De Labyrintrenner 2: De Schroeiproeven – James Dashner

0
138

Omslag De Labyrintrenner 2: De Schroeiproeven

Thomas, Teresa en de andere overlevenden van het Labyrint genieten ervan dat ze veilig zijn. Ze hebben dat afschuwelijke oord overleefd en zijn gered uit de handen van Wicked. Helaas is hun opluchting van korte duur wanneer ze beseffen dat ze nog steeds proefpersonen van Wicked zijn. De tweede fase van de proeven gaat nu beginnen en Wicked heeft het hen zo moeilijk mogelijk gemaakt. Vriendschappen worden op de proef gesteld.

De regels van de nieuwe proef zijn eenvoudig en meedogenloos. Thomas en de andere overlevenden hebben slechts twee weken de tijd om het meest verbrande en gevaarlijke deel van de wereld over te steken. Er staat veel op het spel omdat ze allen opzettelijk besmet zijn met de Vuring. Dit is een vreselijk ziekte waarbij mensen langzaam maar zeker niet meer rationeel kunnen denken en onherroepelijk krankzinnig worden. Alleen degenen die er in slagen om de Schroei over te steken zullen het tegengif ontvangen.

De Schroeiproeven is het tweede deel van de Labyrintrenner-trilogie. Het eerste deel is verfilmd als The Maze Runner (vier sterren op Fantasywereld). Deel drie van deze trilogie De doodskuur verschijnt eind februari 2015.

Wicked
De Schroeiproeven gaat direct verder waar het vorige deel ophield. Doordat Thomas en Teresa in gedachten spreken over wat ze meegemaakt hebben wordt er kort herhaald wat er in de labyrintrenner gebeurd is. Na weken in angst en vrees geleefd te hebben is de vreugde bij Thomas en Teresa groot dat ze nu echt veilig zijn. Ze verheugen zich erop om elkaar weer beter te gaan leren kennen.

Helaas gaat hun hoop al snel in rook op wanneer blijkt dat ze nog steeds in handen van Wicked zijn. Ze krijgen te horen dat zij proefpersonen zijn die een rol kunnen spelen in het redden van de mensheid. Omdat er veel op het spel staat zijn de proeven hard en meedogenloos om zo tot de beste resultaten te komen. Er lijkt eindelijk meer over de proeven en over Wicked onthuld te worden, maar verder als een tipje van de sluier komt het helaas niet. Ook in de rest van het verhaal komt maar weinig achtergrond informatie over Wicked en wat ze willen bereiken. Wel komt het de auteur zo nu en dan heel goed uit dat Wicked de grote machtige partij op de achtergrond is. Wanneer het goed uit komt voor de spanning of de verhaal lijn grijpt Wicked zonder uitleg in en stuurt de gebeurtenissen. Dit maakt het geheel er niet geloofwaardiger op.

Dit boek voegt weinig toe aan het verhaal over de wereld die verwoest is en geteisterd wordt door een ziekte (de Vuring) die mensen krankzinnig maakt. Wat dat betreft moet er in het laatste deel nog veel gebeuren.

Thomas
In De Schroeiproeven krijg je wat er gebeurt vooral te zien door de ogen van Thomas. De andere personages worden weinig uitgewerkt. Zo weet er een groep van ongeveer 20 jongens (en Teresa) uit het labyrint te ontsnappen. Maar van een echte groepsdynamiek of onderlinge banden is weinig te merken. Wanneer al snel de eerste jongens sneuvelen is dat schrikken en spannend. Toch raakt het je als lezer weinig omdat je de meeste niet echt kent.

Uit deel 1 zijn er een aantal bekende en leuke personages weer aanwezig in het boek zoals Wok en Newt. Daar wordt weinig aandacht aan besteed. Wanneer Thomas gescheiden raakt van zijn vrienden wordt slechts het verhaal van Thomas gevolgd en niet dat van de anderen. Thomas leert in dit boek een aantal interessante nieuwe personages kennen zoals Aris die uit een ander testgroep komt en ook in gedachten kan praten. En zoals de met de Vuring besmette Brenda die doodsbang is om krankzinnig te worden. Over deze personages had ik graag wat meer te weten gekomen.

Thomas (en zijn vrienden) hebben het ook in dit boek weer erg zwaar en krijgen veel te verduren. Het is knap gedaan hoe zij hun ervaringen uit het labyrint gebruiken om niet in paniek te raken en deze uitdaging aan te gaan. Ze beseffen heel goed dat ze de eerste proeven overleefd hebben en dus ook een kans hebben om hier levend uit te komen. Dat weet de auteur heel overtuigend terug te laten komen in het verhaal.

Naast alle actie en gevaren waar Thomas in de Schroeiproeven mee te maken krijgt is hij ook bezig met nadenken over zijn verleden. Hij heeft regelmatig geheugendromen die hem aan het denken zetten. Hij vraagt wanhopig af of hij ergens in zijn hoofd het geheim heeft dat naar de vrijheid leidt zodat hij niet voor altijd aan de genade van Wicked overgeleverd zal zijn.

Ook in dit deel wordt alles vooral door de ogen van Thomas gezien en blijven de andere personages wat vlak. Het is een spannend verhaal over hoe te overleven onder barre omstandigheden. Aan het overkoepelende verhaal van een wereld die gered moet worden voegt dit deel weinig toe. Er zijn genoeg vragen waarop je antwoord wil hebben zodat ik hoge verwachtingen heb van deel drie.

De Labyrintrenner 2: De Schroeiproeven Boek omslag De Labyrintrenner 2: De Schroeiproeven
De Labyrintrenner 2
James Dashner