Lunar Chronicles 4: Levana – Marissa Meyer

0
211

De jonge prinses Levana heeft een moeilijke jeugd achter de rug en het ziet er niet naar uit dat de omstandigheden snel zullen veranderen. Haar oudere zus Channary treitert haar onophoudelijk, zowel mentaal als fysiek. Zij heeft er zelfs voor gezorgd dat Levana onder al haar glamours onder de brandwonden zit. Voor de buitenwereld mag Levana er dan wel prachtig uitzien, maar dit komt alleen door haar lunaire krachten.  Als hun ouders omkomen, is Channary de nieuwe koningin v Luna. Dat kan haar niet veel schelen, want ze houdt zich liever bezig met het uitkiezen van bedpartners. Levana blijkt echter politieke aanleg en interesse te hebben en probeert Channary (vaak zonder resultaat) te beïnvloeden. Dan gebeurt er iets vreselijks en belandt Levana onverwacht toch nog op de troon…

Levana geniet van haar macht. Die heeft ze nu niet alleen in de politiek, maar ook over de man Op wie ze al sinds jongs af aan verliefd is: haar lijfwacht Evret. Eén probleempje: Evret is getrouwd en zijn vrouw is in verwachting. Een vervelend obstakel, vindt Levana, maar gelukkig niet eentje die onoverkomelijk is. Zal het Levana lukken Evret ervan bewust te maken dat hij nou eenmaal ook smoorverliefd op haar is? Dat zij voorbestemd zijn om hun leven samen te delen?

Levana leren kennen
Levana kennen we allemaal natuurlijk als de boosaardige koningin van Luna die alles op het spel zet om met prins Kai te trouwen en om Cinder gevangen te nemen. We kennen haar als een dreiging, maar verder weten we niet zo veel over haar. Met dit korte tussenboek lost Marissa Meyer dat probleem op. We leren hoe Levana in elkaar zit en hoe ze de persoon is geworden die ze nu is. Het wordt duidelijk dat er vanaf het begin al iets mis is met haar. Dat kan het effect van haar traumatiserende jeugd zijn, maar misschien is er iets anders mis…

Hoewel het verhaal soms een beetje in herhaling vervalt en Levana niet altijd even leuk is om over te lezen, vormt dit boek een mooie schakel tussen Cress en Winter.

Levana is kort in vergelijking met de andere boeken van de Lunar Chronicles, maar wat mij betreft had hij nog wat korter gemogen. We lezen namelijk over een onsympathieke hoofdpersoon die niet logisch kan nadenken. Omdat je je niet met Levana kunt identificeren, wordt het geheel soms een beetje langdradig. Levana doet dan wéér iets gemeens of haalt zich weer rare ideeën in haar hoofd over de man van haar dromen. Op een gegeven moment weten we het wel. Het plot gaat vrij langzaam want de nadruk ligt op Levana’s mentale toestand. Veel hiervan had weggelaten kunnen worden zonder dat het afbreuk zou hebben gedaan aan het boek als geheel.

Tussenboek
Hoewel we hier eigenlijk met een tussenboek te maken hebben (3.5), heeft uitgever Blossom Books ervoor gekozen om dit boek als vierde deel in de serie te bestempelen. Essentieel is de kennis die je opdoet door dit boek te lezen niet, maar het is wel een mooie schakel tussen Cress en Winter, omdat we leren hoe Winter nou precies bij Levana terecht is gekomen en omdat we zo beter snappen hoe hun band is. We leren daarnaast ook wat er gebeurd is met Cinder voor het ongeluk op Luna. Wat dat betreft is het helemaal geen gekke zet van de Nederlandse uitgeverij.

Met Levana leren we meer over de boosaardige koningin van Luna en komen we erachter waarom ze is zoals ze is. Hoewel het verhaal soms een beetje in herhaling vervalt en Levana niet altijd even leuk is om over te lezen, vormt dit boek een mooie schakel tussen Cress en Winter. Het boek had wat mij betreft wat korter gemogen, maar toch krijgen we interessante extra informatie over een aantal personages en hun geschiedenis. Dit zal het lezen van Winter ongetwijfeld interessanter maken!

Lunar Chronicles 4: Levana
Lunar Chronicles 4
Marissa Meyer