Erfgenaam van Vuur – Sarah J. Maas

0
78

Omslag Erfgenaam van Vuur

Na de gebeurtenissen in De donkere kroon is Celaena slechts een schim van haar oude ik. De koning heeft haar er opnieuw op uit gestuurd om iemand te vermoorden. Celaena besluit echter dat ze daar eigenlijk helemaal geen zin heeft en probeert haar problemen weg te drinken. Ze komt vervolgens in aanraking met een stugge Fae genaamd Rowan en de twee reizen samen af naar de Faekoningin Maeve. Daar zal Celaena haar eigen geschiedenis en ras onder ogen moeten komen in ruil voor informatie waarmee ze de koning van Adarlan zou kunnen tegenhouden.

Ondertussen bevinden Dorian en Chaol zich nog steeds in het kasteel en maken ze zich zorgen om Celaena. Veel tijd hebben ze daar niet voor, want de machtige generaal Aedion keert terug naar het hof en hij lijkt snode plannen te hebben. Dorian ontmoet de verlegen genezeres Sorscha en is opeens heel vaak in de ziekenboeg te vinden. Verder verzamelen drie heksenclans zich om wyverns van de koning te leren berijden, en zo een ijzersterk leger te vormen…

Het lijkt wel alsof Sarah J. Maas kan toveren met woorden en verhalen, want dit boek is absoluut weer uit de kunst.

Sterk vervolg
De zinderende finale van De donkere kroon is moeilijk te vergeten en daardoor is het absoluut niet moeilijk om weer volledig in de wereld van Celaena op te gaan. Hoewel zij eerst zelfverzekerd, oppervlakkig en arrogant over kon komen, zien we in Erfgenaam van vuur een heel nieuwe kant van haar. Ze zal zichzelf moeten leren accepteren en met frisse moed de strijd aangaan tegen de koning. We leren haar van een heel andere kant kennen en dat proces is op briljante wijze beschreven door Maas. Rowan vormt een uitstekende tegenpool voor Celaena en is zelf ook een intrigerend personage.

Naast de gebruikelijke personages ontmoeten we in dit deel ook aan aantal nieuwe. Zij krijgen ook hun eigen hoofdstukken en vormen daarmee de frisse wind die door het plot waait. Vooral de genezer Sorscha en de heks Manon Zwartbek waren ontzettend leuk om over te lezen. Sorscha is al jarenlang smoorverliefd op prins Dorian en de twee leren elkaar steeds beter kennen. Manon is lekker vals en stoer, maar toch is het niet moeilijk om je met haar te identificeren. Ik bleef de hoofdstukken aftellen voor ik weer over haar mocht lezen.

Plottrein
Erfgenaam van vuur verveelt geen moment want er gebeurt ongelooflijk veel. De personages die we volgen bevinden zich in verschillende uithoeken van de prachtige kaart aan het begin van het boek, en dat is ook zeker te merken aan de manier waarop Sarah J. Maas elke setting tot leven kan laten komen. Door die goede beschrijvingen is het eigenlijk helemaal niet nodig om die kaart erbij te pakken. Elk personage maakt ook belangrijke dingen mee en je vraagt je continu af welke puzzelstukjes in elkaar zullen gaan passen. De finale is weliswaar niet zo spetterend als in het vorige deel, maar alsnog zal je ongetwijfeld op het puntje van je stoel zitten.

De hoofdstukken waarin je de andere personages volgt zijn soms zelfs zo leuk dat de stukjes over Celaena juist als rustpunt gezien kunnen worden. We komen steeds meer over haar verleden te weten, waardoor je het gehele verhaal steeds beter gaat begrijpen en je de vorige delen zelfs ook beter in perspectief kunt plaatsen. Als dat geen vakmanschap is van Maas, weet ik het ook niet meer! Ik ben in ieder geval erg onder de indruk van dit nieuwe deel.

Met Erfgenaam van vuur  slaat Sarah J. Maas de spijker wederom op zijn kop. In de voorgaande delen vonden we al een sterk plot, levendige personages en een behoorlijke dosis spanning en in dit deel krijgen we daar alleen maar meer van. De nieuwe personages zijn geweldig om over te lezen en ook de oude personages blijven maar groeien. Het lijkt wel alsof Sarah J. Maas kan toveren met woorden en verhalen, want dit boek is absoluut weer uit de kunst. Er is geen saai moment te vinden, maar de stukken over Celaena kunnen soms wel het minst intrigerend zijn. Helemaal niet erg, want alsnog zijn die hoofdstukken beter dan het beste werk van sommige andere schrijvers. Wat mij betreft kan het volgende deel niet snel genoeg komen!

Erfgenaam van Vuur

Sarah J. Maas | Boekerij | 2014
Originele titel: Heir of Fire
Vertaling: Gerdien Beelen

Celaena Sardothien heeft de gevechten op leven en dood overleefd, maar tegen een zeer hoge prijs. Hoewel ze niets liever wil dan de dood van haar dierbare vriend wreken, moet ze aan een nieuwe reis beginnen om de strijd met haar duistere waarheid aan te gaan… Een waarheid over haar erfenis die haar toekomst voorgoed kan veranderen.