Magisterium 3: De Bronzen Sleutel – Cassandra Clare & Holly Black

0
272

Call, Tamara en Aaron beginnen aan hun derde leerjaar op het Magisterium en ze boeken enorme vooruitgang in hun magie. Toch voelt dit team magiërs nog veel gevaar in hun school. Een van hun klasgenoten is vermoord en het lijkt erop dat er iemand op de school is die het op Call heeft gemunt, waardoor hij vreest voor zijn leven. Hoewel de volwassenen op zoek zijn naar de moordenaar, gaat het drietal zelf op onderzoek uit. Hierbij leren ze meer over de slechte kant van magie en meer over het verleden van Call. Kan het drietal de moordenaar opsporen?

Een geniaal schrijversduo en meer magie
Holly Black en Cassandra Clare hebben op bijzondere wijze samen een boekenserie weten te schrijven. De schrijfstijlen van de auteurs sluiten naadloos op elkaar aan; het is net alsof er gewoon één auteur is die het verhaal heeft geschreven. Clare en Black schrijven op een heel beeldende en vlotte manier. Alle locaties en magische dingen worden goed beschreven, zonder dat het langdradig wordt. Tijdens spannende stukjes zit het tempo er lekker in, terwijl de hoofdstukken vol uitleg over magie in alle rust worden beschreven. Dit schrijversduo weet hoe het is om samen een boek te schrijven en dat doen ze maar al te goed!

In De Bronzen Sleutel kom je nog meer te weten over magie. Call, Tamara en Aaron zijn al verder gekomen in hun opleiding en weten steeds beter om te gaan met hun krachten. Ze kunnen steeds spectaculairdere trucjes en krijgen meer onderwijs in chaosmagie. Chaosmagie is een vorm van magie waar de tovenaars nog weinig van weten, maar waar genoeg over te vertellen is. De slechte tovenaar Constantine ging namelijk de slechte kant op met deze magie en in dit deel kom je erachter wat er vroeger verkeerd is gegaan. Het is niet moeilijk om te smullen van elk stukje nieuwe informatie over deze gevaarlijke magie en wat je er allemaal mee kan, en dat maakt dit boek ontzettend leuk.

De schrijfstijlen van de auteurs sluiten naadloos op elkaar aan; het is net alsof er gewoon één auteur is die het verhaal heeft geschreven.

Genoeg spanning, maar voelt aan als tussendeel
Door de moordenaar die ergens op het Magisterium rondloopt, hangt er een gespannen sfeer bij het magiërstrio. Aaron en Tamara houden Call telkens in de gaten omdat ze bang zijn dat hij gepakt wordt door de moordenaar. De moordenaar zit in ieder geval niet stil, want Call komt vaak in gevaarlijke situaties terecht. Je kan dus na een tijdje van rust weer een spannend moment verwachten. Zeker op het einde is het moeilijk om dit boek nog weg te leggen en raak je zeker in shock door de onthulling van de dader en de acties die daarna plaatsvinden.

Hoewel er genoeg positieve punten te vinden zijn in De Bronzen Sleutel, is dit boek niet zo spectaculair als verwacht. De Koperen Vuist zat vol actie, maar het derde deel is wat gematigd en voegt niet ontzettend veel toe aan de serie. De Magisterium-reeks zal bestaan uit vijf delen, dus dit derde deel voelt ontzettend aan als een tussendeel. Vooral pas tegen het einde merk je dat het verhaal er weer op vooruit gaat, maar het overgrote deel van het boek is voornamelijk een lichte aanloop naar een schokkende gebeurtenis die het verhaal weer wat energie bezorgt.

De Bronzen Sleutel is op vele punten erg goed, maar heeft niet de pit waar je in eerste instantie op zou hopen. Clare en Black hadden dit derde deel nodig om een aanloop te geven naar een spannende periode voor Call, maar jammer genoeg moest dat een heel boek duren. De hele achtergrond van Call en het magische systeem hebben echter wel meer inhoud gekregen, waardoor er genoeg interessante mogelijkheden zijn voor de komende twee delen in de Magisterium-serie. Na het spectaculaire einde van dit derde deel krijg je in ieder geval ontzettend veel zin om verder te gaan met het avontuur van Call, want dat kon nog wel eens heel spannend gaan worden!

[product_page sku=”9789048835492″]

Magisterium 3: De Bronzen Sleutel
Magisterium 3