Partholon 1: Godin bij vergissing – P.C. Cast

0
72

Omslag Partholon 1: Godin bij vergissing

Shannon Parker, een lerares Engels van 35 jaar, gaat naar een veiling in Oklahoma. Ze ziet weinig mooie spullen waar ze op wil bieden, tot ze een Keltische vaas ziet. Op de vaas staat de paardengodin Epona afgebeeld, die aanzienlijk veel op Shannon zelf lijkt. De vaas oefent een enorme aantrekkingskracht op haar uit en ze weet de vaas in handen te krijgen. Als ze naar huis rijdt, raakt ze verzeild in een heftige storm. De vaas komt als een vuurbal op haar af en Shannon is ervan overtuigd dat ze gaat sterven.

Maar dan wordt ze wakker in een bed en ziet ze haar beste vriendin Suzanna, die opeens heel lang haar heeft en haar my Lady noemt. Suzanna verklaart dat ze  Allanna heet en dat Shannon Rhiannon heet. Rhiannon is de hogepriesteres van de godin Epona en verloofde van de hogesjamaan ClanFintan. Shannon is van plaats verwisseld met de echte Rhiannon en ze is in een magische wereld terecht gekomen. Veel tijd om hier over na te denken is er niet, want haar verloofde ClanFintan komt om met haar te trouwen, alleen had niemand haar verteld dat haar verloofde een centaur is. En als dit dan nog niet genoeg is, wordt het rijk Partholon vreselijk bedreigd door bloeddorstige gevleugelde monsters genaamd Fomorianen. Shannon moet samen met haar echtgenoot de wezens stoppen en thuis proberen te komen, maar zal ze hierin ook slagen?

Plot
Het verhaal zit erg goed in elkaar, maar heeft wel wat minpunten. Ten eerste wordt de magie die in Partholon aanwezig is, nauwelijks uitgelegd. Shannon komt in een onbekende wereld terecht met centaurs, een godin, Fomorianen en magie, alleen wordt de achtergrond van deze wezens en de magie nauwelijks beschreven en uitgewerkt. Dit wekt erg veel vragen bij de lezer op die niet worden beantwoord, wat een tegenvaller is. Ten tweede kunnen sommige hoofdstukken erg langdradig zijn. P.C. Cast is erin geslaagd om een boek te schrijven van 600 pagina’s, alleen voelen veel van deze pagina’s overbodig aan en daardoor wil je als lezer bijna bepaalde hoofdstukken overslaan, aangezien sommige hoofdstukken weinig bijdragen aan het verhaal.

Wel werken deze hoofdstukken bepaalde personages verder uit en wordt de relatie tussen Shannon en ClanFintan goed beschreven. De twee geliefden komen steeds nader bij elkaar en hun band wordt veel sterker. Dit zorgt ervoor dat de personages erg realistisch zijn. Ten derde is er niet erg veel spanning in het verhaal. De dreiging van de Fomorianen is wel aanwezig alleen werd de uiteindelijke confrontatie niet erg spannend waardoor je als lezer teleurgesteld kan worden.

Schrijfstijl
P.C. Cast heeft een aardig luchtige schrijfstijl waardoor je makkelijk door het boek heen komt. De zinnen zijn goed geformuleerd en er zijn genoeg details in het verhaal verwerkt. Wel heeft Cast voor een gericht publiek geschreven; vrouwelijke lezers vanaf vijftien jaar. Dit publiek zal het boek met veel plezier lezen, terwijl het mannelijk publiek zich wat minder in het hoofdpersonage kan inleven. Dit komt voornamelijk door de fantasieën die Shannon heeft bij haar echtgenoot en andere mannen. Vele bladzijdes worden gebruikt om de gespierdheid en schoonheid van bepaalde mannen uit te drukken, waar vrouwelijke lezers van kunnen genieten, maar waar mannen al snel bij kunnen afhaken.

Gelukkig heeft Shannon erg veel humor en geven haar gedachtes een komische lading aan het verhaal, wat het mannelijk publiek wel zou kunnen waarderen. Fans van de Huis van de Nacht – serie zullen ook erg opkijken als ze dit boek lezen. De Partholon trilogie heeft veel meer diepgang dan Huis van de Nacht, waardoor je als lezer veel meer betrokken raakt bij het verhaal.

Godin bij vergissing is een goed begin van de Partholon trilogie.. Hoewel er wat minpunten zijn bij de uitwerking van de magische wereld en de spanning in het verhaal, leest het verhaal erg prettig en zijn de karakters van Shannon en ClanFintan goed uitgewerkt.