Droomwandelaar 1: Aurora – Inge Pietjouw

3
305

In het koude noorden lijkt het leven eenvoudig en stabiel te zijn, totdat de hoofdman van Odinsveld niet terugkomt van het bezoek aan het dorp van zijn toekomstige schoonzoon. Dochter Finna merkt in de maanden daarna dat het leven in het noorden toch niet zo eenvoudig is als gedacht en raakt steeds verder verwikkeld in de mysteries van de Noordse mythologie. De inspiratie van schrijfster Inge Pietjouw voor haar debuutboek is duidelijk te herleiden. In deze recensie lees je of ze al deze intrigerende elementen op een originele wijze heeft weten te verwerken in het eerste deel van haar trilogie Droomwandelaar Aurora.

Finna weet zeker dat haar zus Thora en haar vader – de hoofdman van Odinsveld – nog in leven zijn. Haar dromen vertellen het haar immers en wanneer ze opeens wakker wordt met de speld van haar zus in haar handen worden al haar vermoedens bevestigd. Met behulp van een wolf en Odins raaf Mu begint ze de zoektocht naar haar zus. Politieke intriges en mythologische monsters maken de tocht echter in het geheel niet gemakkelijk. Zelfs slapen is gevaarlijk, wanneer blijkt dat haar dromen zeer realistisch zijn.

Pietjouw werkt een aantal zeer interessante concepten uit in haar boek, die ze met elkaar verbindt door middel van herkenbare elementen uit de Noordse mythologie. Hoofdrolspeelster Finna is een pittige dame die niet op haar mondje gevallen is. Ze wordt krachtig uitgewerkt en is daarmee ook echt haar eigen persoon die tot leven komt. Dit geldt voor de meeste personages. Zo werkt het eerste hoofdstuk waarin de lezer kennismaakt met Thora erg goed. Het zorgt ervoor dat je het hele boek lang betrokken bent met beide zussen en de band die hen verbindt. De clichés komen wat meer naar voren wanneer het gaat om de mythische figuren en de ‘slechteriken’ in het boek. Deze hebben weinige originele uiterlijkheden en zijn ook in hun gedragingen weinig gecompliceerd.

Wereldbouw
Knap is hoe Pietjouw echt de sfeer van het noorden heeft verwerkt in haar boek. Dat komt door de beschrijvingen van de dorpen waar ze gedetailleerd op in gaat. Ook besteedt ze aandacht aan de gebruiken en etenswijzen van de personages. Soms is dit wat te veel en vertraagt het het verhaal, maar het draagt wel bij aan de opbouw van de sfeer. Dit zegt veel over de schrijfstijl van Pietjouw. Pietjouw legt de nadruk op het uitleggen van elementen en tot in de details beschrijven van de gebeurtenissen. Daardoor zijn gedachten en gebruiken erg goed uitgewerkt. Dit leidt er aan de andere kant toe dat elementen voorspelbaar zijn in het boek en dat sommige punten onrealistisch ogen. Het aantal vaatjes mede dat dwergen kunnen meesjouwen op een voetreis lijkt bijvoorbeeld wel erg hoog.

Verhaallijn
In Aurora wordt er veel uitgelegd en ook hoofdpersonage Finna heeft er een handje van om alles wat er gebeurt te overdenken. Het zorgt ervoor dat de ontdekkingen van Finna redelijk voorspelbaar zijn. Net voordat er iets gebeurt, heeft ze het immers al gedacht. Ook opvallend is dat het boek is geschreven rondom hoogtepunten. Pietjouw heeft er duidelijk moeite mee om rustmomenten in het verhaal in te bouwen. Finna zegt het zelf al: ze kan eigenlijk helemaal niet tot rust komen of er gebeurt weer iets nieuws. Hoewel er flink wat tijd voorbij gaat doorheen het boek, slaat Pietjouw de reisscènes over.

Dit verklaart ook enkele misplaatste gedachten bij actiescènes. Deze komen onnatuurlijk over, maar aan de andere kant zijn er geen andere momenten waarop de personages dingen hebben kunnen gedacht omdat er weinig rustpunten in het boek zijn. Aan het slot van het boek blijkt hetzelfde wanneer de overgang naar deel twee wordt gemaakt. De actiescene op het einde van de eerste verhaallijn is amper afgesloten wanneer Finna zich alweer in het tweede avontuur stort. Het zorgt ervoor dat je als lezer steeds in een rusteloze leessfeer bevindt en daardoor dat het boek minder vlot leest dan dat je zou willen.

Pietjouw heeft een vlot geschreven geheel gecreëerd waarbij ze leuk gebruikmaakt van Noordse mythologie. Er had iets meer een eigen draai gegeven kunnen worden hieraan,  het idee van het droomwandelen laat zien dat de auteur er zeker de potentie voor heeft!  Iets meer rust in de schrijfstijl zou het boek tot een fijn te lezen geheel maken. Met behoud van de krachtige personages en het verliezen van de clichés kan deel twee in de Droomwandelaar-serie nog veel beloven. Dit maakt Aurora dan ook een interessante start van een serie met veel potentie!

[product_page sku=”9789463080743″]

Droomwandelaar 1: Aurora
Droomwandelaar 1