Fluister – Maggie Stiefvater

0
20

Omslag Fluister

In Fluister gaat het verhaal van Grace en Sam verder. Sam begint steeds meer van het leven als mens te ontdekken, waar hij met volle teugen van geniet. Grace begint daarentegen steeds meer kwaaltjes te krijgen waardoor ze zich zorgen maakt. Wat is er met haar aan de hand? Dan zijn er nog de nieuwe wolven die nog moeten wennen aan de veranderingen in hun leven. Isabel blijft naar haar broer zoeken, maar vindt daarbij Cole. Er klopt voor haar gevoel iets niet aan deze jongen die dolgraag wolf is en zijn verleden wil vergeten. Wie was hij voordat hij een wolf werd?

Fluister is het tweede boek in de trilogie. Sam en Grace hebben nu een relatie en ze vieren dat Sam een mens zal blijven. Daarnaast heb je Cole en Isabel die elkaar leren kennen en beide heel anders tegen het weerwolf-zijn aankijken. De broer van Isabel is waarschijnlijk veranderd in een weerwolf, waardoor ze niet zo positief tegenover weerwolven staat. Cole ziet het daarentegen als een mogelijkheid om aan zijn leven te ontsnappen. Hij wil dan ook zo veel mogelijk tijd doorbrengen als wolf. Het verhaal heeft in dit tweede deel een veel meer chicklitachtige verhaallijn. Waar zijn voorganger weet te ontroeren, vervalt Fluister halverwege in een zuurstok-roze zoetheid, die ervoor zorgt dat het glazuur van je tanden springt. Dit is veel te overdreven, haalt de focus van het verhaal en zorgt voor verveling. Het verhaal eindigt met een grote cliffhanger die ervoor zorgt dat je toch het volgende boek wilt lezen. Dit einde is een onverwachte opsteker, dat het verhaal een beetje uit de slop trekt.

Taalgebruik
Het taalgebruik is jeugdig en past zeer goed bij de doelgroep van tienermeisjes. Waar de gebeurtenissen en gevoelens van de hoofdpersonen soms te overdreven zijn, weet Stiefvater met haar schrijfstijl de lezer te raken. Er is iets aan de hand waardoor het poëzie lijkt en je het boek niet weg kunt leggen, ook al is het verhaal zelf met vlagen oersaai.  Het speelt zich af in een wereld als de onze, met uitzondering dat er een bos is waar weerwolven leven. Deze wereld komt levensecht over, wat het verhaal ten goede komt.

Het verhaal wordt vanuit vier personages geschreven: Sam, Grace, Cole en Isabel. Dit kan voor verwarring zorgen, maar je went er snel aan waardoor het niet vervelend is. Sam en Grace zijn nog steeds verliefd op elkaar, maar omdat je er snel genoeg aan went, wordt het nergens echt vervelend. Sam en Grace zijn nog steeds verliefd, maar hun relatie wordt erg overdreven uitgewerkt. dit gaat op den duur vervelen. Er is wel een glansrol weggelegd voor Cole, die meer op zijn kerfstok heeft dan hij doet vermoeden. Zijn droge humor en spot met Isabel en de wereld zijn een verlossing uit de sleur in het verhaal. Alleen al vanwege zijn personage zou ik het boek uitlezen.

Fluister weet niet bijzonder te boeien omdat het vervalt in een overdreven romance die niet overtuigt. Het personage van Cole en de schrijfstijl weten dit nog een beetje recht te trekken zodat je door blijft lezen. Het eindigt met een prachtige cliffhanger waardoor je nieuwsgierig wordt naar het volgende boek. Fluister stelt dus helaas teleur, maar wekt op het laatst nog het verlangen op om toch nog het volgende deel in de trilogie te kopen. Jammer dat de rest van het boek niet kan tippen aan de verwachtingen die Huiver opgewekt heeft.

Fluister

Maggie Stiefvater | Uitgeverij Moon | 2010
Originele titel: Linger

Een paar maanden geleden was Sam het mythische wezen. Hij had de aandoening die niemand beter kon maken. Van hém was het lichaam dat een mysterie was, te vreemd en mooi, en onbegrijpelijk. Maar terwijl het lente wordt en de anderen zichzelf blijven, ben ik de enige die niet lekker in mijn vel zit. Met de naderende warmte zullen de overblijvende wolven snel hun vacht verliezen en terugkeren in hun menselijke lichamen.

Sam is mens in de zomer, en wolf in de winter. Grace is menselijk, maar heeft haar hart verloren aan Sam. Hun liefde voor elkaar is sterk, maar de natuur is sterker. Sam en Grace zullen moeten vechten om bij elkaar te blijven, waarbij Grace een riskant geheim moet bewaren over haar eigen welzijn, terwijl Sam worstelt met dingen uit verleden.