Heksen in Hallumseput – Peter Schaap

0
25

Omslag Heksen in Hallumseput

Heksen in Hallumseput gaat over een oude vrouw, Aagje, die op het eiland Hallumseput een speelgoedmuseum heeft. Het is een vreemd eiland, want het reist door het waddengebied: het ligt daardoor eigenlijk nooit op een vaste plek en de meeste mensen weten niet eens dat het bestaat. Maar dan krijgt Aagje een brief: de gemeente heeft besloten dat haar speelgoedmuseum gesloten moet worden. Dit snapt ze niet, want het is háár museum en er komen vaak mensen naar het speelgoed kijken. Samen met haar buurjongen Jelle gaat ze op onderzoek. Waarom de burgemeester het museum sluiten en wat ze kunnen doen om het te voorkomen? En zijn de geruchten over heksen op het eiland waar? Kunnen deze heksen misschien het museum redden?

Heksen in Hallumseput is een leuk verhaal dat zich afspeelt op een verzonnen, door de Waddenzee reizend eilandje. In het boek staan grappige tekeningen die je meer vertellen over de geschiedenis van het eiland. Het is spannend, omdat het tot aan het einde niet duidelijk is wie de burgemeester heeft gevraagd het museum te sluiten. Omdat er geen hele enge dingen in gebeuren, is het een leuk boek voor kinderen vanaf 8 jaar. Het is geschreven in een simpele maar grappige stijl. Het taalgebruik is niet moeilijk, dus de meeste kinderen zullen het verhaal kunnen volgen. Het is een goed boek om voor te lezen, of om zelf te lezen.

Aagje en Jelle zijn de twee hoofdpersonages. Aagje is Jelles buurvrouw, die wel eens op hem past. Aagje is al best oud en ze wil alles weten over wat er op het eiland gebeurt. Een echt nieuwsgierig aagje dus! Als ze hoort dat haar museum moet sluiten, vraagt ze Jelle of hij haar wil helpen bij het oplossen van dit mysterie. Jelle is een jongen die op de basisschool zit. Hij heeft een vreemde juf wier kleding altijd scheef zit. Gelukkig let hij alleen maar op Eefje, een meisje uit zijn klas op wie hij stiekem verliefd is. Als hij tijdens een theekransje bij Aagje thuis ontdekt dat het museum moet sluiten, helpt hij haar graag. Hij vindt haar namelijk een vreemde, maar lieve mevrouw. Tijdens hun avontuur leert hij veel over zichzelf en wordt hij steeds dapperder.

Heksen in Hallumseput is een leuk boek voor jongere lezers. Het verhaal is spannend en houd je vast tot de laatste bladzijde. Erg leuk om voor te lezen, omdat het voor ouder en kind grappig is. Een echte aanrader dus!