Elke seconde telt – Richard Hassink

0
295

Omslag Elke seconde telt

Utrecht – 2048. De grootvader van de vijftienjarige Noa heeft jarenlang in het geheim gewerkt aan een tijdcapsule. Een geniale uitvinding en precies de reden waarom hij nu is ontvoerd door de handlangers van Avril Holt. Deze extreemrechtse politicus wil naar 1944 reizen om Adolf Hitler cruciale informatie toe te spelen over D-Day en de atoombom. Noa gaat achter Holt aan en ontmoet onderweg bij toeval de niet-onaantrekkelijke Daan, die zijn adoptieouders zat is en haar graag wil helpen. Met gevaar voor eigen leven proberen ze Holts plan te dwarsbomen. Want als Hitler de atoombom in handen krijgt, heeft dit afschuwelijke gevolgen voor de toekomst van de wereld.

Tijdreizen
Tijdreizen is een fascinerend onderwerp dat in Elke seconde telt goed en geloofwaardig uitgewerkt wordt. Noa leeft in een tijd waarin al veel opmerkelijke ontdekkingen zijn gedaan. Het is dan ook heel logisch dat de volgende stap het ontwikkelen van een tijdscapsule is. In het boek reist Noa naar 1944 om te voorkomen dat de tweede wereldoorlog door Hitler gewonnen wordt. Op een duidelijke en indrukwekkende manier wordt er informatie gegeven over deze tijd zonder dat de vaart uit het verhaal wordt gehaald. Het tijdreizen in het boek zorgt voor spannende momenten, grappige situaties en lastige problemen, zodat je als lezer geboeid blijft.

Goede opbouw
Het boek begint vlot, er is gelijk actie en er wordt net genoeg verteld om Noa een beetje te leren kennen en iets te weten te komen over 2048. In het volgende hoofdstuk leer je Daan kennen die in 2013 leeft. Het is duidelijk dat Noa en Daan elkaar gaan ontmoeten, maar het is spannend om te lezen hoe en waarom dat gaat gebeuren. In het begin van het boek worden in korte hoofdstukken wisselend Noa, Daan en Holt gevolgd. Regelmatig wordt er aan het einde van het hoofdstuk gebruik gemaakt van cliffhangers. Helaas gaat op den duur het effect hiervan wat verloren.

Wanneer Noa en Daan samen op missie gaan komen de drie verhaallijnen samen. Vanaf dat moment komt er nog meer vaart en spanning in het verhaal. De twee tieners staan voor een bijna onmogelijke taak, waarbij ze moeilijke beslissingen moeten nemen. En ze hebben al hun talenten, moed en improvisatievermogen nodig wanneer er van alles mis gaat. Het is een goed opgebouwd verhaal, vol wendingen en spanning met een mooi en geloofwaardig slot. Tot aan het einde toe blijft het spannend of hun missie geslaagd en of de geschiedenis veranderd is. Zeker als Daan en Noa overwegen om zelf iets aan het verleden te veranderen.

Schrijfstijl en personages
De manier van schrijven is kort en krachtig en weet je als lezer continu nieuwsgierig te maken en te boeien. Het verhaal wordt vooral verteld door wat de hoofdpersonen doen, zien en meemaken en niet via hun gevoelens of emoties. In combinatie met de vlotte schrijfstijl en de vaart in het verhaal werkt dit prima. Vooral ook omdat de gesprekken tussen de personages erg levendig zijn en vaak grappig.

De hoofdpersonen Noa en Daan, zijn leuke personages die goed bij elkaar aansluiten. Noa is een vlotte stoere meid die er echt niet op staat te wachten om de held te spelen en de wereld te redden. Ze is gevat, doortastend, eigenwijs en weet zonder moeite Daan in te palmen als ze elkaar in 2013 ontmoeten. Maar als ze merkt dat ze Daan wel erg leuk vindt blijkt ze ook een onzekere kant te hebben. Daan is wat onzekerder maar krijgt steeds meer zelfvertrouwen als blijkt dat zijn ideeën van grote waarde zijn voor de missie. Het zijn   allebei fijne personages voor een jeugdboek. Ze zijn avontuurlijk, laten zich niet op hun kop zitten maar zijn ook soms bang en onzeker. Het zijn helden tegen wil en dank die goed beseffen wat het belang is van hun missie en daarom alles op alles zetten om te slagen. Dat ze om begrijpelijke redenen toch zelf iets aan de tijd willen sleutelen maakt ze alleen maar menselijker en sympathieker.

Elke seconde telt is een goed opgebouwd en spannend verhaal met een mooi en geloofwaardig slot. Het tijdreizen wordt heel aannemelijk gemaakt en zorgt voor spannende momenten en grappige situaties. De informatie over het tijdperk waar ze naartoe reizen is duidelijk en goed verwerkt in het verhaal. De hoofdpersonen zijn twee dappere, sympathieke en aansprekende tieners die met hun avonturen, humor en een vleugje romantiek voor een vlot en spannend verhaal zorgen.

[product_page sku=”9789000323357″]

Elke seconde telt Boek omslag Elke seconde telt
Richard Hassink