In de Schaduw van de Raaf 2: De Torenheer – Anthony Ryan

0
101

Omslag In de Schaduw van de Raaf 2: De Torenheer

Zeseneenhalf jaar duurde het voordat Ryan Vaelin Al Sorna voltooide. Gelukkig kon hij daardoor zijn baan opzeggen en is hier slechts een jaar later al het vervolgdeel: De Torenheer. Het schrijven van een razend succesvol debuut heeft zo zijn voordelen. Het aantal pagina’s is er bovendien niet minder om: ook dit boek is een zwaargewicht van epische proporties. Maar is de inhoud even episch? Als Ryan het eerste deel wil overtroeven, zal hij erg zijn best moeten doen.

Van krijger tot Torenheer
Na de nederlaag van het Verbonden Rijk en zijn gevangenschap keert Vaelin Al Sorna terug naar huis, maar daar is na al die jaren niets meer hetzelfde. Zijn beste vriend Frentis wordt vermist en het Rijk wordt nu bestuurd door Malcius, de erfgenaam van de overleden Janus. Hoewel hij Frentis wil gaan zoeken, krijgt Vaelin van de nieuwe koning opdracht een positie aan te nemen als Torenheer in de Noordlanden. De Bloedzang, het mysterieuze vermogen dat van hem de grootste krijger van zijn tijd maakt, vertelt hem dat zijn verloren vriend vanzelf wel terug zal keren. Vaelin ziet daarom geen reden om te weigeren, alleen is Frentis is niet de enige die onderweg is naar het Verbonden Rijk.

Door de tijdsprong is er genoeg gebeurd waar de lezer geen weet van heeft en kan Ryan weer veelvuldig met puzzelstukjes strooien.

Epischer, maar ook ingewikkelder
Waar het verhaal in het eerste deel zich vooral rond Vaelin afspeelde, ligt de focus van De Torenheer op meerdere personages. Voor een groot deel zijn dit goede bekenden, maar door de perspectiefwisselingen lopen er nu wel meer tijdlijnen door elkaar en heeft dit boek zelfs nog meer bijpersonages dan Vaelin Al Sorna. Door de tijdsprong is er genoeg gebeurd waar de lezer geen weet van heeft en kan Ryan weer veelvuldig met puzzelstukjes strooien, die langzaam maar zeker de waarheid achter de huidige situatie onthullen.

Niet alleen bestaat de plot uit meerdere verhaallijnen die steeds meer met elkaar verweven raken, maar ook qua setting haalt Ryan alles uit de kast om het eerste deel te overtreffen. Hoewel de sfeer nog steeds erg realistisch is, met nauwgezette beschrijvingen van zowel steden als strijdgewoel, komt de magie in de wereld meer op de voorgrond en begint die een steeds belangrijkere rol te spelen in het verhaal. Ook de belangen zijn groter en de gevechten grootschaliger. Wel is het jammer dat met name de Ordes hierdoor meer naar de achtergrond verdwijnen.

Doordat er vier verhaallijnen op gang moeten komen in plaats van één, heeft De Torenheer een wat tragere start dan Vaelin. Zodra het grondwerk eenmaal is gedaan, is het verhaal echter weer even meeslepend. De onthullingen zijn tegelijkertijd logisch en toch verrassend. Wie het boek even weg zou leggen kan de clous wel zien aankomen, maar door de gedetailleerde wereld en de vele gebeurtenissen zit je zo diep in het verhaal dat je het overzicht wel eens kwijtraakt en het boek meer als personage dan als lezer beleeft. Dat bewijst maar weer hoe goed Ryan zijn wereld en de personages erin weet neer te zetten. En ook in dit deel komt uiteindelijk alles weer samen en worden alle vragen beantwoord, behalve die ene: wat zullen de duistere machten die Vaelins wereld bedreigen nog meer van plan zijn?

Met De Torenheer heeft Ryan weer een geweldig boek van epische proporties neergezet. De slim verweven plot met fraai beschreven gebeurtenissen die je continu in het verhaal houden, getuigt ook deze keer weer van de kracht van Ryans schrijfstijl. Alle kleine verwijzingen komen op het laatst opnieuw samen in een bevredigend einde. Alhoewel… Nu er wat meer duidelijkheid is over de plannen van het kwaad, laat dit boek je des te meer uitkijken naar het derde deel, De Vuurkoningin, dat in januari uitkomt.

In de Schaduw van de Raaf 2: Torenheer

Anthony Ryan | Luitingh-Sijthoff | 2014
Originele titel: Raven’s Shadow 1: Tower Lord
Vertaling: Peter van Dijk

Hij heeft vele namen. Zwaard van het Rijk, de Jonge Havik, het Zwarte Lemmet. Voor de raadselachtige stammen van het Grote Noordwoud was hij Beral Shak Ur, de Schaduw van de Raaf. Zijn echte naam is Vaelin Al Sorna. Hij is de grootste krijger van zijn tijd.
Nu, moe na de verpletterende nederlaag van zijn koning, Janus, en door zijn opvolger benoemd tot Torenheer van de Noordlanden, keert Vaelin huiswaarts. In het koude landschap zoekt hij loutering en vergetelheid, ver weg van de troebelen die het ooit glorieuze Rijk beheersen. Maar voor hen die ooit zijn aangeraakt door het Lied van het Bloed is een rustig bestaan niet weggelegd. Algauw komt Vaelin erachter dat hij het doelwit is van diegenen die weten waartoe hij in staat is. Hij zal wederom zijn zwaard moeten trekken.