Als de maan breekt 1: Ignis – Imke Smeets

0
247

Diep in het woud wonen de veranderlingen: ze zijn half mens, half wolf en leiden een rustig bestaan met woudgeesten en rituele dansen. Eén van hen is Tirego, al is hij niet helemaal wie hij zegt dat hij is. Hij probeert zijn verleden te vergeten, maar door hogere machten wordt hij gedwongen om toch een stap in zijn verleden te zetten en terug te keren naar de Verre Wereld. Een wereld die volledig het tegenovergestelde is van het woud. Mensen dragen er metalen kleding, wonen in stenen huizen en ze bouwen enorme kathedralen voor de goden.

Maar dan volgt zijn beste vriendin, Arki, hem om hem terug te halen. Tirego moet een keuze maken tussen deze twee werelden. Kiest hij voor zijn volk? Of kiest hij voor zijn verantwoordelijkheden? De ene keuze leidt er mogelijk toe dat iedereen zich tegen hem en zijn volk keert en de andere kan ervoor zorgen dat hij zichzelf verliest in de roep van bloed…

Woud versus beschaving
In Ignis, het eerste deel van Als de maan breekt, schept auteur Imke Smeets een nieuwe wereld die uit twee delen bestaat. De wereld van de veranderlingen, half mens en half wolf, bevindt zich in een dicht woud waar de bronzen speerpunt het hoogste niveau is van hun ontwikkeling. De primitieve wereld kleurt Smeets met magie en bemoeizuchtige goden. Tussen de magische elementen zitten ook bekende aspecten die doen denken aan de Romeinen. De godentaal is Latijn en ze hebben meerdere goden, twaalf in totaal, ook al eren de woudvolkeren ze niet allemaal. Dus op zijn eigen manier is de primitieve wereld eigenlijk helemaal niet zo heel primitief.

De kracht van auteur Imke Smeets ligt vooral in de fascinerende omschrijvingen van een wereld die iets bekends heeft, maar die vanuit een perspectief is beschreven dat erg bijzonder is.

De beschaving in de Verre Wereld lijkt sterker op de bekendere middeleeuwse wereld die wel vaker voorkomt in fantasy. Het contrast met het woudleven is natuurlijk erg groot en dat verschil weet Smeets mooi over te brengen. Ze bekijkt de Verre Wereld vanuit het standpunt van de veranderlingen en de andere woudbewoners, en zij zijn die gestructureerde wereld niet gewend. Ook de woningen en dieren zijn totaal anders dan ze gewend zijn en hun reacties op al die ongewone indrukken zijn erg goed omschreven. De beschrijvingen die Smeets gebruikt, zijn onorthodox en dus moet je soms twee keer nadenken over wat er nu precies beschreven wordt, maar dat biedt net een ander perspectief op zaken die wij als lezer als normaal beschouwen.

Jeugdige personages
De twee personages die we volgen zijn Arki en Tirego. Beide zijn behoorlijk jong en dat merk je bij momenten wel in hun gedachtegang. Op zich past dat natuurlijk bij een stel tieners, al lijkt het soms een beetje ongeloofwaardig over te komen als ze het over het verleden hebben. Vooral omdat Tirego op sommige momenten ouder overkomt, waardoor het beeld dat je krijgt van Tirego niet helemaal overeenkomt met dat van een tiener. Arki is vooral in het begin een enorme angsthaas, al doet ze wel haar best om daar verandering in te brengen en dus krijg je tegen het einde van het verhaal gelukkig steeds minder zin om haar eens goed door elkaar te schudden. Beide personages veranderen gedurende het verhaal en komen tot nieuwe inzichten.

De andere personages komen minder aan bod. Dus ook hun achtergrond komt maar beperkt aan bod. Bij Tirego komen er vaker stukjes informatie naar boven maar die zijn vaak onduidelijk. Sommige zaken worden later wel duidelijker naarmate de tweede identiteit van Tirego meer naar boven komt. Maar soms lijkt die informatie op een nogal vreemd moment in het verhaal te worden aangehaald, alsof het niet past op dat moment. Dat geeft af en toe een raar gevoel en het remt het verhaal bij momenten.

Ignis vertelt het magische verhaal van veranderlingen en goden met een grote invloed. De kracht van auteur Imke Smeets ligt vooral in de fascinerende omschrijvingen van een wereld die iets bekends heeft, maar die vanuit een perspectief is geschreven dat erg bijzonder is. Het laat je anders tegen de wereld aankijken en dat is toch speciaal. Hoewel de personages bij momenten erg jeugdig overkomen, maken ze ieder op hun eigen manier een mooie evolutie door, waardoor ze uiteindelijk niet meer dezelfde zijn als in het begin. Het einde biedt een mooie opening voor het vervolg, dus dat maakt zeker nieuwsgierig naar wat het vervolg zal brengen.

Ignis Boek omslag Ignis
Als de maan breekt
Imke Smeets