Het magische wereldfeestenboek – Esther Lefébure

0
131

Omslag Het magische wereldfeestenboek

Olivier is dol op boeken. Als hij met zijn beste vriend Zeger naar de bibliotheek gaat, is hij dan ook helemaal blij. Dat in tegenstelling tot Zeger, die eigenlijk helemaal niks met boeken heeft. Die bouwt liever iglo’s van de bibliotheekboeken, of hij gaat op ontdekkingstocht door de verboden gedeeltes van de bieb. Olivier hoeft zich maar even om te draaien en Zeger is verdwenen. Maar deze keer vindt Zeger een boek dat hij wél interessant vindt! Een boek met een kaft van goud, en wanneer de twee vrienden het boek openslaan, ontdekken ze dat het een wel heel bijzonder boek is…

Het boek dat de twee jongens hebben gevonden is namelijk het Magische Wereldfeestenboek, en dat blijkt een wel heel bijzondere kracht te hebben: zodra de jongens het boek openslaan en de titel van het eerste hoofdstuk lezen, worden ze zomaar het boek ingesleurd! Plots staan ze in Amerika, waar kinderen Halloween aan het vieren zijn! Heel leuk natuurlijk, maar hoe zijn ze daar terechtgekomen? En misschien nog wel belangrijker: hoe komen ze weer terug?

Het magische wereldfeestenboek is een leuk, spannend en vooral ook leerzaam verhaal over twee vrienden die verschillende culturen ontdekken aan de hand van allerlei wereldfeesten.

Een reis over de wereld
Het magische wereldfeestenboek staat dus in het teken van, hoe kan het ook anders, wereldfeesten. Het begint allemaal met Halloween in Amerika, maar voor Olivier het weet is de avontuurlijke Zeger alweer in een volgend feest verdwenen. Olivier besluit hem te gaan zoeken, wat hem op een spannende en leerzame reis over de wereld stuurt. Kerstmis in Londen, het Suikerfeest in Turkije… Samen met Olivier leer je als lezer tal van bijzondere feesten en culturele tradities kennen, wat juist in een multiculturele samenleving als de onze erg leuk en leerzaam is!

Wat mij betreft had er nog wel iets meer aandacht besteed kunnen worden aan de verschillende feesten, omdat Olivier nu vooral op zoek is naar zijn vriend en steeds maar heel kort bij een feest blijft om te kijken wat er eigenlijk wordt gevierd. Zelf had ik best wel wat langer ondergedompeld willen worden in al die feesten, al blijft het sowieso natuurlijk erg leuk om een kijkje te krijgen in al die verschillende culturen.

Kinderboekenweek
Het magische wereldfeestenboek verscheen oorspronkelijk vlak voor de Kinderboekenweek van vorig jaar. Destijds was het thema van de Kinderboekenweek ‘Feest!’, dus daar paste dit boekje natuurlijk perfect bij, maar ook tijdens deze Kinderboekenweek is het een erg leuk boek om te lezen. Al die wereldfeesten die Olivier en Zeger bezoeken zijn namelijk soms best wel raar, maar ook heel erg waar! We weten bijvoorbeeld allemaal dat de kinderen in Amerika met Halloween langs de deuren gaan voor snoep, maar wist je ook dat de mensen in India tijdens het feest Divali duizenden kaarsjes aansteken om de overwinning van het goede over het kwade te vieren?

Spannend en makkelijk te lezen
Het verhaal van Olivier en Zeger is typisch zo’n verhaal dat je in één ruk uitleest. Niet alleen omdat het niet zo’n heel dik boek is, maar ook omdat het heel spannend is, niet zulke hele lange hoofdstukken heeft en erg lekker wegleest. De meeste zinnen en woorden zijn vrij makkelijk te lezen, al kunnen de beschrijvingen van de feesten soms nog wel een beetje lastig zijn. Daar lees je echter vrij snel overheen, want de spanning blijft er goed in zitten tijdens Oliviers zoektocht naar zijn vriend. Hij springt van feest naar feest en moet ondertussen ook nog eens goed uitkijken dat hij tussendoor niet met het boek betrapt wordt in de bibliotheek! En mocht je toch nog een beetje moeite hebben met je al die prachtige feesten voor te stellen, dan zijn er nog de mooie illustraties van Iris Compiet, die een nog beter beeld geven van wat er nu precies gevierd wordt.

Het magische wereldfeestenboek is een leuk, spannend en vooral ook leerzaam verhaal over twee vrienden die verschillende culturen ontdekken aan de hand van allerlei wereldfeesten. Het leest lekker weg en is niet al te moeilijk, al had ik zelf best nog wel wat meer willen weten over al die verschillende feesten! Dat neemt echter niet weg dat Het magische wereldfeestenboek een erg leuk verhaal is voor iedereen die dol is op boeken, feestjes en spannende avonturen!

[product_page sku=”9789044820034″]

Het magische wereldfeestenboek Boek omslag Het magische wereldfeestenboek
Esther Lefébure