The Mortal Instruments: City of Bones

0
193

Omslag Chronicle

The Mortal Instruments: City of Bones vertelt het verhaal van Clary Fray, een op het eerste gezicht doodgewoon meisje dat van tekenen houdt en graag met haar beste vriend Simon optrekt. Niets blijkt echter minder waar: wanneer ze op een dag getuige is van een moord die niemand anders kan zien en haar moeder vervolgens ontvoerd wordt door een afschuwelijk wezen, verandert haar leven voorgoed. Clary blijkt namelijk een Schaduwjager (Shadowhunter) te zijn: een jager op demonen die voor de normale mensen (mundanes) onzichtbaar zijn.

In één klap staat Clary’s hele leven op zijn kop. Ze heeft net ontdekt dat er heel wat kwaadaardige monsters op aarde rondlopen, ze heeft geen plek meer om te wonen en ze heeft geen idee wie ze nou eigenlijk zelf is. Maar gelukkig is daar de knappe Schaduwjager Jace en zijn adoptiebroer en –zus Alec en Isabelle. Zij nemen Clary mee naar het Instituut, hun thuishaven midden in het centrum van Brooklyn, maar wederom onzichtbaar voor de mundanes. Daar begint Clary’s zoektocht naar haar moeder, haar verleden en haar ware zelf.

Spanning en romantiek
In eerste instantie is The Mortal Instruments: City of Bones een beetje een meidenfilm, aangezien het verhaal vanuit Clary’s perspectief wordt beschreven en er weer heel wat afgezwijmeld wordt. Natuurlijk is er sprake van een liefdesdriehoek – of misschien zelfs wel een liefdesvierkant? – maar er zit zeker ook genoeg spanning en actie in de film om het mannelijk publiek te vermaken. Gevechten tussen vampiers, weerwolven, engelen, demonen… Alles komt voorbij. De film heeft een enorme vaart en zit vol met actiescènes en erg mooie special effects. Doordat er vrij weinig rustmomenten in de film zitten, heb je nauwelijks tijd om je te vervelen en vlieg je als het ware door de film heen.

City of Bones bestaat echter zeker niet alleen maar uit spanning, actie en een behoorlijke dosis romantiek, want de spanning wordt regelmatig doorbroken door een vleugje humor. Vooral Clary’s beste vriend Simon is hier erg goed in. Zijn humor is vaak wat sarcastisch en komt op de meest onverwachte momenten, wat de spanning en serieusheid van de film op een erg leuke wijze weet te doorbreken.

Verfilming
City of Bones is de verfilming van Stad van Beenderen, het eerste deel in de tot nu toe vijfdelige serie De Kronieken van de Onderwereld. De verfilming blijft redelijk dicht bij het boek, al worden sommige gedeeltes natuurlijk wat meer of juist minder benadrukt. Toch kan de film best nog wel verwarrend zijn voor mensen die het boek gelezen hebben, aangezien het een en ander net wat anders is aangepakt dan in het oorspronkelijke verhaal. Zo is, zonder al te veel van de plot te verklappen, een van de grote climaxen van het eerste boek een beetje afgezwakt. Waar het boek je in enorme onzekerheid achterlaat, maakt de film je alleen maar een beetje aan het twijfelen. Zou het dan echt…?

Voor mensen die het boek niet hebben gelezen kan City of Bones echter ook best verwarrend zijn, aangezien het tempo van de film hoog ligt en niet alles wordt uitgelegd. De namen, rassen en begrippen vliegen je om de oren en het is lastig om al die informatie in één keer mee te krijgen. Toch zijn de hoofdlijnen goed te volgen en is het verhaal absoluut spannend genoeg om je de hele film vast te houden. Mijn advies luidt dan ook: laat het gewoon over je heen komen en geniet van het spektakel.

Goede casting
De cast van City of Bones bestaat uit een mooie balans van wat bekendere en minder bekende acteurs. Zo is Lily Collins – die overigens de rol van Clary erg goed weet te vertolken – nog niet heel erg bekend voor het grote publiek, maar zijn Jamie Campbell Bower en Jonathan Rhys Meyers wat bekendere namen. Ook Lena Headey (Game of Thrones) en Aidan Turner (The Hobbit) zijn bekende gezichten. Ze weten stuk voor stuk de personages erg goed neer te zetten, ook al zijn ze soms net wat anders dan lezers van het boek zich hadden voorgesteld.

Producent: Constantin Film Produktion
Regisseur: Harald Zwart
Cast: Lily Collins (Clary), Jamie Campbell Bower (Jace), Kevin Zegers (Alec), Jemima West (Isabelle), Robert Sheehan (Simon), Lena Headey (Jocelyn), Jonathan Rhys Meyers (Valentine), Aidan Turner (Luke) e.a.
Verschenen: Augustus 2013
Speelduur: 128 minuten
Leeftijdscategorie: 12+