Een planeet in je hoofd – Sally Gardner

0
709

Omslag Een planeet in je hoofd

Het is het jaar 1950. De mens maakt zich klaar voor de eerste landing op de maan. Op de wereld verschilt de situatie echter van wat we uit de geschiedenisboeken kennen. Het Moederland heeft de leiding en veel arme mensen wonen in getto’s, oftewel Zones. Nadat zijn ouders spoorloos zijn verdwenen woont Standish Treadwell samen met zijn opa in Zone Zeven. Hij kan niet lezen, niet schrijven, heeft twee verschillende ogen en is daarbij net een beetje anders dan de rest. Voor veel kinderen is hij hierdoor een ideaal pestobject, maar het Moederland ziet dat anders. Standish valt de laatste tijd steeds vaker uit de toon. Hij gelooft niet altijd alles wat hem verteld wordt en twijfelt aan de beruchte maanlanding. Van zijn opa moet hij zich gedeisd houden en voor een lange tijd lukte dit aardig. Maar vanaf het moment dat zijn beste vriend Hector verdwijnt is niets meer zoals het ooit was.

Samen droomden ze van een planeet waar alles beter zou zijn. Waar hemelsblauwe Cadillacs rond reiden en je de hele dag Croca-Cola’s kunt drinken. Ze noemden het Juniper en zouden er samen heen vluchten, weg van het Moederland, weg van de corruptie, weg van de armoede. Tot het moment dat ze hun bal over de grote muur schoppen en daar een groot geheim van het Moederland ontdekken. Kort daarna verdwijnt Hector en staat Standish er alleen voor. En hij zal er alles aan doen om zijn beste vriend terug te vinden, zelfs als hij daarbij zijn eigen leven op het spel zet.

Bijzonder
Een planeet in je hoofd, oftewel Maggot Moon volgens de originele titel, is zeker geen boek dat je iedere dag tegen zal komen. Het is een verhaal over vriendschap, vertrouwen en verzet door de ogen van een dyslectische jongen die net even anders denkt dan de rest.

‘Je hebt spoorlijndenkers en je hebt jou, Standish, een briesje in het park van de fantasie.’

Dit brengt met zich mee dat niet iedereen het verhaal en de manier waarop het verteld wordt even zal kunnen waarderen. Je moet nou eenmaal houden van de poëtische zinnen en een vreemde wereld waarin de slechte kenmerken van onze eigen maatschappij op eens soms bizarre manier naar voren worden gebracht. Toch heeft het iets heel bijzonders. Vanaf de eerste bladzijde ben je benieuwd waar het heen zal gaan en ook daarna verveelt het niet. Voor je het weet is het boek uit, maar dit heeft dan ook wel iets te maken met het redelijk grote lettertype dat is gebruikt.

Honderd hoofdstukken
Het verhaal is gebaseerd op een complottheorie over de eerste mens op de maan. Het Moederland manipuleert het volk en doet hierbij alsof ze alles perfect onder controle heeft. Iedereen wordt geacht de verhalen te geloven en zodra je hier ook maar een beetje tegen in durft te gaan wordt je opgeruimd. Standish is iemand die anders denkt dan de rest en daarom dus een bedreiging vormt voor het Moederland. Een van de achterliggende moralen in dit boek is dan ook: durf anders te zijn. Dit is ook terug te vinden in de originaliteit van het verhaal. In honderd korte hoofdstukken vertelt Standish over een leraar die zijn leerlingen zomaar in elkaar mag slaan, een geheimzinnige maanman die niet kan praten en de bijzondere band tussen hem en Hektor. En wanneer de wereld alleen maar slecht lijkt, is het dan beter om jezelf te verliezen in je fantasie of moet je proberen de werkelijkheid te verbeteren?

Een planeet in je hoofd is niet een boek voor iedereen. Je moet de vele poëtische gedachtes en uitspraken kunnen waarderen. Als dit echter wel je ding is, heb je een origineel verhaal in handen over angst, verraad, vriendschap en vooral over jezelf zijn.

[product_page sku=”9789048821068″]

Een planeet in je hoofd Boek omslag Een planeet in je hoofd
Sally Gardner