Heksenwaan – Iris Compiet & Martijn Adelmund

0
107

Omslag Heksenwaan

Eerst waren er De heksen van Roald Dahl. Als klein meisje kreeg ik de eerste vijf minuten van de verfilming onder ogen; daarna was ik nog jarenlang bang voor steegjes, melkbussen en pittoreske schilderijtjes. Vorig jaar was er HEX van Thomas Olde Heuvelt. Anders dan bij de De heksen ben ik niet van schrik achter de bank gekropen, maar ik zou Katharina van Wyler toch niet graag in mijn slaapkamer tegenkomen. Heksen moet je met rust laten, dat weet ik nu dankzij HEX. Maar ik kan niet aan ze ontsnappen: deze nazomer vond ik Heksenwaan in mijn brievenbus, een nieuw Nederlands heksenboek van Martijn Adelmund en Iris Compiet…

Rare types
Nikkie Zeevenslooten is dertien en niet erg tevreden met haar leven. Thuis zorgt haar strenge, kritische moeder voor problemen; op school kan ze het niet zo goed vinden met haar leeftijdsgenoten. Gelukkig heeft ze haar schetsboek, waar ze alles in kwijt kan en waar ze rust vindt. Maar in de vakantie is het huis gewoon te klein. Zeker als haar moeder een paarse soepjurk voor haar wil maken en Nikkie de hele dag paspop moet spelen.

Om in ieder geval het huis uit te kunnen, gaat Nikkie met haar vader mee naar kantoor. Er zijn tenslotte meer ouders die in de vakantie hun kind meenemen, en alleen mag Nikkie toch de deur niet uit. Verveeld zoekt ze een plekje waar ze rustig kan tekenen, maar dan ziet ze buiten een heel opvallende man. Hij heeft lang, spierwit haar, een sik en heel lichtblauwe ogen. Maar even later ziet hij er weer net zo uit als Hugo, de heel normale, pas ontslagen collega van haar vader… En wat heeft hij met de aardige hond gedaan, die even later plotseling Hugo’s vervanger aanvliegt?

Dahlse heksen in een verborgen wereld
De heksen (of nornir) in Heksenwaan hebben wel iets weg van Roald Dahls heksen. Ze proberen zich regelmatig met vermommingen onder de mensen te mengen, maar wie goed oplet herkent ze toch. En de belangrijkste reden voor hun afwijkende uiterlijk is misschien wel het feit dat ze nog steeds kindervlees eten… Iets wat we allemaal uit sprookjes kennen.

Toch hebben de nornir meer achtergrond dan de gemiddelde sprookjesheks. Door de realiteit te plooien hebben ze een eigen wereld voor zichzelf gemaakt, waar ze verborgen voor de mens een eigen samenleving hebben opgericht. Een wrede, middeleeuws aandoende samenleving weliswaar, maar dat is door de gruwelijke heksenvervolgingen in de middeleeuwen ook niet vreemd. Toen zijn de nornir namelijk naar hun eigen wereld gevlucht, en begonnen ze de mens te haten.

Deze wereld klinkt intrigerend, en komt voor een deel ook heel goed uit de verf. Tegelijkertijd is het boek echter zo dun (176 pagina’s inclusief illustraties), dat een aantal elementen onderbelicht blijven en vooral vragen oproepen. De gruwelijke wezens in de bossen bijvoorbeeld, waar komen die vandaan? Wat zijn de drijfveren van de mysterieuze, kille Hugo? Waar de nornir vaak wat beeldender worden beschreven en dankzij de prachtige illustraties vorm krijgen, blijft hun karakter intussen wat op de vlakte. En dat geldt nog sterker voor de menselijke personages; zelfs hoofdpersoon Nikkie is niet altijd even goed te peilen.

Ondanks de fraaie uitvoering en de illustraties blijft Heksenwaan wat mysterieus, net als de doelgroep van dit boek.

Ondanks de fraaie uitvoering en de illustraties blijft Heksenwaan dan ook enigszins mysterieus, net als de doelgroep: is het echt voor volwassenen bedoeld, ondanks de hoofdpersoon van dertien en de soms wat simpele gebeurtenissen? Daarnaast had de koppeling tussen beeld en tekst iets sterker mogen zijn. Het katern met illustraties achterin is een aanwinst en een ondersteuning voor het verhaal, en Compiets stijl doet niet onder voor Brian Froud en Alan Lee. Intussen is het alleen niet altijd duidelijk bij welk hoofdstuk je naar achteren kunt bladeren voor beeldmateriaal, waardoor de platen soms al iets kleins verklappen wat later pas gebeurt.

Heksenwaan is een lastig te peilen verhaal. Enerzijds is het prachtig geïllustreerd, speelt het verhaal zich in een heel interessante wereld af en zijn er genoeg gruwelijke details, maar anderzijds is de doelgroep niet helemaal duidelijk en blijven personages en gebeurtenissen soms wat op de vlakte. Misschien omdat het niet zo’n dik boek is? Het is dus wachten op het tweede deel, dat gelukkig al in november uitkomt. Hopelijk zorgt dat voor de nodige verdieping.

[product_page sku=”9789024564620″]

Heksenwaan Boek omslag Heksenwaan
Iris Compiet & Martijn Adelmund