Het Koninkrijk – Jess Rothenberg

0
96

Ana is een van zeven Fantasisten. Zij en haar andere zes zussen zijn onderdeel van het betoverende pretpark genaamd het Koninkrijk. Zij, de prinsessen, zijn gecreëerd om de bezoekers een magische dag te laten beleven. Ze gaan met de bezoekers op de foto, lopen in parades en doen er alles aan om iedereens dromen uit te laten komen. Zo liggen de cadeauwinkels vol met cadeaus van Ana en haar zussen en hebben ze elke dag de allermooiste jurken aan. Het pretpark biedt ook nog allemaal andere bijzonderheden, zoals uitgestorven diersoorten die opnieuw tot leven zijn gebracht. Achter de schermen gaat het er alleen heel anders aan toe…

Dan wordt Ana ook nog eens verliefd op Owen, een onderhoudsmedewerker. Dat zou helemaal niet moeten kunnen, want ze is immers niet eens menselijk. Ze is gewoon een ontzettend realistische androïde. Ze zou helemaal geen emoties moeten voelen. Ze zou haar besturingsprogramma gewoon moeten volgen. Maanden later wordt Ana beschuldigd van de moord op Owen en de rechtszaak die erop volgt is er eentje die door de hele wereld gevolgd wordt. Wat is er nou precies gebeurd tussen Ana en Owen? En wat gebeurt er eigenlijk als het pretpark gesloten is voor bezoek?

Van droom naar nachtmerrie

Ana, Eve, Zel, Kaia, Zara, Yumi en Nia zijn de zeven prachtige androïde Fantasisten die het Koninkrijk tot zo’n magische plek maken. Zo is er voor elke bezoeker wel een prinses waar ze zich tot aangetrokken voelen. Ana is een van de populairste Fantasisten van het park. Ze geniet van haar werk, maar op een dag valt haar oog op Owen, een onderhoudsmedewerker. Zodra de twee voor het eerst een gesprek voeren lijkt er een bepaalde klik te zijn. Wat voor Ana als echte liefde aanvoelt zal uiteindelijk leiden tot een vreselijke nachtmerrie.

Het Koninkrijk is uitstekend materiaal voor een regenachtige middag of een lange treinreis

Toch is er meer aan de hand. Zo was er Alice, de eerste Fantasist, die erin was geslaagd om uit het park te ontsnappen en compleet vernield weer terug werd gevonden. Blijkbaar vervagen de grenzen van mensen als ze in aanraking komen met een androïde… Dan merkt Ana bovendien ook dat haar zus Nia zich apart begint te gedragen, en er lijkt ook iets aan de hand te zijn met Eve. Is zij de enige die dingen voelt die niet voorgeschreven worden door haar besturingssysteem? In het boek wisselt Ana’s verhaal zich af met stukken uit de rechtszaak tegen haar en het Koninkrijk en ondervragingen. Pas aan het eind wordt duidelijk wat er nou écht is gebeurd.

Intrigerend verhaal

Jess Rothenberg heeft een ontzettend interessant concept bedacht en ik keek er enorm naar uit om het te lezen. Mijn verwachtingen waren nogal hooggespannen, dus ik vroeg me af of die allemaal waargemaakt zouden worden. Het is even wennen dat we steeds hele korte hoofdstukjes hebben waarin we afwisselend vanuit Ana’s oogpunt lezen en de rechtszaak meemaken. Het verhaal heeft in het begin een nogal rustig tempo, maar vanaf een bepaald punt komt het plot in een stroomversnelling. Dat is een vrij harde scheidingslijn. Het einde van het boek komt gehaast over en daarom zijn niet alle details even duidelijk. Het einde is ook niet helemaal gesloten, maar het lijkt er niet op dat er nog een vervolg zal komen op Het Koninkrijk.

Wel weet Jess Rothenberg belangrijke vragen op te roepen over wat het betekent om mens te zijn en hoe ethisch verantwoord het is om uitgestorven dieren via genetische modificatie na te bouwen (want ook de dieren zijn androïden). Het boek zet je absoluut aan tot nadenken, maar Rothenberg beantwoordt haar vragen zelf niet. Dat laat ze aan jou als lezer over.

Niet uniek, wel boeiend

Het Koninkrijk onderscheidt zich nergens écht van de boeken die we al kennen. Het brengt geen baanbrekende plotelementen of schrijftechnieken. Het plot is vrij makkelijk en er wordt weinig uitgelegd over de wereld waar het verhaal zich afspeelt. Tóch vond ik het een heel leuk boek. Het weet te boeien en je vliegt door de pagina’s heen, want de schrijfstijl leest ontzettend vlot. Je moet absoluut geen episch verhaal verwachten, maar dit is een perfect verhaal voor als je een keer iets simpels en boeiends wil lezen. Geen hoogstaande literatuur dus, maar wel een spannend avontuur.

Het Koninkrijk is uitstekend materiaal voor een regenachtige middag of een lange treinreis. Het is een spannend en intrigerend boek, maar het wordt nergens ingewikkeld. Voor een verhaal met weinig diepgang is het toch een heel leuk boek om te lezen en je zal merken dat je het binnen de kortste keren uitgelezen hebt. Het is vanwege de vlotte schrijfstijl ook een boek dat je makkelijk nog een aantal keren opnieuw zou kunnen lezen. Het verhaal roept daarbij een aantal belangrijke ethische vragen op, al doet Rothenberg nergens een poging om die vragen zelf te beantwoorden. Daardoor kan je ongestoord je eigen mening vormen. Ondanks het open einde lijkt er geen vervolg te komen, maar misschien weet Rothenberg ons nog te verrassen!

Het Koninkrijk
Jess Rothenberg
9789048843794