Vinnige zeemeerminnen – Sibéal Pounder

0
83

Bettie, Mimi en Zelda zijn zeemeerminnen. En al hun hele leven kijken ze uit naar een specifiek moment, namelijk het hebben van benen! Wanneer dit de realiteit is genieten ze volop van het vaste land, totdat ze ineens een Krabtagram krijgen. Ze moeten zo snel mogelijk terugkomen naar de Lagune, want Arabella Vanderzalm, koningin van de onderwaterwereld, is gevisnapt! En dat is niet alles, er is al een vervanging en die heeft iedereen gebrandmerkt, behalve Bettie, Mimi en Zelda. Samen met hun pratende zeepaardje steef gaan ze ontdekken wat er gebeurd is en hoe ze de vinnige zeemeerminnen moeten verslaan.

Een boek perfect voor kinderen, maar net zo goed voor de ouders!

Wat een heerlijk verhaal was dit boek. De drie meiden hebben allemaal lekker hun eigen willetje en persoonlijkheid, maar samen werken ze top samen. Het verhaal leest ook snel door en is interessant voor jong en oud. In basis is het namelijk een whodunnit mysterie. Zelfs als volwassene was ik verbaasd over de plottwist op het einde. Maar het verhaal was op geen enkel punt te ingewikkeld of onduidelijk. Het is het perfecte boek voor kinderen die al helemaal meegesleept willen worden in een boek.

Ik ga sowieso liever visness dan fitness doen.

De schrijfstijl was duidelijk en leuk leesbaar. Er kwamen ook veel bekende elementen voor, maar dan in een nieuw jasje speciaal voor dit boek. Woorden zoals gevisnapt en krabtagram zijn natuurlijk geen echte woorden, maar je weet wel meteen wat ermee bedoeld wordt. Er zitten ook veel woordspelingen in op bestaande dingen, zoals het modemerk Leevis (Levi’s) en Visness (fitness). Dit zal voor kinderen niet altijd even duidelijk zijn, maar maakt het juist wel weer leuk voor volwassenen! Daarnaast is het ook echt een heel fantasievol verhaal, wat ontzettend leuk is voor jongere kinderen. En deze fantasie wordt ook versterkt door de illustraties Het idee dat je kunt dineren in de bek van een haai is in basis angstaanjagend, maar als je de bijpassende illustratie ziet, denk je, dat wil ik ook wel!

Mooie illustraties die het verhaal alleen maar versterken

De illustraties zijn een goede toevoeging aan het verhaal. Er zit een leuke afwisseling tussen kleine tekeningen aan de randen en grote, pagina vullende illustraties. Dit maakt ook dat de tekst fijn leest en, wanneer het tekstueel voor kinderen wat te moeilijk wordt, de illustraties het wel duidelijk maken. Daarnaast zijn de illustraties ook heel duidelijk en past het goed bij het boek. Zelfs al is de tekenstijl redelijk donker, het heeft wel veel grappige details en de karakters zijn vaak ook zeer expressief neergezet, wat het verhaal juist weer duidelijk maakt.

Iemand een pratend zeepaardje te koop, ik wil er één!

Zeepaardje Steef verdient daarnaast zijn eigen alinea. Het is niet vaak dat ik zo ontzettend kon lachen om een bijfiguur. Dit zeepaardje kan dus praten, en dat doet hij dan ook met veel plezier. Hij woont in een kunstgebit, wat er ook als illustratie er echt hilarisch uitziet. Zijn grootste droom is om een tekenfilmfiguur te worden. Nou, als het aan mij ligt mag hij een eigen tekenfilm hebben, zo’n leuke toevoeging heeft hij in het boek.

Dit boek is een ontzettende leuke weglezer voor kinderen die met plezier boeken lezen. En ook perfect voor de ouders die een keer een leuke whodunnit willen lezen! De illustraties zijn niet afleidend, maar juist de perfecte toevoeging aan het verhaal. Voor iedereen die wel eens gefantaseerd heeft over het zijn van een zeemeermin, is dit hét perfecte boek. En als je het daarvoor al niet doet, doe het dan voor het meest hilarische bijfiguur, Steef!

Vinnige zeemeerminnen Boek omslag Vinnige zeemeerminnen
Sibéal Pounder
9789048849390