De laatste Wachter 1: Sevenster – Alexandra Penrhyn Lowe

0
29

Omslag De laatste Wachter 1: Sevenster

Het is zomervakantie en de 13-jarige Eveline Dijkman wil zich deze vakantie maar om één ding druk maken: haar eerste zoen met een leuke jongen. Tijdens een spelletje Truth or Dare met haar klasgenootjes verandert Evelines leven echter voorgoed. Eveline wordt uitgedaagd glaasje te draaien en gaat – ondanks de waarschuwingen van haar pleegmoeder – akkoord. Die avond blijkt het begin te zijn van een reeks veranderingen waar Eveline niet altijd even blij mee is. Haar ogen worden paars en ze ziet mensen en dieren die andere mensen niet zien. Al gauw heeft Eveline door dat de wezens die ze ziet geen gewone mensen zijn. Het zijn geesten…

Tijdens haar speurtocht naar een manier om alles terug te draaien, ontmoet Eveline een waarzegster. Volgens haar is Eveline een Wachter, iemand die de geheimen van de wereld bewaart. Eveline heeft een gave die niet teruggedraaid kan worden. Ze zal er mee moeten leren leven en de taak van de Wachters op zich moeten nemen, want anders kan dit nog wel eens haar dood worden. De geesten en demonen die ze ziet, zien haar namelijk ook. En die blijken lang niet allemaal vrienden met de Wachters te zijn.

Griezelen en huiveren
Sevenster is een erg spannend en griezelig verhaal. Doordat het boek meteen met het spelletje Truth or Dare begint, val je eigenlijk gelijk in de spanning. Alexandra Penrhyn Lowe (schrijfster van onder andere de boeken en televisieserie van Het Huis Anubis) weet de geesten en demonen tot in detail te beschrijven, waardoor de rillingen je soms over de rug lopen. Haar schrijfstijl is heel filmisch en het is daardoor niet moeilijk om je de gebeurtenissen voor te stellen. Je kijkt mee over de schouder van Eveline en ziet tegelijkertijd met haar een donkere schim in de hoek staan of een bleek kindergezicht onder water verschijnen. Penrhyn Lowe zorgt ervoor dat de angsten die Eveline voelt, ook voelbaar zijn voor de lezer. Samen met Eveline leer je haar gave kennen, waardoor de “goede” geesten op een gegeven moment wat minder eng worden. Gelukkig – en helaas voor Eveline – komen er daarna nog veel meer creeps die je kunnen laten huiveren.

Jonge personages
Dit eerste deel in de Laatste Wachter-serie valt onder de noemer Young Adult, maar de personages in Sevenster zijn eigenlijk nog wat te jong daarvoor. De meeste personages zijn rond de 14 jaar oud en Eveline zelf is het grootste gedeelte van het boek nog maar 13. Wat dat betreft zou Sevenstermeer een kinderboek of een boek voor jongeren zijn dan een Young Adult (ongeveer 15 tot 25 jaar). De manier waarop de personages reageren is ook nog vrij kinderlijk en kwesties als een eerste zoen spelen een erg grote rol. Dit neemt echter niet weg dat de rest van de verhaallijn wel behoorlijk volwassen is. Sommige scènes zijn erg heftig en van veel geesten kom je tot in detail te weten hoe ze zijn gestorven.

De meeste personages in Sevenster logeren op een gegeven moment in één groot huis, maar het is niet precies duidelijk wat iedereen nou in dat huis doet. Eén van de personages lijkt daar bijvoorbeeld tegen zijn wil te zitten, dus waarom logeert hij daar dan? Verder zitten er behoorlijk wat stereotype personages in het verhaal (de enge man op het kerkhof, de onverschillige pleegmoeder, het gemene meisje dat niets anders wil dan Evelines leven zuur maken), maar deze personages maken het verhaal niet echt slechter. Penrhyn Lowe weet er op een originele manier mee om te gaan en voegt op deze manier zelfs wat humor aan het verhaal toe.

Wereld van de Wachters
Het leuke aan dit verhaal is dat Eveline niet zomaar een meisje is dat geesten kan zien. Er zit namelijk nog een hele wereld achter het verhaal: de wereld van de Wachters. In dit boek krijg je daar maar een klein beetje over te weten en een kleine glimp van te zien en dat maakt zeker nieuwsgierig naar het tweede deel in deze serie. In dit deel ontdekt Eveline vooral veel over zichzelf en haar gave. Wie weet zal ze in het volgende deel meer over de wereld en de geheimen van de Wachters leren.

Het is jammer dat de personages in Sevenster erg jong zijn, wat het boek wat minder geschikt maakt voor een Young Adult-publiek, maar verder is het een spannend en goed geschreven verhaal met behoorlijk wat kippenvelmomentjes. Vooral het laatste gedeelte van het verhaal doet verlangen naar meer. Met alle open eindjes en onbeantwoorde vragen belooft het tweede deel in deze serie in elk geval net zo spannend, romantisch en griezelig te worden als deel één.

[product_page sku=”9789400501027″]

De laatste Wachter 1: Sevenster Boek omslag De laatste Wachter 1: Sevenster
De laatste Wachter 1