De Engelen van de Apocalyps – Eduardo Spohr

0
14

Omslag De Engelen van de Apocalyps

Vele eeuwen geleden was de hemel het toneel van een verschrikkelijke oorlog waarin een groep engelen de tirannie van de vijf machtige aartsengelen trotseerde. Daardoor verloor de groep engelen hun plaats in de hemel en werden ze veroordeeld in ballingschap te leven en tot het aanbreken van de Dag des Oordeels rond te dwalen in de Haled, wereld van de mens.

Generaal Ablon was de leider van de groep rebelse engelen. Nu reist hij al jaren alleen de wereld rond, proberend uit handen te blijven van de aardsengel Michaël. Tijdens zijn reizen heeft hij de tovenares Shamira ontmoet, op wie hij hopeloos verliefd is geraakt, en samen hebben zij talloze vijanden verslagen, onder wie magiërs, goden en engelen. Nu is Ablon door de zwarte aartsengel Lucifer uitgenodigd zich aan te sluiten bij zijn legioenen, om samen de eindstrijd aan te gaan, de Apocalyps.

Groots thema
De Engelen van de Apocalyps draait om de avonturen van de engel Ablon en zijn geliefde, de tovenares Shamira. Ablon is een Cherubijn, een lid van de kaste van krijger-engelen. Naast de Cherubijnen zijn er nog andere kasten engelen, die allen gedomineerd worden door de aartsengelen onder leiding van Michaël. Michaël haat de mensheid en heeft al talloze keren geprobeerd hen te vernietigen. Ablon’s opstand was gericht tegen Michaëls vernietigingsdrang en daarom is hij gedoemd op aarde te leven sinds circa 2500 v. Chr.
Naast de geschiedenis en de romance van Ablon en Shamira van 2500 v. Chr. tot nu, vertelt het boek in terugblikken over de geschiedenis van de wereld, de huidige milieu- en oorlogsproblematiek en de verschillende werelden die parallel aan de onze bestaan. Ook worden de inrichting van de hemel, de essentie van God en het geloof en het thema van de vrije wil uitvoerig uitgewerkt. Al in al heeft het boek zijn 588 verhalende pagina’s, de woordenlijst en tijdstabel meer dan nodig.

Het gevolg van al deze thema’s in één boek te proppen, is dat het overvol aandoet. Magie, kernbommen en engelen, ze wisselen elkaar in een razend tempo af, waardoor je als lezer sterk in je schoenen moet staan om überhaupt de eerste honderdvijftig pagina’s door te komen.

Taalgebruik
Dat het doorkomen van die eerste honderdvijftig pagina’s geen eenvoudige opgave is, ligt voornamelijk aan het taalgebruik. Zwaar, pompeus en bloemrijk, doet het eerder denken aan een hoofdstuk uit de Bijbel dan aan een fantasyboek. Ergens past het taalgebruik wel in het verhaal, maar vaak frustreert het alleen maar en vormen de woordkeuzes juist een belemmering om van het verhaal te genieten.

Daarnaast heeft de schrijfstijl van Spohr  nog een eigenaardigheid: de aanduidingen van de personages zijn verre van eenduidig. Ablon, de hoofdpersoon, wordt in de eerste twee pagina’s van zijn verhaal aangeduid als ‘de gevallen engel’, ‘de strijder’, ‘de afvallige’, ‘de Cherubijn’, ‘de hemeling’ en ‘de gigant der tijden’, en nog enkele andere aanduidingen. Hoewel herhaling van een naam soms storend is, is het overvloedige gebruik van epitheta in dit boek helaas nog storender. Wanneer Ablon met een andere rebelse engel spreekt, ontstaat grote verwarring en door het veelvuldige afwisselen van namen en aanduidingen raak je als lezer meer dan eens de draad van het verhaal kwijt.

Door de eeuwen heen
Toch is het verhaal, wanneer je hier doorheen prikt, absoluut niet onaardig. Aan de hand van terugblikken wordt de lezer meegevoerd naar o.a. de grote gebeurtenissen in Mesopotamië, het Romeinse Rijk, het  Middeleeuwse Engeland en het oude China. De achtergrond van deze terugblikken in de geschiedenis wordt goed uitgelegd en hoewel het de vraag is of Spohr zich altijd aan de historische gebeurtenissen houdt, geven de korte kijkjes de lezer toch een goed beeld van verschillende hoogtepunten in de wereldgeschiedenis. Mocht je van een bepaald onderwerp nog niet veel weten, dan sla je het boek zeker een stukje wijzer dicht.

Vrije wil en religie
Centraal in die terugblikken staan de ervaringen van Ablon als engel en Shamira als mens. Hoewel zij in feite flat characters blijven, die nauwelijks groeien of veranderen door het verhaal heen, is het verschil tussen mens en engel goed uitgewerkt. Mensen hebben namelijk één ding dat engelen niet bezitten: een ziel en daardoor vrije wil om hun eigen pad te kiezen.

Hoewel dit in feite een behoorlijk filosofisch onderwerp is, wordt het luchtig gebracht. In het laatste kwart van het boek, wanneer Ablon zich weer bij andere engelen gevoegd heeft, staat dit thema zelfs centraal, maar toch wordt het boek er niet zwaar of onnavolgbaar van. Het slot van het boek, waarin de vrije wilsbeschikking tot een culminatie komt, is in feite het beste deel van het boek.

Vrije wil staat op bepaalde punten lijnrecht tegenover religie en hoewel het boek in zijn thema zeer zeker ‘gelovig’ is, is het dat in de uitvoering niet. Het is niet mogelijk hier verder op in te gaan zonder een deel van de plot te verklappen, maar de uiteindelijke uitwerking van God, het geloof en de aartsengelen sluiten prachtig aan op de verhaallijn over mensheid en vrije wil. Spohr is erin geslaagd een paar moeilijke onderwerpen helder te bespreken en er zelfs een mooie plot van te maken.

Hoewel De Engelen van de Apocalyps een zeer moeilijk leesbaar boek is wegens het zware en bloemrijke taalgebruik, is het verhaal het waard om gelezen te worden. Ondanks het overschot aan informatie en de weinige ontwikkeling die de karakters doormaken, doet het verhaal episch aan en is het filosofische vraagstuk dat zich naar het einde toe wel steeds meer ontwikkelt, zeer de moeite waard. Neem er de tijd voor als je dit boek wilt lezen en ga er voor zitten, dit is geen tussendoortje – maar gelukkig mag je die keuze zelf maken.

De Engelen van de Apocalyps

Eduardo Spohr | Luitingh-Sijthoff | 2010
Originele titel: A Batalha do Apocalipse

Vele eeuwen geleden was de hemel het toneel van een verschrikkelijke oorlog waarin een groep engelen, verdedigers van recht en vrijheid, de tirannie van de machtige aartsengelen trotseerden. Zodoende verloren de engelen hun plaats in de hemel, werden ze veroordeeld om in ballingschap te leven en tot het aanbreken van de Dag des Oordeels rond te dwalen op de wereld van de mens.
Generaal Ablon is de leider van een groep engelen die aan de lange arm van de aartsengelen is ontsnapt. Tijdens zijn reizen op aarde ontmoet hij de tovenares Shamira, op wie hij hopeloos verliefd raakt, en samen weerstaan zij talloze vijanden, onder wie magiërs, goden en engelen. En nu wordt uitgerekend hij, Ablon, door de zwarte aartsengel Lucifer uitgenodigd zich aan te sluiten bij zijn legioenen, om samen de laatste eindstrijd aan te gaan, de strijd tussen hemel en hel, de Apocalyps.

Van de ruïnes van Babylon naar de pracht en praal van het Romeinse Rijk, van de uitgestrekte vlakten van China naar de ijskoude kastelen van het middeleeuwse Engeland. De Engelen van de Apocalyps biedt niet alleen een reis langs verborgen aspecten van de wereldgeschiedenis. Bovenal is het een adembenemend epos, vol heroïek en strijd, romantiek en spanning, het verhaal van de laatste dagen van deze wereld, onze wereld…