De Bieb-bende 6: Middernachtscircus

0
55

Voor de zesde keer moeten de leden van de Bieb-bende aanwijzingen zoeken om een Hemelrijder te kunnen bevrijden. Hierdoor komen ze voor gevaarlijke en bijna onmogelijke uitdagingen te staan die het uiterste van hun kracht en doorzettingsvermogen vragen. En alsof dat niet genoeg is hebben ze ook andere grote zorgen aan hun hoofd.

Tim, het nieuwe lid van de Bieb-bende, wordt bedreigd, de geest van Rosalinde is spoorloos verdwenen en er duikt een dichte onheilspellende mist op in Zuidbaai. Bovendien komen er zigeuners naar het dorp die hun tenten en circus uitgerekend bij de heuvel opzetten. Dat blijkt geen toeval te zijn. De zigeuners zijn in Zuidbaai met een reden die alles te maken heeft met de missie van de Bieb-bende.

Wanneer ze waarzegster Irmushka ontmoeten horen ze dat hun grote vijand George een plan heeft om voor altijd als winnaar uit de strijd te komen. Als het hem lukt om de Bieb-bende te verslaan zullen de kwade machten de wereld overnemen, met vreselijke gevolgen. Kunnen ze dit verschrikkelijke lot voorkomen?

De Bieb-bende
Het middernachtcircus is alweer het zesde deel in de serie van de kinderen in Zuidbaai die samen de meest wonderlijke avonturen beleven terwijl ze 12 Hemelrijders moeten bevrijden. In de loop van de eerste vijf boeken heb je als lezer kennis gemaakt met Luca, Sander, Melanie, Roy en Valerie. Het zijn vertrouwde personages geworden die ondertussen echt voor je zijn gaan leven, zodat het bij ieder boek al voorpret geeft om weer over hen te gaan lezen. Het lezen over hun warme vriendschap, de kleine ruzies en de romantische verwikkelingen is ook in dit verhaal weer de grote kracht van het boek. Samen zijn ze een hechte groep en individueel hebben ze ieder iets unieks. Die combinatie maakt de Bieb-bende onweerstaanbaar.

In het vorige deel is er een nieuw lid aan de Bieb-bende toegevoegd en dat pakt heel goed uit voor het verhaal. Deze nieuweling, Tim, ziet alles wat er gebeurt op een hele andere manier dan de andere kinderen die al meer ervaringen hebben met geesten, tijdreizen, blauwe plekken of doodenge tunnels. En dat levert vaak grappige situaties op. Bovendien kan er zo af en toe ook teruggegrepen en uitgelegd worden wat in een andere deel gebeurd is. Tim zit vol vragen en wil van alles weten. Ondanks deze herhalingen is het boek eigenlijk niet echt los meer te lezen. Daarvoor is er al te veel gebeurd en zijn er al te veel personages geïntroduceerd in de boeken. Bovendien is het ook veel leuker om de boeken op volgorde te lezen en de ontwikkelingen stap voor stap mee te maken.

Persoonlijke verhalen die weten te raken, bloedstollende acties, en vreemde bovennatuurlijke gebeurtenissen vormen ook deze keer weer een verhaal dat naar meer vraagt.

Prima mix
In de loop van de boeken is er naast het verhaal van het bevrijden van de Hemelrijders langzaam een groter verhaal bijgekomen. Er blijkt veel meer op het spel te staan en de Bieb-bende blijkt betrokken te zijn bij een oeroude strijd tussen goede en kwade machten. In ieder deel doen ze hierover ontdekkingen, vinden ze aanwijzingen en krijgen ze nieuwe informatie. Vaak wordt hierbij gezegd dat ze later meer zullen horen. Dit houdt de spanning er in, maar kan ook wat irritant zijn wanneer je als lezer steeds maar een klein brokje informatie krijgt. Het is dan ook fijn dat Luca er ook zo over blijkt te denken en roept dat ze het haat dat iedereen altijd zo geheimzinnig doet. Dit is een voorbeeld van de vele momenten waarop blijkt dat Michael Reefs heel goed feeling houdt met zijn lezers.

Er is een mooi evenwicht in het boek tussen dit grotere verhaal, het bevrijden van de Hemelrijders en het gewone thuis- en schoolleven van de kinderen. Al was het wel even wennen dat er in dit zesde deel pas vrij laat actief met het bevrijden van de Hemelrijder begonnen werd.

Ook bij het zesde deel van de Bieb-bende is er een mooie combinatie van een heerlijk weerzien met bekende personages en nieuwe bloedstollende avonturen. In het boek ligt de nadruk wat minder op het bevrijden van de Hemelrijders en wat meer op de strijd tussen de goede en kwade machten. Het nieuwe bendelid Tim is een goed gevonden toevoeging aan het verhaal en hij weet samen met de ander leden van de Bieb-bende een overtuigende en warme vriendengroep te laten zien. Het middernachtcircus heeft ook deze keer weer de bekende extra’s zoals de QR codes waarmee het verhaal online verder gaat. En de ruime lay-out en groot lettertype zodat het boek voor alle kinderen prettig te lezen is.

De Bieb-bende 6: Middernachtscircus

Michael Reefs | Uitgeverij Stormsteen | 2017

Terwijl de vrienden van de Bieb-bende wanhopig op zoek zijn naar de geest van Rosaline, duikt er een dichte, onheilspellende mist op in Zuidbaai. Melanie weet het zeker: hier zitten de Kwade Machten achter. Dan komen er zigeuners naar het dorp. Ze zetten hun kamp en circus op bij de heuvel en de kinderen ontmoeten Irmushka, die een duistere voorspelling doet. Op tweeëntwintig juni, om middernacht – precies op de avond dat het zigneunercircus een grote goochelshow geeft – zal George zijn kasteel terughalen uit de diepste spelonken van de heuvel. Zal het hem deze keer lukken om voor eens en altijd met de Bieb-bende af te rekenen?

Vorig artikelMagisterium 3: De Bronzen Sleutel – Cassandra Clare & Holly Black
Volgend artikelAmerican Gods – Neil Gaiman