Iron Fey – Call of the Forgotten 2: De Duistere Fae – Julie Kagawa

0
66

Omslag Iron Fey – Call of the Forgotten 2: De Duistere Fae

Ethan Chase wil niets liever dan normaal zijn. Maar hoe normaal ben je wanneer je vriendin in het ziekenhuis ligt, je zus koningin is van een elfenrijk én je bovendien een neef blijkt te hebben die voor meer problemen zorgt dan iemand ooit voor mogelijk had gehouden, zelfs binnen Nimmernimmer? Wanneer Keirran verdwenen blijkt te zijn, roept Meghan Ethans hulp in. Keirrans geliefde, de Zomernimf Annwyl, vervaagt nog steeds en het is niet zeker waartoe Keirran in staat is om Annwyls leven te redden. Tevergeefs probeert Ethan Mackenzie, die na hun laatste avontuur in het ziekenhuis terecht is gekomen, buiten deze nieuwe ontwikkelingen te houden, maar Mackenzie zet alles op alles om haar vrienden te helpen. Gezamenlijk gaan ze op zoek naar de ultieme oplossing – een manier waarop de Schaduwfae en de gewone Fae naast elkaar kunnen bestaan. Maar wanneer wordt de prijs te hoog?

Drama, met een snufje drama
Waar De Verloren Prins al vol zat met drama, is het Julie Kagawa dit keer gelukt om er nog een snufje bovenop te doen. Vanaf het eerste hoofdstuk wisselen bedreiging, angst, woede, spanning en tranen elkaar af. De personages vallen van de ene emotie in de andere en er blijkt niet veel ruimte voor een gematigde gemoedstoestand. Grappig is dat Ethan eigenlijk nog de normaalste van allemaal is. Hij is snel boos en piekert veel, maar dat zou iedereen in zijn situatie doen. De rest daarentegen lijkt nu echt van het padje af. Mackenzie is niet alleen ziek, maar lijkt ook een doodswens te hebben, Annwyl lijkt niet alleen te vergeten wie ze is maar ook wat ze eigenlijk zou moeten doen en Keirran… Tja, Keirran is gewoon knettergek. Dat kán niet anders. Er is geen andere manier om logisch te verklaren waarom hij bepaalde keuzes maakt of acties onderneemt. En hoewel al deze drama voor een zekere meeslependheid zorgt, schiet het verhaal hierdoor wat mij betreft wel behoorlijk te kort qua geloofwaardigheid.

People to see, places to be
Wat wél geloofwaardig overkomt, is Kagawa’s schets van de werelden waar de personages zich in bevinden. Of we nu in een kille ziekenhuisgang, bruisend New Orléans of het griezelige Tussen zijn, de omgeving komt telkens weer voldoende tot leven om sfeer in het verhaal te brengen. Met enkele zinnen weet ze steeds weer een treffende karakterisering neer te zetten die je als lezer ondanks de gekkigheid het gevoel geeft er echt bij te zijn. Dit werkt verfrissend en is niet een afdoende, maar wel een goede tegenhanger voor de nogal heftig uitslaande plotlijnen in dit boek.

Ingehouden adem
In feite is De Duistere Fae een relatief eenvoudig verhaal, zoals we dat ook uit andere boeken van Kagawa kennen: er dreigt een ramp te geburen en een aantal personen, waaronder een uitverkorene, moet alles op alles zetten om een magisch ‘iets’ te vinden en het noodlot af te wenden. Tot zover de duidelijkheid. In dit deel wordt er namelijk zo uitgebreid gestrooid met karaktertrekken, emoties en heftige gebeurtenissen dat de plotlijn totaal verloren gaat. Het lijkt erop alsof het niet aangrijpend of heftig genoeg kan en dat doet mij in elk geval de adem inhouden voor het volgende deel. Het is niet moeilijk te bedenken hoe het nog heftiger kan, maar het zou ook fijn zijn als Kagawa terugkeert naar hetgeen dat de IJzerfae-reeks zo goed maakte: een sterk plot, gesteund door sterke personages.

De Duistere Fae is het tweede deel in de serie Call of the Forgotten van Julie Kagawa. Helaas steekt dit boek vrij mager af ten opzichte van zijn voorganger(s). De plotontwikkeling is volkomen ondergeschikt gemaakt aan de heftige gebeurtenissen die de personages doormaken, waardoor je als lezer in een oceaan van klokende emoties lijkt te zijn beland. Hoewel dit sommige lezers zeker zal aanspreken, is het wat mij betreft echt een misstap. Hopelijk weet het derde deel de oude, vertrouwde Kagawa-magie weer op te roepen.

[product_page sku=”9789034754400″]

Iron Fey Boek omslag Iron Fey
Julie Kagawa