De teruggekeerden – Jason Mott

0
74

Omslag De teruggekeerden

In boeken zijn er veel manieren om terug te keren uit de dood. Zo kom je geesten tegen waar je dwars doorheen kijkt, zombies die hun ledematen verliezen en elegante vampiers. Maar wat als de doden zonder al die extra’s terugkomen? Als ze ineens weer opduiken, gewoon als ademend, etend en slapend mens?

“Wilt u Jacob houden?”
Lucille en Harold Hargrave zijn al zo’n vijftig jaar gelukkig en soms wat minder gelukkig getrouwd. Sinds hun achtjarige zoontje Jacob in 1966 is verdronken, hebben ze elk hun eigen manier gevonden om met het verdriet om te gaan. Harold is een stuurse, cynische oude man geworden; Lucille een bazige, strenggelovige oude vrouw. Maar op een dag staat Martin Bellamy voor de deur, met aan zijn hand een kleine jongen. Jacob. Teruggekeerd uit de dood en gevonden in de buurt van Peking, net zoals er op veel andere plaatsen in de wereld overleden mensen levend opduiken.

Naast verwarring en opluchting over het terugvinden van geliefden, zorgen de Teruggekeerden echter ook voor problemen. Sommige mensen geloven niet dat de Teruggekeerden echte mensen zijn en weigeren ze in huis te nemen, terwijl de onophoudelijke stroom nieuwkomers voor ruimte- en voedselgebrek zorgt. Met grote haast wordt het ‘Internationaal Bureau voor de Teruggekeerden’ opgericht, dat de boel in goede banen probeert te leiden. Maar de Teruggekeerden blijven komen en niemand heeft antwoorden over wat er nu eigenlijk aan de hand is. En al snel voelen sommige ‘ware levenden’ zich zo bedreigd dat er rellen uitbreken…

Emotie, verwarring en keuzes
Het uitgangspunt van ‘zomaar’ uit de dood teruggekeerde mensen is erg origineel: je vraagt je als lezer al snel af hoe je zelf zou reageren in zo’n situatie. De Teruggekeerden gaan immers tegen alle natuurwetten in en roepen daarom ook de nodige twijfels op. Is het Laatste Oordeel aangebroken? Zijn het wel echte mensen? Zijn het duivels? Niet voor niets zijn de filmrechten van het boek al verkocht, want dit boek raakt iedereen die ooit iemand heeft verloren.

De Teruggekeerden is daardoor een emotioneel boek, wat nog wordt versterkt door de vertelwijze. Hoofdstukken vanuit het perspectief van Lucille, Harold en af en toe een ander bijpersonage, zoals de priester van hun stadje, worden afgewisseld met korte hoofdstukjes over de ervaringen van een Teruggekeerde. Een overleden kunstschilder ontdekt bijvoorbeeld dat hij na zijn dood wereldberoemd is geworden, en trouwt met de vrouw die hier een belangrijke rol in speelde. Maar er zijn ook tragischere verhalen: een jong Teruggekeerd meisje dat door haar familie niet wordt erkend, en daarom eenzaam wordt opgesloten totdat het Bureau haar weer komt halen.

Want hoe mooi het terugvinden van overleden dierbaren ook is, de praktische problemen zijn niet te overzien. Zoals in het boek zelf staat: “Er waren plotseling gewoon veel te veel mensen in de wereld.” Harold en Lucille hebben al moeite met de terugkeer van hun zoon, maar sluiten hem wel opnieuw in hun armen. Andere mensen voelen zich bedreigd, benadeeld of zo verward door de gebeurtenissen dat ze veel agressiever reageren. De wereld die Mott schetst is helaas een realistische, waardoor er al snel sprake is van ‘rassen’haat en taferelen die op het begin van een nieuwe Holocaust lijken.

De schrijfstijl is enerzijds helder en vermakelijk. De personages worden treffend neergezet, ondanks dat de heel jonge of juist vrij oude hoofdpersonen (Jacob, Lucille en Harold) waarschijnlijk wat verder van de lezer af staan. Ook weet Mott emoties duidelijk en realistisch over te brengen, hier en daar begeleid door mooie oneliners. Aan de andere kant is de nadruk op emotie soms iets te sterk, waardoor het verhaal vertraagt. Dat levert wat onnodige herhalingen op en een minder sterke spanningsboog. De stijl doet bovendien erg Amerikaans aan, wat op de Europese lezer niet altijd even soepel overkomt, maar wel bij de Amerikaanse setting past.

In het geheel genomen leest het boek vlot weg, maar eigenlijk had het best iets bondiger kunnen zijn: bijna vierhonderd pagina’s is vrij ruim. Draagt de verhaallijn van de plaatselijke priester bijvoorbeeld echt iets bij aan het verhaal, of is dat eerder een middel om nog meer emoties te laten zien?

De Teruggekeerden van Jason Mott is een intrigerend, vermakelijk en origineel debuut. Als lezer word je aan het denken gezet over hoe je zelf zou reageren als je overleden geliefden ineens weer opduiken, maar ook de hatelijke reacties van andere mensen stemmen tot nadenken. Het boek leest vlot weg, maar had best iets dunner mogen zijn: het heeft een soms wel erg sterke nadruk op emoties en verzwakt daarmee de spanningsboog. Gelukkig maakt het onvoorziene einde veel goed.

En wat als je het boek uit hebt? Dan is het wachten op de verfilming, maar intussen kun je ook een drietal door Harlequin gratis beschikbaar gestelde verhalen lezen die voorafgaan aan De Teruggekeerden. Deze zijn hier te vinden >>

[product_page sku=”9789034753212″]

De teruggekeerden Boek omslag De teruggekeerden
Jason Mott