Feline en de bijzondere ontmoeting – Antje Szillat

0
63

De elfjarige Feline heeft helemaal geen zin om te verhuizen, laat staan naar een of andere vervallen boerderij op het platteland. Veel heeft ze er alleen niet over te zeggen: haar familie heeft de Klavervierhoeve geërfd van een oom en Felines vader is vastbesloten er een dierenartspraktijk te beginnen. Maar de plaatselijke inwoners lijken niet zo blij te zijn met de nieuwe dierenarts, en tot overmaat van ramp wordt Feline ook nog eens lastiggevallen door een vervelende jongen die zomaar hun nieuwe tuin binnenloopt!

Gelukkig gebeuren er niet alleen maar vervelende dingen op de boerderij. Feline ontdekt namelijk algauw hoe prachtig de tuin is en loopt tot haar grote verbazing de pratende kat Paolo tegen het lijf. Feline is de enige die met hem kan praten, en hoewel het in het begin een beetje schrikken is, blijkt het uiteindelijk ook wel heel handig te zijn: Paolo blijkt namelijk een perfecte hulp in de dierenkliniek! Misschien valt deze nieuwe woonplaats dan toch nog wel mee?

Lief fantasieverhaal voor jonge dierenliefhebbers

Met zijn glinsterende blaadjes en sterretjes op het vrolijke, kleurrijke omslag is Feline en de bijzondere ontmoeting een boekje dat meteen de aandacht trekt. Het is het eerste deeltje in een nieuwe kinderboekenserie, waarvan er in het Duits al vier delen zijn verschenen. In dit eerste deel maken we kennis met Feline en de dikke rode kater Paolo, die samen allerlei fantastische avonturen beleven. Het taalgebruik is eenvoudig en de korte hoofdstukjes en lieve, vrolijke zwart-witillustraties maken Feline en de bijzondere ontmoeting een heerlijk fantasieverhaal voor jonge dierenliefhebbers.

Het mysterie van Paolo

Het leuke aan dit verhaal is dat we meelezen met zowel Feline als met Paolo. Zo leren we beide hoofdpersonages goed kennen, al blijft Paolo toch wel erg mysterieus. Langzaam maar zeker leren we steeds meer over hem, bijvoorbeeld dat hij al honderdzesenvijftig jaar oud is (of was het nou toch honderdtweeënzeventig?) en dat hij voor Feline bij een ander meisje woonde. Maar waar komt deze bijzondere kater nou eigenlijk vandaan? Wat heeft hij allemaal meegemaakt? En wie is die geheimzinnige Balthazar die steeds maar weer opduikt en weinig goeds in de zin lijkt te hebben?

Feline en de bijzondere ontmoeting is een lief verhaal over een bijzondere vriendschap tussen een meisje en een kat.

Ik had het leuk gevonden als er in dit eerste deel iets meer vragen beantwoord zouden worden, want het blijft nu allemaal nog een beetje vaag. Het verhaal draait nu voornamelijk om de bijzondere vriendschap tussen Feline en Paolo, en het is zeker leuk om daarover te lezen, maar toch mis ik ook wat spanning in het verhaal. Er wordt wel gehint naar een wat grotere verhaallijn, maar dit eerste deel voelt echt nog een beetje als een inleiding op alles wat er nog komen gaat. Toch zorgt dat er juist ook voor dat je erg nieuwsgierig wordt naar wat Feline en Paolo allemaal nog te wachten staat. Wie weet dat er in het tweede deel, Feline en de kermispony’s, meer vragen beantwoord worden.

Feline en de bijzondere ontmoeting is een lief verhaal over een bijzondere vriendschap tussen een meisje en een kat. Het boek staat vol vrolijke, lieve en soms zelfs grappige illustraties die ervoor zorgen dat het verhaal voor je ogen tot leven komt, en hoewel er nog veel mysterieus blijft, is het verhaal zeker lief en leuk genoeg om door te blijven lezen. Een aanrader voor jonge dierenliefhebbers vanaf een jaar of 8, die doet uitkijken naar het vervolg: Feline en de kermispony’s.

Feline en de bijzondere ontmoeting Boek omslag Feline en de bijzondere ontmoeting
Antje Szillat
9789051166859