Voorlopers 2: De kracht van velen – Mirjam Hildebrand

0
147

De 15-jarige Emma is een Voorloper, een kind van de toekomst dat ‘voorloopt’ op de ontwikkeling van de gemiddelde mens. Zo voelt, hoort en weet ze veel meer dan normale mensen, wat haar leven zo nu en dan nog best ingewikkeld maakt. Maar gelukkig heeft ze nu Precursor, een Voorloper-nederzetting in Frankrijk, waar Emma kan leren hoe ze met haar Voorloper-gaven om moet gaan. Voordat Emma aan haar schooljaar op Precursor mag beginnen, moet ze echter deelnemen aan de Cirkelceremonie, die dient ter bescherming van de gemeenschap. Maar dan gaat alles mis…

Tijdens de ceremonie raken drie mensen bewusteloos, en ze blijken niet de eersten te zijn. Een mysterieus virus lijkt zich over Precursor te verspreiden met verschrikkelijke gevolgen: stuk voor stuk raken de inwoners van Precursor hun Voorlopers-vaardigheden kwijt, met soms zelfs de dood tot gevolg. En dan wordt ook Emma’s vader ziek… De jongeren in het kamp zullen moeten samenwerken om het virus een halt toe te roepen, maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Lukt het Emma om haar nieuwgeleerde gaven in te zetten om de Voorlopers van de ondergang te redden?

Serie vol mooie personages
Wat op de eerste bladzijde van De kracht van velen al duidelijk wordt, is dat Hildebrand nog net zo fijn schrijft als in het eerste deel. Meteen vanaf het eerste hoofdstuk zit de spanning er goed in en spatten de personages weer van het papier. Net als in het vorige deel weet Hildebrand (die zelf psychologe is) haar personages voor je ogen tot leven te wekken: de schattige kleine Sam en Jona, de schurende band tussen Emma’s ouders, de Franse Céline die het liefst zo min mogelijk van haar structuur afwijkt, en natuurlijk de ietwat onzekere Emma zelf… Met haar beeldende en vlotte schrijfstijl weet Hildebrand ze stuk voor stuk tot leven te wekken en zorgt ze er tegelijk voor dat je dit boek het liefst in één ruk uitleest.

Meteen vanaf het eerste hoofdstuk zit de spanning er goed in en spatten de personages weer van het papier.

Wat ook erg leuk is, is dat we in dit tweede deel wat meer achtergrondinformatie over het kamp en zijn inwoners krijgen. Onder andere via flashbacks leren we steeds meer mensen kennen, wat erg fijn is en het verhaal ook erg spannend maakt, aangezien veel van die mensen in dit tweede boek op sterven liggen. En ook Emma leren we natuurlijk steeds beter kennen. Hildebrand weet haar emoties erg realistisch neer te zetten; hoe ze aan de ene kant niets liever wil dan bij haar moeder en broertje blijven, maar tegelijkertijd ook hevig terugverlangt naar het kamp waar ze zich zo thuis voelt…

Sneltreinvaart
Net zoals het eerste deel, vliegt ook dit tweede boek over Emma en haar vrienden in sneltreinvaart voorbij. Er wordt weinig geschreven over wat er in het vorige deel ook alweer allemaal is gebeurd, dus het duurt even voor je er weer een beetje in zit, maar vanaf dat moment vlieg je van de ene razend spannende gebeurtenis naar de andere. Dit tweede deel is ook een stukje heftiger, met die nare ziekte, een paar gruwelijke ongelukken en wat sterfgevallen, en daardoor zit je eigenlijk de hele rit op het puntje van je stoel.

Het minpuntje aan die enorme vaart in het boek is, wederom net als in het vorige deel, dat het verhaal zo hier en daar wat vaag blijft. Veel dingen worden maar heel kort aangestipt, waardoor je net niet helemaal begrijpt wat er precies gebeurt. Zo had ik erg graag wat meer willen lezen over de legende die achter de Kracht van Velen schuilging. Net als over de band tussen Noomi en Jona. Die werd in het vorige deel wel aangestipt, maar had wat mij betreft ook in dit deel nog wel wat meer uitwerking mogen krijgen. Ook het kamp zelf blijft in dit tweede deel wat op de achtergrond, wat ook wel logisch is, aangezien er met al die zieken en gevaren niet echt tijd is om les te geven. Maar toch zorgt dit ervoor dat dat heerlijke Zweinstein-gevoel dat ik bij het vorige deel had wat ontbreekt, en dat miste ik toch wel een beetje.

Al met al is De kracht van velen een prima uitgewerkt, spannend vervolg op Voorlopers. Net zoals in het vorige deel gaat het verhaal zo nu en dan nét iets te snel, waardoor je als lezer soms het idee hebt dat er wat dingen langs je heen gaan, maar dat neemt niet weg dat dit tweede deel alsnog razend spannend is, vol prachtige personages zit en leest als een trein. Ik kijk in elk geval alvast uit naar deel drie, waarin Mirjam Hildebrand hopelijk nog wat meer ruimte neemt om haar bijzondere verhaal op papier te zetten!

Voorlopers 2: De kracht van velen Boek omslag Voorlopers 2: De kracht van velen
Voorlopers
Mirjam Hildebrand