BoekenBoekrecensiesMeermintranen is glanzend debuutroman van K.T. Sterling

Meermintranen is glanzend debuutroman van K.T. Sterling

-

Rosalie heeft al haar hele leven last van het water. Als ze het aanraakt, voelt het alsof het brand. Huilen kan ze ook al niet. Maar op een dag ontdekt ze waarom zij anders is dan anderen. Zwem mee in het zoete water van de meerminnen en ontdek een fantasievolle wereld vlak naast onze moderne tijd!

Meermintranen van K.T. Sterling is een hedendaags verhaal over de 23-jarige Rosalie die het goed voor elkaar lijkt te hebben. Ze runt haar eigen restaurant en woont samen met haar vriendin Josie. Toch is haar leven niet zo perfect als het van buitenaf lijkt. Zo heeft ze moeite met haar moeder, die op haar beurt weer moeite heeft om Rosalie’s vriendin Josie te accepteren in de familie, en is ze een echte workaholic.

Wanneer haar oma overlijdt gaan Rosalie en haar moeder afscheid nemen. Maar wanneer Rosalie dicht bij het water van het meer komt, gebeurt er iets wat ze nooit eerder heeft meegemaakt.

New Adult

Meermintranen is een heerlijk herkenbare hedendaagse fantasy die gemakkelijk wegleest en vol moderne thema’s zit. Verfrissend is de relatie tussen Rosalie en Josie, die misschien niet de spotlight heeft, maar zeker niet op de achtergrond wegzakt. Sterling geeft een eigen draai aan het genre van de zeemeerminverhalen. Ze mixt traditioneel met modern en maakt haar hoofdrolspeelster net even ‘anders’ dan anders. En niet alleen vanwege de sprankelende huid die Rosalie krijgt wanneer ze onder water is. Zo verandert Rosalie alleen in bepaald (zoet)water in een meermin, en zijn er dingen gaande op en onder water die je misschien niet zou verwachten.

Onderwijl schijnt haar studie criminologie door in de plot, want een rechercheteam komt opdagen en neemt een eigen rol in het verhaal. Daarmee is de ontdekkingstocht van Rosalie – die een hele nieuwe wereld onder het water ontdekt – vergezeld van een fysieke speurtocht op het land. Een speurtocht waarbij Rosalie’s avonturen onder zee verdacht lijken.

Het verhaal is het beste te categoriseren als een New Adult. Zo is Rosalie begin twintig en heeft ze al aardig wat van haar leven op de rails. De thema’s die haar bezig houden zijn de dingen waar jong volwassenen zich eerder mee bezig zullen houden dan late tieners. Sterling houdt het beschaafd, wat ik enorm kan waarderen in New Adult fictie, maar laat het boek niet zonder romantiek. De liefde tussen Rosalie en haar vriendin is puur en voelt vrijwel net zo magisch als de transformatie van Rosalie zelf. Al zullen er ook strubbelingen zijn in hun relatie tijdens Rosalie’s herontdekking van zichzelf.

LHBTI+ Meermin

Ik kwam dit boek tegen als aanrader in een Queer-boeken groep en wist meteen dat ik het wou lezen. En Sterling levert een prestatie af. Niet alleen is het boek een prachtig verzorgde hardcover uitgave met een aantrekkelijke cover, maar ook het verhaal is vrij origineel in een eeuwenoud verkend genre: dat van de zeemeermin verhalen. Het eigentijdse maakt het verhaal anders dan dat van voorgangers. Er zitten hier en daar wel wat gehaaste elementen in, karakters die snel omslaan in keuzes en opinies om de plot voor te drijven. Dat had ietwat trager en meer onderbouw gekund (zoals Rosalie’s moeder die zegt ga maar mee met een wildvreemde in hoofdstuk 6), maar het doet niet af aan het verhaal in het geheel. Iets om aan te denken als je dit boek oppakt als Nederlandse lezer is dat het boek is geschreven door een Vlaamse auteur waardoor de spelling en enkele woorden kunnen afwijken van wat wij gewend zijn. Dit heb ik niet als hinderlijk ervaren.

Ben je op zoek naar iets lichts om te lezen, iets waar je je in kan herkennen? Meermintranen: Liefde Transformeert is een vlot te lezen avontuur over een jonge vrouw die ontdekt dat ze werkelijk een meermin is. Het is een ontdekking die de dagelijkse rompslomp van haar leven in nieuw perspectief brengt. En niet geheel onbelangrijk: het is een boek met een feel-good einde. Het vervult je met een goed gevoel, en dat nadat je net een emotionele en fantastische reis hebt afgelegd. Voor liefhebbers van zeemeermin verhalen een must.

Meermintranen: Liefde Transformeert Boek omslag Meermintranen: Liefde Transformeert
K.T. Sterling
9781916268593