Ashan 1: Overleven – Dirk Warnaar

0
107

Belim Parsis is de erfgenaam van een van de rijkste mensen in de stad, maar Belim is iemand die meer wil dan dat. In de avond gaat hij stiekem onder de schuilnaam Ashan op pad als kooivechter in de stad, samen met zijn onderwijzer die hem traint. Wanneer zijn onderwijzer ziek wordt en zal sterven, krijgt de trainer geen hulp. Belims vader wil de onderwijzer niet helpen vanwege zijn eer, wat Belim schandalig vindt. Hij besluit de eerste ring te verlaten en te vluchten voor zijn rijke leven, en hij gaat naar de derde ring, waar er veel armoede heerst en waar hij moet vechten voor zijn eigen bestaan. Hij laat zijn zusje en broertje achter, wat grote gevolgen heeft voor de stad…

Een gedetailleerde stad, maar een trage opbouw

Overleven is het eerste deel in een tweeluik waarin je de rijke Belim volgt die kiest voor een bestaan zonder rijkdom, aangezien hij vindt dat hij gevangen is. Hij vlucht naar de derde ring, waar hij moet zien te overleven met weinig geld. Al snel vindt hij een groep mannen die samen met hem een goed bestaan willen opbouwen, waardoor Belim (die zichzelf nu Ashan noemt) hogerop komt. Dit verhaal speelt zich af in een grote stad die erg goed wordt beschreven. Dirk Warnaar weet veel detail te stoppen in de stad; zo is er bij elk hoofdstuk een korte beschrijving te vinden over een aspect van de stad, zoals regels, de geschiedenis van de stad en de verschillende rangen en gebruiken. Zo leer je beetje bij beetje meer over deze gigantische stad en de middeleeuwse setting die hierop van toepassing is. Het fantasygehalte staat op een laag pitje, maar deze historische wereld kan je wel goed voor je zien.

als je houdt van een gedetailleerde wereld die stukje bij beetje wordt opgebouwd, is dit verhaal zeker iets voor jou!

Er zijn genoeg details te vinden in dit verhaal, maar dat doet wat af aan de opbouw. Ashan zorgt er samen met wat andere dieven voor dat ze hogerop komen en een eigen herberg krijgen, maar dit pad naar rijkdom is een hele lange rit. Elk detail over het opzetten van een herberg en het vergroten van hun welvaart wordt beschreven, waardoor het verhaal erg wordt uitgerekt en op sommige momenten traag kan overkomen. Het is goed om te zien dat Dirk Warnaar veel heeft nagedacht over de opbouw van Ashans weg, maar hierdoor verlies je wel de vaart in het verhaal. De onderlinge spanningen in de stad en politieke spelletjes die er worden gespeeld zijn juist heel interessant, maar je moet even verder in het verhaal komen om daar meer over te lezen.

Drie rijkeluiskinderen die elk hun eigen pad bewandelen

Naast het perspectief vanuit Ashan volg je nog andere personages in het verhaal. Zo lees je ook over Salvia, het jonge zusje van de rijke familie. Ze heeft haar moeder nooit leren kennen en groeide op in een rijke buurt, maar vrouwen worden er wel onderdrukt. Haar enige doel is volgens haar vader trouwen met een rijke man, wat ze zeker niet ziet zitten. Wanneer de spanningen hoog oplopen maakt ze een beslissing die erg logisch aanvoelt. Salvia is een sterke vrouw die ondanks haar afkomst veel aan anderen denkt. Varas is het jonge broertje van Ashan, dat juist erg jaloers is op zijn broer. Zijn broer loopt de kantjes ervan af met zijn kooigevechten, terwijl hijzelf veel studeert en maar al te graag de positie van zijn vader wil overnemen. Wanneer Ashan vlucht ziet Varas zijn kans, waardoor zijn sluwe kant aan je wordt geopenbaard.

Ashan zelf komt in het begin wat egoïstisch over met zijn drastische keuze om zijn familie in de steek te laten, maar gaandeweg het verhaal zie je zijn groei. Hij past zich aan op de situatie, bouwt een sterke band op met zijn vrienden en weet ze te ondersteunen als dat nodig is. Hij geeft steeds meer om anderen en weet zijn naasten te beschermen, waardoor hij veel sympathieker voor je wordt. Naast deze drie personages mogen andere personages in het verhaal iets meer uitwerking krijgen, maar daar is zeker nog gelegenheid voor in het volgende deel.

Overleven is een gedetailleerd verhaal in een historische setting, een verhaal dat door een praktische schrijfstijl zonder al te veel poespas je een goede blik geeft op deze stad en de mensen die erin leven. De spanningen lopen wat op aan het einde van het verhaal, maar het grote spektakel wordt bewaard voor het afsluitende boek. De opbouw van het verhaal kan wat verbeteringen krijgen in het volgende deel, maar als je houdt van een gedetailleerde wereld die stukje bij beetje wordt opgebouwd, is dit verhaal zeker iets voor jou!

Overleven Boek omslag Overleven
Ashan
Dirk Warnaar