Crossed – Ally Condie

0
9

Omslag Crossed

Crossed is het vervolg op Matched, waarin we de drie tieners Cassia, Ky en Xander leerden kennen. Ze leven in de Unie, waar hun hele leven tot in detail voor ze is uitgestippeld. Wat ze eten, met wie ze trouwen en wanneer ze doodgaan: alles staat vast. Totdat er een fout wordt gemaakt. Cassia is ‘gematcht’ met Xander, maar wanneer ze zijn gegevens bekijkt, ziet ze een foto van Ky, een dwaling die niet eens gematcht zou mogen worden. Vanaf dat moment verandert Cassia’s wereld en merkt ze dat niet alles zo perfect is als het op het eerste gezicht lijkt.

In dit tweede deel zijn Cassia en Ky uit elkaar gehaald door de Unie. Ky is naar de Buiten Provincies afgevoerd, waar hij moet vechten voor zijn leven tegen ‘de vijand’. Cassia reist hem achterna, maar Ky blijkt moeilijker te vinden dan ze had gedacht. Ze volgt zijn aanwijzingen en komt terecht in het Reliëf, een ruig berggebied met veel sporen van vroegere bewoners en de Opstand. Cassia leert hier steeds meer over de geschiedenis van de Unie en wil niets liever dan zich bij de Opstand aansluiten. Ky heeft echter andere plannen. Cassia zal daarom moeten kiezen: Ky of de Opstand?

Fascinerend en beklemmend
De wereld die schrijfster Ally Condie creëert in Matched en Crossed is realistisch en fascinerend. Zoals ik in mijn recensie van het eerste deel ook al beschreef, zijn de mensen in Cassia’s wereld nog hetzelfde als in onze eigen wereld, maar is de omgeving en de regelgeving totaal veranderd. Alles is gepland en het leven in de Unie lijkt perfect. Nu Cassia echter heeft ontdekt dat haar leven helemaal niet zo perfect is, leert ze ook de wereld buiten de Unie kennen. Die is een stuk ruiger en onvoorspelbaarder dan het saaie, vastgestelde leventje in de Unie. Als lezer leer je deze wereld – de Buiten Provincies en de gebieden van de Opstand –  zowel kennen door de ogen van iemand die het zelf ook nog niet kent, als door de ogen van iemand die er al vaker mee te maken heeft gehad: Ky. Ze hebben allebei heel andere ervaringen en kijken overal dus op verschillende manieren tegenaan. Zo leer je, door het heden van Cassia en het verleden van Ky, hun wereld en leven stukje bij beetje kennen.

De sfeer in Crossed is wat minder beklemmend dan in zijn voorganger, aangezien de hoofdpersonages niet meer constant in de gaten worden gehouden. Dit maakt Crossed er echter niet minder spannend op. De Unie laat namelijk vaak genoeg weten dat ze er nog wel zijn, door bijvoorbeeld onschuldige kinderen te laten vechten in de Buiten Provincies of door opstandelingen te vermoorden. En dan is er nog ‘de vijand’. Cassia en Ky zijn op de vlucht voor zowel de Unie als deze vijand, maar niemand weet eigenlijk precies wie die vijand is. Is de Opstand de vijand? Of is de vijand de Unie zelf en schieten ze op hun eigen burgers? Er zijn in elk geval genoeg redenen voor Cassia en Ky om op hun hoede te zijn.

Langzamer dan deel één
Crossed bouwt vrij langzaam op en er zit wat minder actie in dan in het vorige deel. Het gaat vooral om het vluchten en de zoektocht van Cassia en Ky naar elkaar, en dat brengt veel gedachten en zielenroerselen met zich mee. Matched was over het algemeen al niet heel spannend, maar dat maakte niet echt uit omdat je de wereld toen nog leerde kennen. Nu is een groot gedeelte van deze wereld al bekend, dus mag er wel wat meer vaart in. Er zit bovendien behoorlijk wat poëzie verweven in het verhaal, wat aan de ene kant erg mooi is, maar wat aan de andere kant ook de vaart uit het verhaal haalt.

Toch helpen de poëzie, de zoektocht en de vele gedachten het verhaal vooruit, omdat de personages in Crossed hierdoor mooie ontwikkelingen doormaken. Ze hebben duidelijke redenen voor hun acties en dat maakt het verhaal erg geloofwaardig. De poëzie en de oude gedichten die Cassia vindt, zijn een wegwijzer voor haar naar de Opstand. Voor Ky zijn deze gedichten echter meer een herinnering naar Cassia en zijn oude thuis. Hoeveel Ky en Cassia ook naar elkaar verlangen, hun liefde voor elkaar blijkt toch moeilijk te zijn. Ze willen allebei wat anders en zullen er alles voor doen om dat te bereiken. En dan is er ook nog Xander, Cassia’s oorspronkelijke match. Cassia blijft het ontkennen, maar ze voelt zeker wel iets voor Xander, waardoor er een soort driehoeksverhouding ontstaat. Zal de liefde tussen Ky en Cassia dit alles overwinnen?

Crossed heeft wat minder vaart en spanning dan zijn voorganger Matched, maar is dankzij het poëtische taalgebruik en de fascinerende omgevingen nog steeds erg leuk om te lezen. Net zoals deel één heeft Crossed een open einde, waarin duidelijk naar iets groots toegewerkt wordt. Het maakt in elk geval erg nieuwsgierig naar deel drie, waarin hopelijk nog heel veel gaat gebeuren.

Crossed

Ally Condie | Lemniscaat | 2011
Originele titel: Crossed

Ky is door de Unie afgevoerd naar een wisse dood in de Buitenprovincies. Cassia reist hem achterna en komt er al snel achter dat hij heeft kunnen ontsnappen en een spoor van aanwijzingen heeft achtergelaten. Cassia’s zoektocht zet haar bestaan op losse schroeven – zeker als ze ziet dat er ook een leven bui­ten de Unie mogelijk is.

Misleiding, ontrouw en bedrog plaveien het kronkelige pad waarover Cassia haar weg moet zien te vinden. Aan de grenzen van de Unie is niets wat het lijkt.