De Dysasters – P.C. Cast & Kristin Cast

0
84

Het mysterieuze roodharige meisje Foster en de gespierde American football-speler Tate Taylor hebben elkaar nog maar net ontmoet, wanneer een grote tornado het speelveld van Tates team vernietigd. Fosters vriendin Cora komt hierbij te overlijden, maar weet haar nog wel net op tijd te vertellen dat Tate belangrijk is en dat ze moeten samenwerken. Dit is iets dat Foster totaal niet ziet zitten, ze zijn namelijk elkaars tegenpolen. Maar Foster wordt achterna gezeten door mensen met buitengewone krachten die voor haar vader werken. Ze heeft weinig keuze en neemt Tate mee op sleeptouw.

Tate is in één klap zijn beide ouders kwijt en wil niets liever dan terug naar huis om te zien wat er van zijn dorp geworden is. Wanneer hij te vervelend wordt, gebiedt Foster hem te gaan slapen. En dat doet hij. Het is bijna alsof Foster een bovennatuurlijke gave heeft…

De wind kan alles veranderen

De Dysasters is een spannend avontuur over twee tieners in Amerika die erachter komen dat ze dingen kunnen die niet normaal zijn. Maar al snel komen ze erachter dat ze niet de enige zijn. Terwijl zij de handlangers van Fosters vader proberen te ontwijken, komen zij in aanraking met meer tieners die de elementen kunnen beïnvloeden. En daarbovenop zit nog een vleugje romantiek wanneer Foster en Tate zich toch meer en meer tot elkaar aangetrokken voelen.

Het hoofdpersonage is een roodharige knappe jonge tiener die als bijnaam ‘Aardbeitje’ wordt genoemd en haar tegenpool is de goed gebouwde succesvolle sporter Tate. Ze worden door het lot samengebracht en moeten samenwerken, al vinden ze dat alle twee in eerste instantie geen goed idee. Redenen genoeg dus voor wat vrolijk heen en weer gekibbel en ruimte voor humor, wanneer deze twee met elkaar in gesprek zijn. En met de dynamiek tussen de twee is het boek gelijk geschikt voor iedereen met interesse in ‘enemy to lover to friend’ verhalen.

Maar naast leuke verwijzingen naar hedendaagse popcultuur (Jedi truucjes enzo) is er vooral de dreiging van hun achtervolgers die het verhaal vooruit helpen. Mensen met ieder hun eigen bovennatuurlijke krachten, zoals het water, de wind of het onweer beheersen maken hun opwachting. Dit boek is daardoor bovenal een avontuur over natuurgeweld die door mensen wordt gecreëerd.

Als bonus bevat het verhaal nog een flink aantal illustraties waarin de hoofdpersonages zijn uitgebeeld in situaties vanuit het verhaal. Soms als één tekening op een pagina, soms als een klein stripverhaal zonder tekst. De illustraties passen goed bij het verhaal en zijn in een aantrekkelijke Amerikaanse stripverhaal stijl, comic book achtig. Het enige wat is op te merken aan deze tekeningen is dat alle karakters dezelfde volle lippen hebben. Maar hé, dit soort illustraties en in deze hoeveelheid zie je momenteel niet vaak in Young Adult boeken en is wat mij betreft een dik pluspunt.

Meer?

P.C. Cast en Kristin Cast zijn al bekend van hun indrukwekkende reeks Het Huis van de Nacht en het lijkt erop dat De Dysasters rijp is voor een vervolg. Al heeft het verhaal een afgerond einde, er zijn nog vragen die onbeantwoord blijven en karakters wiens plot ruimte laat voor meer. Dus wie weet komt er nog wel een deel 2.

De Dysasters is een spannend avontuur met alle Amerikaanse tienerdroom elementen die het verhaal aantrekkelijk maken voor een breed publiek. En met de mooie illustraties als bonus heeft het ook niets extra’s te bieden.

De Dysasters Boek omslag De Dysasters
De Dysasters
P.C. Cast & Kristin Cast
9789000363254
Young Adult Fantasy
Best of YA
2019
342
Henny van Gulik
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.