Reigers vlucht – Sophie Lucas

0
17

Omslag Reigers vlucht

Reigers vlucht volgt het verhaal van de jonge prinses van het keizerrijk Yuan: Mei Lin. Na jaren van oorlog is er eindelijk vrede tussen Yuan en buurland Yamatan, maar om deze te bezegelen zal Mei Lin nu tegen haar zin moeten trouwen met de broer van de keizer van Yamatan, Akechi Sadeyasu. Mei Lin’s vader, de keizer van Yuan, heeft dit zonder medeweten van Mei Lin geregeld en zij kan zich maar moeilijk schikken in de ceremoniële rol die in het keizerrijk voor haar is weggelegd. Een dubbele moordaanslag op het leven van de keizer en dat van Mei Lin gooit echter roet in het eten van de keizerlijke plannen. Dankzij paleisdienaar Cang Lu, een opmerkelijke jongeman met blauw haar, komt Mei Lin een complot op het spoor dat zowel haar eigen leven als het hele keizerrijk bedreigt. Mei Lin pakt de kans om een serieuze rol van betekenis te spelen met beide handen aan en onderneemt alsnog de reis naar Yamatan om haar vaders plan te doen slagen.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met de schrijfkunsten van Sophie Lucas door het lezen van haar korte verhaal “De nacht van de kraaien”. Dit verhaal speelt zich enkele jaren voor Reigers vlucht af en geeft wat achtergrond van Mei Lin’s broer en zoon van de keizer van Yuan: Wen De.  Hoewel het verhaal absoluut niet nodig is om Reigers vlucht te kunnen volgen, gaf het mij een mooie inkijk in de wereld die Sophie Lucas heeft geschapen. Dit, in combinatie met mijn eigen fascinatie voor de oude Oosterse culturen als die van Japan en China zorgden ervoor dat ik niet kon wachten dit boek te lezen.

Oosterse sferen
Reigers vlucht speelt zich af in een wereld die is gebaseerd op het oude China en Japan. De sfeer van deze fascinerende culturen heeft Sophie Lucas erg goed over weten te brengen op de lezer. De beleefdheidsvormen in de omgang met elkaar,  het belang van de persoonlijke eer en de verhevenheid van de adel ten opzichte van het gewone volk zorgen voor een geloofwaardige setting waarin de genomen beslissingen, die naar onze Westerse maatstaven misschien niet altijd even logisch zijn, geloofwaardig zijn. Deze geheimzinnige wereld geeft het verhaal ook een vleugje mysterie mee.

Het fantasy-aspect is in dit boek wat dat betreft slechts in geringe mate aanwezig. De paleisdienaar Cang Lu  ervaart af en toe dat hij buiten zijn lichaam treedt, maar hier lijken eerder psychologische redenen aan grondslag te liggen dan magische. Dit wordt verder ook niet heel diep uitgewerkt.

Vaart
Het boek opent sterk met de voorbereidingen op het huwelijk tussen de Yuan-sa (de officiële titel van Mei Lin) en Akechi Sadeyasu. Het strakke keurslijf van Mei Lin wordt hier treffend beschreven en de verhoudingen in het paleis worden meteen op scherp gezet door intriges en (dubbel)verraad. Mei Lin ontvlucht na de dubbele moordaanslag het keizerlijke paleis met paleisdienaar Cang Lu om naar Yamata af te reizen om voor de vrede alsnog een trouwovereenkomst te sluiten.

De verhoudingen tussen Cang Lu en Mei Lin worden tijdens de reis op de proef gesteld. Bij de jonge Cang Lu woedt continu de strijd tussen een kalverliefde voor Mei Lin en zijn met de paplepel ingegoten verering van de Yuan-sa. Mei Lin daarentegen moet omgaan met het feit dat ze tijdens haar reis niet wordt bijgestaan door een horde bedienden en moet tevens eraan wennen dat ze zich nu ook verantwoordelijk voelt ten opzichte van Cang Lu. Haar keuzes en gedrag tijdens de reis maken haar personage niet altijd even sympathiek, maar zijn door haar achtergrond wel te begrijpen. Haar stemming verandert nogal eens en redelijkheid en onredelijkheid wisselen elkaar af. Ze vraagt veel van haar omgeving, maar is niet altijd bereid evenveel terug te geven.

De ontwikkelingen tijdens de reis doen soms een beetje toevallig aan en bij dit middenstuk kon ik niet voorkomen dat mijn aandacht af en toe verslapte. De vaart ligt na de reeks obstakels die Mei Lin en Cang Lu tegenkwamen een beetje eruit. Wanneer het duo Yamata dan uiteindelijk bereikt wordt dit echter ruimschoots goedgemaakt en wordt de lezer weer helemaal het verhaal ingetrokken. Langzaam wordt duidelijk hoe de reis Mei Lin heeft veranderd (ondanks dat ze nog steeds moeite heeft haar woede-uitbarstingen onder controle te houden) en groeit ze in haar rol. Met enkele verrassende wendingen in het slotstuk wordt het verhaal op een boeiende manier afgesloten.

Reigers vlucht heeft een interessante toon en setting en benadert het queeste-verhaal eens op een andere manier. De personages zijn sterk neergezet en weten te intrigeren. Een uitstekend debuut van een schrijfster waar we hopelijk nog veel meer van gaan lezen.

Reigers vlucht

Sophie Lucas | Boekerij | 2012

Er dreigt oorlog in het keizerrijk Yuan. De jonge prinses Mei Lin kan zich moeilijk schikken in de ceremoniële rol die in het keizerrijk voor haar is weggelegd. Wanneer ze kennismaakt met paleisdienaar Cang Lu, een jongen met bovennatuurlijke gaven, komt ze een complot op het spoor dat haar leven, dat van de keizer en zelfs het hele rijk bedreigt. Eindelijk kan ze een rol van belang spelen; maar om haar land te redden moet Mei Lin alles opgeven wat ze liefheeft en zich verbinden met haar grootste vijand. Toch is het Cang Lu die uiteindelijk het grootste offer brengt.

Subgenres: , Trefwoorden: ,