BoekenBoekrecensiesMeer Fae in Water, de start van een nieuwe trilogie van Holly...

Meer Fae in Water, de start van een nieuwe trilogie van Holly Black

-

Voor wie heeft zitten smullen van de Elfhame-trilogie van Holly Black is er nu een toetje: een nieuw verhaal over de wereld van de Fae. Kaye ontdekt dat ze wonderlijke krachten bezit. Hoe kan dit? En hebben haar jeugdvrienden hier soms wat mee van doen?

Water

Het eerste deel van de Faerie-trilogie opent met een introductie van de zestienjarige Kaye die haar moeder helpt bij één van haar concerten. Kaye rookt en drinkt en lijkt gewend aan de ongure sfeer om haar heen. Haar moeder zit namelijk niet in een goede of populaire band. Het gaat die avond bergafwaarts en Kaye en haar moeder Ellen zijn genoodzaakt om terug naar oma te verhuizen. Kaye komt daardoor weer bij haar oude vriendengroep terecht. Terwijl ze haar plekje zoekt tussen oude en nieuwe vrienden ontdekt ze iets buitengewoons. Ze heeft magie.

Fae & Faerie

Het boek start in dezelfde toon als De Wrede Prins. Kaye lijkt net zoals Jude op te groeien in een onprettige situatie, met het verschil dat Water zich helemaal op de mensenwereld focust. Waar in Elfhame de wonderlijke wereld van de Fae gelijk aan ons als lezer werd geïntroduceerd, volgen wij nu een meisje door een voor ons bekende maatschappij. Dezelfde donkere ondertonen ebben door het verhaal heen, en de mate van mysterie en magie neemt toe naarmate het verhaal vordert. En ondanks eenzelfde hoeveelheid aan actie en potentiële liefde-plot voelt het verhaal heel anders dan zijn voorgangers.

Water voelt aan als de start van een coming-of-age verhaal; een verhaal waarin Kaye zichzelf leert kennen en zich van kind naar volwassene ontplooit. Daarbij komen alle thema’s kijken die bij het coming-of-age thema horen. De zelfontdekkingstocht en de hormonale en emotionele strubbelingen – maar alles met een tikkeltje magie. Deze urban fantasy doet wat het aanprijst op de cover. Het trakteert fans van Holly Black op meer fae en meer romantische spanning.

Holly’s schrijfstijl is vergelijkbaar met haar vorige werken: lekker dus voor de liefhebbers van haar eerdere verhalen. Ze schrijft vlot en simpel zodat het allemaal fijn wegleest. Toch voelt het verhaal niet zo uitgewerkt en onderbouwd als de Elfhame -trilogie die ze eerder schreef. Misschien doordat er meer afspeelt in de mensenwereld die wij al kennen. Ook zijn er af en toe rare sprongen in het verhaal en zo nu een dan een dialoog die weinig lijkt toe te voegen. Dat lekkere tempo wordt dan een beetje verstoort. Het is niet hinderlijk, maar geeft wel het gevoel dat dit boek beter had kunnen zijn dan het is. Misschien ook iets van de vertaling? Dat kan ik zonder de Engelse versie niet zeggen. Het voelt wat gemaakter en soms mist er wat personage ontwikkeling. Het helpt bijvoorbeeld niet dat Kaye zich rebels opstelt, rookt, een sigaret in haar moeders glas duwt, en dat ze op deze manier het verhaal start met eigenschappen die niet heel sympathiek zijn. Ik moest mij er echt even in werken voordat ik met de personages kon meeleven.

Hetzelfde maar anders

Water is een verhaal over de duistere faewereld en een mensenmeisje die daarmee in aanraking komt. Deze nieuwe reeks sluit goed aan bij de faewereld en de sfeer zoals Holly die al eerder aan ons introduceerde. Als prachtig verzorgde hardcover met stofomslag is het een aanlokkelijk exemplaar om in je boekenkast te hebben. Ook hier staan weer bijzondere illustraties aan de binnenkant van de kaft. Mooi om te zien, fijn om te lezen. Misschien niet haar beste boek, maar heb je de Elfhame-reeks gelezen en ben je op zoek naar meer? Dan is deze serie zeker aan te raden.

Water Boek omslag Water
Holly Black
9789022593523
Boekerij
augustus 2021
304 pagina's
Anne-Marieke Buijs

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!