BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Iron Fey 4: De IJzerprins – Julie Kagawa

Iron Fey 4: De IJzerprins – Julie Kagawa

0
95

Omslag Iron Fey 4: De IJzerprins

Na Meghans overwinning op de valse IJzerkoning en het opeisen van haar titel als IJzerkoningin, is ze gescheiden geraakt van Ash. Hij kan niet overleven in het IJzerrijk… Tenminste, niet in zijn huidige gedaante als fae. Daarom gaat Ash op pad naar het Einde van de Wereld, om daar een ziel te bemachtigen en terug te keren aan Meghans zijde, als mens. Maar de tocht is lang en zwaar. Zonder zijn reisgenoten zou Ash het Einde van de Wereld niet bereiken, maar is hij in staat om alleen onder ogen te zien wat er nodig is om een mens te worden?

Afsluiter
De IJzerprins is het laatste deel van Julie Kagawa’s reeks over Meghan en Ash (op de Engelstalige novelle The Iron Prophecy na). Door Ash’ ware naam te gebruiken, heeft Meghan hem definitief verbannen uit het IJzerrijk. Maar Ash is vastbesloten bij zijn geliefde terug te keren, al moet hij daarvoor heel Nimmernimmer en al dat daar buiten ligt, op zijn kop zetten. De grote vraag is natuurlijk of Ash slaagt en of het romantisch verhaal daardoor een passend einde zal krijgen.

Dat einde is echter overduidelijk niet de focus van het verhaal: het gaat om de route die erheen leidt. Ash’ reis voert hem door heel Nimmernimmer en ver daarbuiten, te midden van een groep bijzondere vrienden en bondgenoten. Puck en Grimalkin zijn uiteraard van de partij, evenals de Grote Boze Wolf en een bondgenoot die ik in het duister wil houden. Puck is ondeugend als vanouds, maar in dit deel komt zelfs letterlijk zijn serieuze kant naar voren. Grimalkin is en blijft een kat, en volgens hem zelf is daarmee alles gezegd – raadselachtig maar waar. De Grote Boze Wolf is fascinerend; we hebben hem al ontmoet in de novelle De Overtocht – Winter. Opvallend genoeg krijgt hij, na Ash, de meeste diepgang in dit verhaal. De laatste bondgenoot is helaas zo cruciaal voor het verhaal en eigenlijk de hele serie, dat ik daar niets over wil zeggen. Feit is wel dat zonder dit personage niets zou zijn gegaan zoals het nu gegaan is…

Liefde
Waar het in dit deel om draait, meer nog dan om Ash’ reis of zijn uiteindelijke bestemming, is de liefde. De beproevingen die Ash moet ondergaan, hebben allemaal met liefde te maken, rechtstreeks of zijdelings, in het heden, het verleden of de toekomst. Het is duidelijk dat Kagawa wil overbrengen dat het onstuitbare vermogen om intens, diepgaand lief te hebben essentieel menselijk is; een mooie gedachte. Wat er ook gebeurt, hoe we ook lijden of zelfs sterven, we hebben liefgehad of zijn geliefd geweest en dat is het allemaal waard.

Voor de koude Ash is dit een enorme ommezwaai en die gaat eerlijk gezegd soepeler dan verwacht. Het lijkt net of de koude Winterprins die steeds genoemd wordt, er nooit echt is geweest. Hoewel het boek vanuit Ash’ perspectief geschreven is, ontbreekt de band die in de vorige delen wel met Meghan ontstond. Wellicht komt het omdat Ash toch altijd een wat ontoegankelijk personage is geweest, of misschien gaat de overgang van koude prins naar gepassioneerd ridder die alles voor zijn geliefde wil doen, net iets te snel; feit is, dat het boek niet zo meeslepend is als de eerdere delen van de reeks. Ook is er eigenlijk net te veel actie in het boek gestopt om de scènes de diepgang te geven die ze verdienen. Ash en zijn bondgenoten maken enorm veel mee, maar bijna nergens wordt het echt spannend. Alleen wanneer het Einde van de Wereld bereikt is en Ash drie beproevingen moet doorstaan om een ziel te winnen, loopt de spanning op. Bij de derde proef wordt het zelfs adembenemend – niet van de spanning, maar van de dramatiek. Kagawa brengt daar prachtig onder woorden wat het is om mens te zijn in een wereld vol fae, en voor het eerst leefde ik echt met Ash mee.

De IJzerprins is een volwaardig slot van The Iron Fey reeks in de zin dat het boek uitsluitsel geeft over het lot van Meghan en Ash. Tegelijkertijd mist dit deel de diepgang die in de eerdere delen nog wel (gedeeltelijk) aanwezig was, waardoor het allemaal aan de lezer voorbij lijkt te vliegen zonder echt te raken. Voor de echte fans is het boek echter een must have, en ook voor de niet fans zijn de drie beproevingen de moeite waard om te lezen. Waarom? Gewoon, omdat we mensen zijn en in sprookjes geloven.

[product_page sku=”9789034755889″]

Iron Fey 4: De IJzerprins Boek omslag Iron Fey 4: De IJzerprins
Iron Fey 4