotiep zijn. Met name de nieuwe eigenaar van Mollies huis krijgt niet echt veel achtergrond, maar dat maakt het verhaal er niet minder spannend op. Ook stoorde ik me zo nu en dan een beetje aan het gevloek in het verhaal (het blijft toch een kinderboek) en worden er regelmatig Vlaamse woorden en zinsconstructies gebruikt, al vormt dat laatste niet echt een probleem: uit de context wordt vaak prima duidelijk wat er precies bedoeld wordt. En mocht je het toch nog niet helemaal voor je zien, dan kun je altijd nog terecht bij de vrolijke cartoonachtige illustraties van Michael Vincent, die het verhaal op erg leuke wijze weten aan te vullen.

Het geld onder de vloer is een spannend en lief avontuur voor kattenliefhebbers van alle leeftijden. Het stipt een paar erg mooie en belangrijke thema’s aan, maar toch wordt het verhaal nergens echt te zwaar en blijft het vooral om de spannende belevenissen van Mollie, Seb en Bindu draaien. Al met al vormt dit eerste boek over Mollie en Seb dus een mooie balans tussen spanning, diepgang en kattenliefde, die je nu al doet uitkijken naar het vervolg. Hopelijk komen er nog veel meer avonturen van Mollie en Seb!

Het geld onder de vloer Boek omslag Het geld onder de vloer
Mollie en Seb
Cat Calcoen