Schemering 2: De Kleuren van schaduw – V.E. Schwab

0
114

Het is vier maanden geleden dat de waanzinnige finale van De kleuren van magie plaatsvond. Ondertussen is er veel veranderd. Kell is terug in Rood Londen waar hij zijn plichten voor de koninklijke familie vervult. De eindstrijd heeft diepe littekens achtergelaten. De meeste zijn emotioneel van aard, maar eentje is toch echt fysiek: om Rhy te kunnen redden heeft Kell het leven van de prins aan zijn eigen moeten binden, waardoor de twee nu nog nauwer verbonden zijn dan voorheen. Vooral Rhy vindt dit moeilijk want hij voelt zich verantwoordelijk voor alles wat Kell nu niet meer zal kunnen doen.

Lila is vertrokken uit Rood Londen en heeft een plekje in de bemanning van een bijzonder schip bemachtigd. Al die tijd heeft ze andere delen van Arnes gezien, maar dan wordt het langzaam maar zeker toch tijd om terug te keren naar Rood Londen, en dus naar Kell. Er staat namelijk iets bijzonders te gebeuren in Rood Londen: de Elementspelen. Voor dit extravagante toernooi worden magiërs uit Arnes, Vesk en Faro uitgenodigd om zich met elkaar te meten. Ondertussen begint het kwaad zich weer te roeren. Deze keer gebeurt dat in Wit Londen, waar een nieuwe koning de troon heeft bestegen en vastbesloten is om zijn rijk uit te breiden…

De terugkeer van onze favoriete personages

Eindelijk lezen we weer over Kell en Lila, onze helden uit De kleuren van magie. Kell heeft het moeilijk. De mensen van Rood Londen denken dat hij verantwoordelijk was voor de aanval op Rood Londen uit het vorige boek, de koning en de koningen behandelen hem niet meer als hun tweede zoon, het gaat nog steeds niet goed met Rhy, en hij mist Lila. Hij snapt niet hoe ze zomaar weg heeft kunnen lopen na alles wat ze samen hebben meegemaakt. Wat hij niet weet is dat Lila ook continu aan hem moet denken. Ze is eindelijk op zee: iets waar ze altijd al van gedroomd heeft, maar toch blijft ze onrustig. Zal ze zich ooit ergens thuis kunnen voelen?

We keren weer terug naar de wereld(en) van Kell en Lila en het is net alsof je een oude vertrouwde jas aantrekt.

Het is net als thuiskomen wanneer je begint aan De kleuren van schaduw. Er mogen dan wel vier maanden verstreken zijn, maar alles voelt meteen weer vertrouwd. We lezen eerst vooral over de nasleep van alles wat er in De kleuren van magie is gebeurd, maar worden al snel weer meegevoerd door alle bijzondere dingen die Schwab voor ons in petto heeft. Je wordt meteen weer gegrepen door het verhaal, en ondanks dat dit deel toch een stukje dikker is dan het vorige, vlieg je er zo weer doorheen.

Trage opbouw

Zoals je in mijn recensie van het eerste deel van deze serie kon lezen, vond ik dat het verhaal nogal langzaam op gang kwam. Dat was toen absoluut niet storend, maar het viel wel op. In dit tweede deel duurt het nog wat langer voor het plot echt in een stroomversnelling komt. Op de achterkant van het boek worden de Elementspelen genoemd, en die maken een belangrijk deel uit van het verhaal, maar die Spelen beginnen toch wel echt in de laatste helft van het boek. Schwab neemt wederom haar tijd met de opbouw en deze keer werd ik toch wel wat ongeduldig. Ik kon niet wachten toch Lila en Kell elkaar weer zouden ontmoeten, maar dat moment wordt erg lang uitgesteld (maar als het dan gebeurt, is het wel een heel mooi moment!), en dat was niet altijd even fijn.

Er zit redelijk wat vaart in het plot, en er gebeurt ook wel een hoop, maar het duurt wel lang voordat het hoofdplot wordt bereikt. Dat kan soms een beetje vervelend zijn, maar desondanks weet Schwab je wel te boeien en is het goed vol te houden tot het einde. Ergens voelde De kleuren van schaduw wel als een tussendeel, en dat komt ook deels doordat het einde niet heel bevredigend is. Er wordt flink naar opgebouwd, maar het boek lijkt te eindigen met een sisser. Dat maakt me wel heel nieuwsgierig naar het laatste deel van de serie, want ik heb het idee dat De kleuren van licht ontzettend spannend moet worden! Helaas komt die pas in januari pas uit, dus daar zullen we nog wel een tijdje op moeten wachten.

We keren weer terug naar de wereld(en) van Kell en Lila en het is net alsof je een oude vertrouwde jas aantrekt. Je kan niet anders dan van deze twee bijzondere personages houden en het verhaal blijft ongelooflijk magisch. Toch hebben we weer te maken met een erg langzame opbouw, en deze keer doet dat wel wat afbreuk aan het tempo en de leeservaring. Schwab weet ons nog steeds te boeien en daarom zal het absoluut niet moeilijk zijn om door het boek heen te komen. Toch is het einde niet zo spetterend als ik had gehoopt, en daarom ben ik met name ontzettend benieuwd naar het derde deel van de serie. Helaas zullen we wel tot januari moeten wachten tot hij uitkomt.

De Kleuren van schaduw Boek omslag De Kleuren van schaduw
Schemering 2
V.E. Schwab