Thor 2: The Dark World

0
36

Omslag Chronicle

In de nasleep van de gebeurtenissen uit Thor (2011) en The Avengers (2012) is Thor nog steeds bezig orde te scheppen in de negen werelden. Zodra hij samen met zijn trouwe kameraden Sif, Fandral, Volstagg en Hogun de laatste strijd op Vanaheim gestreden heeft, lijken de werelden in vrede. Er roert echter nog een oud kwaad. Vele eeuwen geleden probeerde de Dark Elf Malekith met gebruik van een duistere materie genaamd Aether de negen werelden in complete duisternis te hullen. Hij werd in zijn plannen verijdeld door Bor, grootvader van Thor, en het leger van Asgard. Bor waande Malekith dood en heeft de Aether in het geheim laten verbergen.

In het heden roert de Aether en weet verborgen in een mens terug te keren op een van de negen werelden, Midgard, de Aarde. Malekith leeft nog en ontwaakt samen met een klein leger Dark Elves uit een lange sluimering. Hij wordt naar de Aether toegetrokken en zal dit keer niet stoppen voordat hij wraak heeft genomen op de Asgardians en de negen werelden eindelijk in duisternis gehuld zijn.

Terugkerende cast
In Thor: The Dark World keren de bekende gezichten uit de eerste film terug. Thor zoekt zijn grote liefde Jane Foster op en neemt haar mee naar Asgard. Jane’s stagiaire Darcy en diens stagiaire Ian blijven achter op Aarde en gaan op zoek naar de ietwat geestelijk beschadigde Erik Selvig. Gedurende de film schakelen we regelmaat heen en weer tussen de gebeurtenissen rond de personages van Thor en Jane en de gebeurtenissen op Aarde. Waar vooral laatstgenoemde scènes voor een zeer komische noot zorgen. Kat Dennings is weer voortreffelijk als de sarcastische Darcy met haar droge humor.

Het terugkeren van zo’n grote vijand als Malekith vraagt erom dat Thor de hulp inschakelt van zijn broer Loki die sinds zijn acties op Aarde zit opgesloten in een cel op Asgard. Loki wordt wederom ijzersterk neergezet door Tom Hiddleston. Malekith wordt door Christopher Eccleston neergezet als een vrijwel emotieloos persoon. Hij ziet zichzelf verheven boven alle andere levende wezens, dus dat je als kijker totaal geen binding voelt met dit personage lijkt me erg goed.

Chris Hemsworth zet Thor neer zoals we van hem gewend zijn, alleen dan met iets minder arrogantie dan in de eerste film. Anthony Hopkins als Odin en Rene Russo als diens vrouw Frigga krijgen net als Idris Elba als Heimdall meer ruimte om hun personages uit te werken. Helaas krijgen de kameraden van Thor hier wederom geen kans toe.

Buitenaards
In Thor: The Dark World worden veel werelden bezocht. Niet alleen zien we het schitterende Asgard in al zijn gouden glorie, maar we zien ook het groene Vanaheim, thuisplaneet van Hogun. Daarnaast komen we op de thuisplaneet van de Dark Elves en belanden we zelfs nog even op Jotunheim, de ijsplaneet uit de eerste film. Op Aarde voltrekt het verhaal zich in Engeland, wat meteen de afwezigheid van de andere Avengers in deze film verklaart.

De film zit boordevol schitterende en grootse actiescènes. Thor laat zijn hamer veelvuldig rondslingeren. Dit gaat gepaard met het nodige vuurwerk. De aanval van de Dark Elves op Asgard is mooi in beeld gebracht. Met luchtgevechten en een soort laserkanonnen geeft dit de film een science fiction tintje.

Producent: Marvel Studios
Regisseur: Alan Taylor
Cast: Chris Hemsworth (Thor), Natalie Portman (Jane Foster), Tom Hiddleston (Loki), Anthony Hopkins (Odin), Christopher Eccleston (Malekith), Idris Elba (Heimdall), e.a.