Het Huis van de Nacht – Andere Wereld 1: Bemind – P.C. Cast & Kristin Cast

0
32

Er is al een jaar verstreken sinds Zoey en haar vrienden erin slaagden om Neferet te verslaan en nu wonen ze verspreid over het hele land. Zoeys verjaardag komt er echter aan en Stark roept iedereen bij elkaar in Tulsa. Maar Tulsa is niet meer het thuis dat het vroeger was. Het duister lijkt zich weer te roeren en vreemde tekens worden zichtbaar. Is het Neferet die toch weer aan kracht wint?

Zoey wil geen enkel risico lopen en roept haar vrienden op om samen een nieuwe bescherming uit te spreken over de gevangenis van Neferet. Makkelijk zat, of toch niet? Niets is meer wat het lijkt in het Huis van de Nacht en opnieuw moeten de vrienden hun krachten bundelen en ten strijde trekken. Maar een jaar uit elkaar is lang: kunnen ze nog steeds op elkaar vertrouwen of heeft tijd en afstand ervoor gezorgd dat ze uit elkaar zijn gegroeid? Vernietigt de duisternis vriendschappen of kan Zoey toch degenen die ze liefheeft redden?

Een nieuwe start
Aan het begin van dit nieuwe boek in de reeks staat een erg fijn handigheidje: een samenvatting. Heel erg handig als je een kleine opfrissing nodig hebt van de belangrijkste elementen uit de eerste reeks en de hoofdpersonages worden ook nog kort besproken. Hoewel ze wel kort verwijzen naar de verschrikkelijke dingen die Neferet heeft gedaan, blijft het erg bondig.

Bemind gaat verder met de succesformule van de eerste reeks over het Huis van de Nacht, maar weet met een nieuwe, goed bedachte twist toch te overtuigen.

Voor nieuwe lezers die hier pas inpikken is het wel wat té bondig, hoewel P.C. en Kristin Cast het duidelijk wel gedaan hebben om ook die lezers aan te sporen verder te lezen. Voornamelijk omdat doorheen het verhaal in Bemind erg veel verwijzingen zitten die te maken hebben met de eerdere gebeurtenissen. Misschien was het dus wel handig geweest als ze van de gebeurtenissen in het laatste deel een samenvatting hadden toegevoegd, omdat die de huidige wereld sterk gevormd hebben, en dan gaat het niet alleen om de gevangenis van Neferet.

Dit nieuwe deel gaat echter wel vlot verder in de stijl en leesbaarheid van de vorige reeks. De schrijfsters hebben hun stijl voor het Huis van de Nacht en die loopt moeiteloos verder, dus het voelt vertrouwd aan en het zet zeker aan tot lezen. In dat opzicht is het een geslaagde nieuwe start.

Oud en nieuw
Zodra je weer in het verhaal zit, lijkt het alsof er niet veel veranderd is. De groep moet weer leren samenwerken en ieder heeft zo zijn problemen, van liefdesverdriet tot moeite met nieuwe verantwoordelijkheden. Ze gaan er wel allemaal nog een beetje hetzelfde mee om als in de eerste reeks. Ze zijn allemaal nog duidelijk tieners (het taalgebruik maakt het beeld perfect af) en dus lijkt het soms wat vreemd dat zij de baas zijn over bepaalde zaken.

In Bemind geven P.C. en Kristin wel een nieuwe twist aan hun hele wereld, die ervoor zorgt dat deze spin-off toch een eigen karakter krijgt. De nieuwe elementen zijn dus wel goed bedacht en deze zullen in de komende delen waarschijnlijk wel op een aparte manier verder uitgewerkt worden. Al was het misschien wel mogelijk om in dit eerste deel al wat meer te integreren. Je verveelt je zeker niet en het verhaal loopt de hele tijd erg lekker, maar op het einde heb je wel zoiets van: hé, is het nu al gedaan? Zó veel is er nu toch ook weer niet gebeurd? En dan lijkt het wel alsof ook deze nieuwe reeks uit erg veel boeken zal bestaan. Soms is het ook wel leuk als het verhaal nog iets meer om het lijf heeft en er dus wat meer gebeurtenissen in één boek zitten, maar het moet wel gezegd worden, alle details en onderdelen van de opzet van het verhaal zitten goed in elkaar en zijn degelijk uitgewerkt, weliswaar met een grote scheut tiener-drama, en dus leest het als een trein.

Bemind gaat verder met de succesformule van de eerste reeks over het Huis van de Nacht, maar weet met een nieuwe, goed bedachte twist toch te overtuigen. De mogelijkheden voor het verdere verloop van het verhaal zullen zeker een apart karakter krijgen in de uitwerking. Hopelijk zorgen P.C. en Kristin Cast er wel voor dat er in de komende delen wat meer gebeurtenissen in één boek worden gestopt, zodat je niet het gevoel hebt dat er wat weinig gebeurd is. Desalniettemin leest het hele verhaal wel weer als een trein.

Bemind Boek omslag Bemind
Het Huis van de Nacht - Andere Wereld
P.C. Cast & Kristin Cast