Iron Fey 1: De IJzerkoning – Julie Kagawa

0
14

Omslag Iron Fey 1: De IJzerkoning

Meghan Chase is bijna zestien. Levend in een klein moerasdorp in de baai van Louisiana met haar moeder, haar broertje Ethan en haar moeders nieuwe vriend, verwacht ze al niet veel van haar verjaardag. Wanneer er vreemde boodschappen op de schoolcomputers verschijnen en de meest populaire jongen van de school haar publiekelijk voor gek zet, is haar zestiende verjaardag zelfs nog erger dan ze had gedacht. Gelukkig is er altijd nog haar beste vriend Robbie.

De dag neemt echter een nog andere wending voor Meghan wanneer haar broertje vervangen blijkt te zijn door een Wisselkind van de fae. Robbie lijkt hier meer van te weten en vastbesloten Ethan te redden, dwingt Meghan Robbie op te biechten wie hij is en wat hij van de wereld van de fae weet. Robbie blijkt niemand anders te zijn dan Robin Goodfellow oftewel Puck, hofnar van het hof van koning Oberon en koningin Titania.

Puck neemt Meghan mee naar het land van de fae. Oberon kan haar niet helpen, maar heeft wel een schokkende mededeling voor haar: hij is haar vader. Gedwongen een rol aan het hof te spelen, ontmoet Meghan tijdens een banket Ash, de zoon van koningin Mab van het Hof van het Duister. Ze wordt ogenblikkelijk verliefd op hem, maar de beginnende oorlog tussen beide hoven lijkt elke kans op geluk in de weg te staan. Totdat blijkt dat Ethan zich noch aan Oberon’s hof, noch aan het Hof van het Duister bevindt… Dan reist Meghan met Ash naar een levensgevaarlijk oord om Ethan te redden uit de handen van de grootste bedreiging van de fae sinds mensenheugenis.

Standaard Young Adult
De IJzerkoning is het eerste deel van een serie van Meghan Chase’s belevenissen in Faerie. Het boek heeft er goed de vaart in zitten en dat moet ook wel: het is niet niks wat Meghan in dit boek voor haar kiezen krijgt. De werelden worden mooi uitgewerkt en Meghan is niet de standaard zoetsappige heldin, niet zo slaafs als Bella Swan, niet zo kick-ass als Sookie Stackhouse of Buffy the Vampire Slayer, maar gewoon een tiener die ineens met een andere wereld wordt geconfronteerd. Ik had wel meer reactie van Meghan verwacht op de grote gebeurtenissen in haar leven, maar het hoge tempo van het verhaal laat daar (te) weinig ruimte voor.

Het verhaal is goed opgebouwd en Meghan’s acties zijn goed te volgen, behalve haar liefde voor Ash. Dit heeft helaas een erg groot Twilight-gehalte: ze voelt zich onweerstaanbaar aangetrokken, afstandelijk als hij lijkt te zijn. Toch heeft ze iets dat hem prikkelt, en zo komen ze steeds dichter bij elkaar… De doorgewinterde YA fantasylezer heeft zo’n verboden liefdesverhaal al vele malen gezien, of hij nou vampier, weerwolf of fae is. Toch wordt het verhaaltje nooit vervelend. Standaard, ja, maar niet afgezaagd. Er zit iets aantrekkelijks, iets prikkelends in dit soort verhalen, deze romantiek, waardoor de lezer toch meegetrokken wordt.

IJzerfae
Hoewel het liefdesverhaal, dat als een onderstroom door het boek geweven is, dus vrij standaard is, heeft de auteur ook iets origineels in het boek gestopt. Er komt namelijk een heel nieuwe soort fae naar voren: de IJzerfae. Kagawa’s theorie is dat de fae nog altijd bestaan, omdat wij hun verhalen kennen, lezen en gebruiken. Er gaan wel steeds grotere stukken van Faerie verloren – de opkomst van technologie heeft er de laatste eeuwen voor gezorgd dat mensen steeds minder in ‘sprookjes’ gingen geloven. Uit dit geloof in wetenschap tegenover fantasie zijn de IJzerfae ontstaan: vreemde, metalen wezens, geregeerd door een corrupte koning die deels fae, deels machine is.

Deze IJzerfae zijn interessant en de koning is angstaanjagend en begrijpelijk tegelijkertijd. De reis die Meghan en Ash maken door zijn koninkrijk, is beklemmend en fascinerend  en geeft het boek een verdieping die het boven de standaard YA liefdesverhalen uittilt.

Hoewel ik normaliter de kaft van het boek buiten beschouwing laat, wil ik deze hier toch even noemen: hij is prachtig. Mooie vormgeving, rijke details die niet alleen op de omslag maar ook in het boek te vinden zijn, het maakt het totaalplaatje gewoon net even wat fraaier.

De IJzerkoning is een vrij standaard YA fantasyboek met een flink aangezet liefdesverhaal en een ruim open einde. Met de IJzerfae krijgt het geheelde verdieping die het nodig heeft, waardoor het boek een aanrader is voor iedereen die van romantiek, spanning en fae houdt.

Iron Fey 1: De IJzerkoning

Julie Kagawa | HarperCollins Holland | 2010
Originele titel: The Iron King

Mijn naam is Meghan Chase.

Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem. Wat gebeurt er allemaal? Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen…

Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh?

En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins – die helaas niks van mij wil weten…

Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?